Kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung: Schulphobie und Schulangst
Cognitive-behavioral therapy of school refusal: School phobia and school anxiety
Author(s) / Creator(s)
Ihle, Wolfgang
Jahnke, Dörte
Esser, Günter
Abstract / Description
Die Arbeit gibt einen Überblick über aktuelle kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung (Schulphobie und Schulangst) bei Kindern und Jugendlichen. Einleitend wird der Problembereich definiert sowie der Stand des Wissens zu Prävalenz, Verlauf und Risikofaktoren dargestellt. Den Schwerpunkt der Arbeit stellt die psychotherapeutische Behandlung von Schulphobie und Schulangst dar. Neben allgemeinen Behandlungsprinzipien wird auf die wichtigsten verhaltenstherapeutischen Techniken sowie auf kognitivverhaltenstherapeutische Behandlungsprogramme eingegangen. Es folgt eine ausführliche Beschreibung des Stands der Wirksamkeitsforschung. Schließlich wird praxisnah der Ablauf der Diagnostik, Therapieplanung und -durchführung dargestellt.
Schlagwörter: Schulverweigerung - Schulphobie - Schulangst - kognitiv-verhal-
tenstherapeutische Behandlung - Kinder
The study provides an overview of current cognitive-behavioral interventions to treat schoolrefusal in children and adolescents. First of all we define the problem area and describe the standard of knowledge about prevalence, course and risk factors. The main focus of our work is presented by psychotherapeutic treatments of school phobia and school anxiety. Apart from general treatment principles we give a survey of the most important behavioral therapeutic as well as cognitive-behavioral therapeutic treatments. In addition, we provide a detailed description of current research about efficacy. After all we characterize diagnostic, treatment planning and implementation.
Keywords: school refusal - school phobia - anxiety - cognitive-behavioral therapy - children
Keyword(s)
Schulangst Schulversäumnis Kognitive Psychotherapie Epidemiologie Krankheitsverlauf Risikofaktor Psychotherapeutischer Prozess Schulangst Schulverweigerung Kognitive Therapie Epidemiologie Krankheitsverlauf; Risikofaktoren Psychotherapeutische Techniken School Phobia School Refusal Cognitive Therapy Epidemiology Disease Course Risk Factors Psychotherapeutic TechniquesPersistent Identifier
Date of first publication
2003
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
52.20036_4_44473.pdf_new.pdfAdobe PDF - 347.13KBMD5: 92f028befa0efedb185143c73f3cd0df
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Ihle, Wolfgang
-
Author(s) / Creator(s)Jahnke, Dörte
-
Author(s) / Creator(s)Esser, Günter
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T08:41:51Z
-
Made available on2013-02-13
-
Made available on2015-12-01T10:34:03Z
-
Made available on2022-11-22T08:41:51Z
-
Date of first publication2003
-
Abstract / DescriptionDie Arbeit gibt einen Überblick über aktuelle kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung (Schulphobie und Schulangst) bei Kindern und Jugendlichen. Einleitend wird der Problembereich definiert sowie der Stand des Wissens zu Prävalenz, Verlauf und Risikofaktoren dargestellt. Den Schwerpunkt der Arbeit stellt die psychotherapeutische Behandlung von Schulphobie und Schulangst dar. Neben allgemeinen Behandlungsprinzipien wird auf die wichtigsten verhaltenstherapeutischen Techniken sowie auf kognitivverhaltenstherapeutische Behandlungsprogramme eingegangen. Es folgt eine ausführliche Beschreibung des Stands der Wirksamkeitsforschung. Schließlich wird praxisnah der Ablauf der Diagnostik, Therapieplanung und -durchführung dargestellt. Schlagwörter: Schulverweigerung - Schulphobie - Schulangst - kognitiv-verhal- tenstherapeutische Behandlung - Kinderde
-
Abstract / DescriptionThe study provides an overview of current cognitive-behavioral interventions to treat schoolrefusal in children and adolescents. First of all we define the problem area and describe the standard of knowledge about prevalence, course and risk factors. The main focus of our work is presented by psychotherapeutic treatments of school phobia and school anxiety. Apart from general treatment principles we give a survey of the most important behavioral therapeutic as well as cognitive-behavioral therapeutic treatments. In addition, we provide a detailed description of current research about efficacy. After all we characterize diagnostic, treatment planning and implementation. Keywords: school refusal - school phobia - anxiety - cognitive-behavioral therapy - childrenen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-44473
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2694
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11597
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 52.2003, 6, S. 409-424
-
Keyword(s)Schulangstde
-
Keyword(s)Schulversäumnisde
-
Keyword(s)Kognitive Psychotherapiede
-
Keyword(s)Epidemiologiede
-
Keyword(s)Krankheitsverlaufde
-
Keyword(s)Risikofaktorde
-
Keyword(s)Psychotherapeutischer Prozessde
-
Keyword(s)Schulangstde
-
Keyword(s)Schulverweigerungde
-
Keyword(s)Kognitive Therapiede
-
Keyword(s)Epidemiologiede
-
Keyword(s)Krankheitsverlauf; Risikofaktorende
-
Keyword(s)Psychotherapeutische Technikende
-
Keyword(s)School Phobiaen
-
Keyword(s)School Refusalen
-
Keyword(s)Cognitive Therapyen
-
Keyword(s)Epidemiologyen
-
Keyword(s)Disease Courseen
-
Keyword(s)Risk Factorsen
-
Keyword(s)Psychotherapeutic Techniquesen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleKognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung: Schulphobie und Schulangstde
-
Alternative titleCognitive-behavioral therapy of school refusal: School phobia and school anxietyen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie