Article

Biologische Kinder- und Jugendpsychiatrie und Sozialpsychiatrie: Kontroversen und Ergänzungen

Biological child and adolescent psychiatry and social psychiatry: controvercies andremarks

Author(s) / Creator(s)

Lehmkuhl, Ulrike

Abstract / Description

Unverändert wird in der Kinder- und Jugendpsychiatrie eine Debatte unter der Frage geführt "Nature or nurture", wie sie vor Jahren schon von Michael Rutter (1986) gestellt wurde. Neuere Arbeiten mit Wurzeln aus beiden Bereichen stärken Hypothesen der wechselseitigen Beeinflussungen, liefern zum Teil biologische Erklärungen für Phänomene im sozialen Verhalten. Es kann heute keine Frage mehr sein, ob biologische Kinder- und Jugendpsychiatrie und Sozialpsychiatrie sich gegenüberstehen oder ergänzen. Sie sind in einem ständigen Prozeß begriffen, betrachten dieselbe Entwicklung, dasselbe Symptom von verschiedenen Standpunkten aus, beschreiben es zum Teil mit Begriffen, die jeweils vom anderen nicht verstanden werden, da sie aus einem anderen Kontext stammen und möglicherweise ideologisch belegt sind. Es gilt, die gemeinsame Sprache zu finden - nicht zuletzt im Interesse der Patienten.
There is an ongoin debate in the child and adolescent psychiatry on the question of 'nature or nurtuer', as it was pointed out many years ago by Michael Rutter (1986). Newer studies anchored in both areas support hypotheses of mutual interferences and give biological explanations for social behavior. To date, it is no question anymore, whether biological child and adolescent psychiatry and social psychiatry are contradictory or in line. They are in a steady process, look at the same development, the same symptom from different points of view. They describe it with concepts, which are not understood from the other position, because of different contexts and possible because of ideologic influences. The goal must be to find a common language - especially with respect to the patient.

Keyword(s)

Kinderpsychiatrie Jugendpsychiatrie Physiologische Psychiatrie Sozialpsychiatrie Kinderpsychiatrie Jugendpsychiatrie Biologische Psychiatrie Sozialpsychiatrie Anlage-Umwelt-Problem Child Psychiatry Adolescent Psychiatry Biological Psychiatry Social Psychiatry Nature Nurture

Persistent Identifier

Date of first publication

2001

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Lehmkuhl, Ulrike
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T16:56:50Z
  • Made available on
    2013-01-25
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:56Z
  • Made available on
    2022-11-21T16:56:50Z
  • Date of first publication
    2001
  • Abstract / Description
    Unverändert wird in der Kinder- und Jugendpsychiatrie eine Debatte unter der Frage geführt "Nature or nurture", wie sie vor Jahren schon von Michael Rutter (1986) gestellt wurde. Neuere Arbeiten mit Wurzeln aus beiden Bereichen stärken Hypothesen der wechselseitigen Beeinflussungen, liefern zum Teil biologische Erklärungen für Phänomene im sozialen Verhalten. Es kann heute keine Frage mehr sein, ob biologische Kinder- und Jugendpsychiatrie und Sozialpsychiatrie sich gegenüberstehen oder ergänzen. Sie sind in einem ständigen Prozeß begriffen, betrachten dieselbe Entwicklung, dasselbe Symptom von verschiedenen Standpunkten aus, beschreiben es zum Teil mit Begriffen, die jeweils vom anderen nicht verstanden werden, da sie aus einem anderen Kontext stammen und möglicherweise ideologisch belegt sind. Es gilt, die gemeinsame Sprache zu finden - nicht zuletzt im Interesse der Patienten.
    de
  • Abstract / Description
    There is an ongoin debate in the child and adolescent psychiatry on the question of 'nature or nurtuer', as it was pointed out many years ago by Michael Rutter (1986). Newer studies anchored in both areas support hypotheses of mutual interferences and give biological explanations for social behavior. To date, it is no question anymore, whether biological child and adolescent psychiatry and social psychiatry are contradictory or in line. They are in a steady process, look at the same development, the same symptom from different points of view. They describe it with concepts, which are not understood from the other position, because of different contexts and possible because of ideologic influences. The goal must be to find a common language - especially with respect to the patient.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-43297
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2576
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10812
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 50.2001, 8, S. 664-675
  • Keyword(s)
    Kinderpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Jugendpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Physiologische Psychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Sozialpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Kinderpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Jugendpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Biologische Psychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Sozialpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Anlage-Umwelt-Problem
    de
  • Keyword(s)
    Child Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Adolescent Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Biological Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Social Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Nature Nurture
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Biologische Kinder- und Jugendpsychiatrie und Sozialpsychiatrie: Kontroversen und Ergänzungen
    de
  • Alternative title
    Biological child and adolescent psychiatry and social psychiatry: controvercies andremarks
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie