Article

Individualisierte Diagnostik bei Kindern mit hyperkinetischen Störungen

lndividualized Assement of Children with Hyperactivity Disorders

Author(s) / Creator(s)

Fröhlich, Jan
Döpfner, Manfred

Abstract / Description

Eine individualisierte Diagnostik ermöglicht die Erfassung der individuellen Ausgestaltung von psychischen Auffälligkeiten. Dazu wurden verschiedene Ansätze entwickelt. Die Vorteile einer individualisierten Diagnostik werden diskutiert. Die Individuelle Problemliste wird als ein Instrument der individualisierten Diagnostik vorgestellt. In einer Stichprobe von N = 76 Kindern mit einer hyperkinetischen Störung im Alter von sechs bis zehn Jahren wurden mit den Eltern und den Klassenlehrern die therapierelevanten Problembereiche des Kindes in der Familie und in der Schule anhand der Individuellen Problemliste erarbeitet. Die Häufigkeit der einzelnen Problembereiche werden dargestellt. Anhand einer Einzelfallstudie wird der Einsatz dieses Instrumentes fur die Verlaufskontrolle verdeutlicht.
lndividualized diagnostic procedures assess the individual pattern of emotional and behavioural problems. Different lndividualized assessment procedures were developed. The advantages of lndividualized assessment are discussed. The Individual Problemlist is presented as an instrument of the lndividualized diagnostics. In a sample of N = 76 children with hyperkinetic disorders aged six to ten years together with the parents and the teachers the therapeutic important problems of the child in the family and in the school were developed by using the Individual Problemlist The frequency of the individual problems are presented using a single subject design the employment of this Instrument for monitoring is elucidated.

Keyword(s)

Kind Familie Psychische Störung Problem Schule Psychologische Diagnostik Instrument Studie Symptomlisten Hyperkinese Verhaltensprobleme Psychodiagnostik Eltern Lehrer Psychotherapeutische Prozesse Symptom Checklists Hyperkinesis Behavior Problems Psychodiagnosis Parents Teachers Psychotherapeutic Processes

Persistent Identifier

Date of first publication

1997

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Fröhlich, Jan
  • Author(s) / Creator(s)
    Döpfner, Manfred
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:38:40Z
  • Made available on
    2012-11-19
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:40Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:38:40Z
  • Date of first publication
    1997
  • Abstract / Description
    Eine individualisierte Diagnostik ermöglicht die Erfassung der individuellen Ausgestaltung von psychischen Auffälligkeiten. Dazu wurden verschiedene Ansätze entwickelt. Die Vorteile einer individualisierten Diagnostik werden diskutiert. Die Individuelle Problemliste wird als ein Instrument der individualisierten Diagnostik vorgestellt. In einer Stichprobe von N = 76 Kindern mit einer hyperkinetischen Störung im Alter von sechs bis zehn Jahren wurden mit den Eltern und den Klassenlehrern die therapierelevanten Problembereiche des Kindes in der Familie und in der Schule anhand der Individuellen Problemliste erarbeitet. Die Häufigkeit der einzelnen Problembereiche werden dargestellt. Anhand einer Einzelfallstudie wird der Einsatz dieses Instrumentes fur die Verlaufskontrolle verdeutlicht.
    de
  • Abstract / Description
    lndividualized diagnostic procedures assess the individual pattern of emotional and behavioural problems. Different lndividualized assessment procedures were developed. The advantages of lndividualized assessment are discussed. The Individual Problemlist is presented as an instrument of the lndividualized diagnostics. In a sample of N = 76 children with hyperkinetic disorders aged six to ten years together with the parents and the teachers the therapeutic important problems of the child in the family and in the school were developed by using the Individual Problemlist The frequency of the individual problems are presented using a single subject design the employment of this Instrument for monitoring is elucidated.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-40070
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2312
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9997
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 46.1997, 8, S. 597-609
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Familie
    de
  • Keyword(s)
    Psychische Störung
    de
  • Keyword(s)
    Problem
    de
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Instrument
    de
  • Keyword(s)
    Studie
    de
  • Keyword(s)
    Symptomlisten
    de
  • Keyword(s)
    Hyperkinese
    de
  • Keyword(s)
    Verhaltensprobleme
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Eltern
    de
  • Keyword(s)
    Lehrer
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutische Prozesse
    de
  • Keyword(s)
    Symptom Checklists
    en
  • Keyword(s)
    Hyperkinesis
    en
  • Keyword(s)
    Behavior Problems
    en
  • Keyword(s)
    Psychodiagnosis
    en
  • Keyword(s)
    Parents
    en
  • Keyword(s)
    Teachers
    en
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutic Processes
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Individualisierte Diagnostik bei Kindern mit hyperkinetischen Störungen
    de
  • Alternative title
    lndividualized Assement of Children with Hyperactivity Disorders
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie