Article

Geschwisterbeziehungen in der Verarbeitung sexueller Traumatisierung: Der Film "Das Fest"

Sibling relationships in coping with sexual traumatization; The movie: “The Celebration”

Author(s) / Creator(s)

Sohni, Hans

Abstract / Description

Filme reizen als Gegenstand psychoanalytischer Kunstinterpretation durch ihre strukturelle Nähe zum "szenischen Verstehen" und bereichern unsere Einsicht in menschliche Beziehungen. Der Film "Das Fest" lohnt wegen seiner besonderen ästhetischen Form und wegen seiner Aussage zur Geschwisterbeziehung. Nach filmjournalistischer Einschätzung zeigt er die Demontage der bürgerlichen Gesellschaft und die Reinszenierung destruktiver Gewalt. In der Interpretation dieses Beitrags führt der Film dagegen aus der intergenerationalen Weitergabe von Gewalt heraus und unterscheidet sich darin von zahlreichen aktuellen Geschwisterfilmen. Dieser Prozeß einer konstruktiven Entwicklung in den wechselseitigen Beziehungen zwischen vier Geschwistern wird dargestellt und in der formalen Struktur des Films aufgezeigt. Anhand der Gegenübertragung und unserer "Sehgewohnheiten" wird erörtert, warum diese Entwicklung übersehen werden kann. Der Film zeigt weder eine geschwisterliche Fixierung noch eine Idealisierung der Geschwisterliebe als regressivem, zeitlosem Topos, sondern einen horizontalen Beziehungsprozeß. Dieser ist offen zu Partnern hin und erlaubt eine versöhnliche Haltung gegenüber den Eltern. Der Film vermag diesen Prozeß unter der Hypothek intergenerationaler Gewalt schlüssig darzustellen und bereichert in seiner Kreativität unser Bild von Geschwisterlichkeit.
Movies appeal as a subject of psychoanalyrical art interpretation due to their structural closeness to "scenical understanding" and enrich our Insight into human relationships. The movie Das Pest is worth seeing because of its particular aesthetic form and because of its message about sibling relationships. According to the assessment of film journalists the movie shows the dismantling of middle class society and the reinscenation of destructive violence. In this author's interpretation, however, the movie leads out of passing violence on through the generations and herein differs from numerous current movies about siblings. The movie Is about the process of a constructive development In the reciprocal relationships between four siblings and shows this in the formal structure of a film, With countertransference and our "viewing habits" the author discusses why this development could be overlooked. The movie shows neither a sibling fixation nor an idealization of sibling love as a regressive, timeless topos, but rather a horizontal relationship process, This is open towards partners and allows for a conciliatory attitude towards the parents. The movie is able to show this process conclusively under the burden of intergenerational violence and in its creativity enriches our image of sibling relationships.

Keyword(s)

Geschwisterbeziehung Film Psychoanalyse Gewalt Familienbeziehung Kindesmisshandlung Geschwisterbeziehungen Filme (Unterhaltung) Psychoanalytische Interpretation Gewalt Familienbeziehungen Kindesmisshandlung Sibling Relations Motion Pictures (Entertainment) Psychoanalytic Interpretation Violence Family Relations Child Abuse

Persistent Identifier

Date of first publication

2001

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Sohni, Hans
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:36:24Z
  • Made available on
    2013-01-23
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:55Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:36:24Z
  • Date of first publication
    2001
  • Abstract / Description
    Filme reizen als Gegenstand psychoanalytischer Kunstinterpretation durch ihre strukturelle Nähe zum "szenischen Verstehen" und bereichern unsere Einsicht in menschliche Beziehungen. Der Film "Das Fest" lohnt wegen seiner besonderen ästhetischen Form und wegen seiner Aussage zur Geschwisterbeziehung. Nach filmjournalistischer Einschätzung zeigt er die Demontage der bürgerlichen Gesellschaft und die Reinszenierung destruktiver Gewalt. In der Interpretation dieses Beitrags führt der Film dagegen aus der intergenerationalen Weitergabe von Gewalt heraus und unterscheidet sich darin von zahlreichen aktuellen Geschwisterfilmen. Dieser Prozeß einer konstruktiven Entwicklung in den wechselseitigen Beziehungen zwischen vier Geschwistern wird dargestellt und in der formalen Struktur des Films aufgezeigt. Anhand der Gegenübertragung und unserer "Sehgewohnheiten" wird erörtert, warum diese Entwicklung übersehen werden kann. Der Film zeigt weder eine geschwisterliche Fixierung noch eine Idealisierung der Geschwisterliebe als regressivem, zeitlosem Topos, sondern einen horizontalen Beziehungsprozeß. Dieser ist offen zu Partnern hin und erlaubt eine versöhnliche Haltung gegenüber den Eltern. Der Film vermag diesen Prozeß unter der Hypothek intergenerationaler Gewalt schlüssig darzustellen und bereichert in seiner Kreativität unser Bild von Geschwisterlichkeit.
    de
  • Abstract / Description
    Movies appeal as a subject of psychoanalyrical art interpretation due to their structural closeness to "scenical understanding" and enrich our Insight into human relationships. The movie Das Pest is worth seeing because of its particular aesthetic form and because of its message about sibling relationships. According to the assessment of film journalists the movie shows the dismantling of middle class society and the reinscenation of destructive violence. In this author's interpretation, however, the movie leads out of passing violence on through the generations and herein differs from numerous current movies about siblings. The movie Is about the process of a constructive development In the reciprocal relationships between four siblings and shows this in the formal structure of a film, With countertransference and our "viewing habits" the author discusses why this development could be overlooked. The movie shows neither a sibling fixation nor an idealization of sibling love as a regressive, timeless topos, but rather a horizontal relationship process, This is open towards partners and allows for a conciliatory attitude towards the parents. The movie is able to show this process conclusively under the burden of intergenerational violence and in its creativity enriches our image of sibling relationships.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-43115
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2559
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9945
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 50.2001, 6, S. 454-468
  • Keyword(s)
    Geschwisterbeziehung
    de
  • Keyword(s)
    Film
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalyse
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Familienbeziehung
    de
  • Keyword(s)
    Kindesmisshandlung
    de
  • Keyword(s)
    Geschwisterbeziehungen
    de
  • Keyword(s)
    Filme (Unterhaltung)
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalytische Interpretation
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Familienbeziehungen
    de
  • Keyword(s)
    Kindesmisshandlung
    de
  • Keyword(s)
    Sibling Relations
    en
  • Keyword(s)
    Motion Pictures (Entertainment)
    en
  • Keyword(s)
    Psychoanalytic Interpretation
    en
  • Keyword(s)
    Violence
    en
  • Keyword(s)
    Family Relations
    en
  • Keyword(s)
    Child Abuse
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Geschwisterbeziehungen in der Verarbeitung sexueller Traumatisierung: Der Film "Das Fest"
    de
  • Alternative title
    Sibling relationships in coping with sexual traumatization; The movie: “The Celebration”
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie