Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung mit der "Nisonger Child Behavior Rating Form"
Assessment of behavioral problems in children with intellectual disability: The Nisonger Child Behavior Rating Form
Author(s) / Creator(s)
Sarimski, Klaus
Abstract / Description
Epidemiologische Studien an Kindern und Jugendlichen mit intellektueller Behinderung zeigen eine deutlich erhöhte Rate von emotionalen Störungen und Verhaltensproblemen. Es fehlt aber bisher an standardisierten Beurteilungsverfahren, die für eine spezifische und objektive Diagnostik in dieser Gruppe geeignet wären. Es werden die Erfahrungen beim Einsatz der "Nisonger Child Behavior Rating Form" in einer Gruppe von 246 Kindern zu Reliabilität, Übereinstimmung verschiedener Beurteiler, konvergenter Validität und Differenzierungskraft bei klinischen Teilgruppen berichtet. Das Verfahren kann für die Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung empfohlen werden.
Schlagwörter: psychische Störungen - geistige Behinderung
Epidemiological data show a high prevalence of emotional and behavioral problems in children with intellectual disability. However there is a lack of standardized instruments designed to assess emotions and behaviors typically seen in mentally handicapped children. The results of a survey using the "Nisonger Child Behavior Rating Form" are presented. Reliability coefficients, concordance of parent and teacher ratings, convergent and differential validity data are satisfactory to suggest its clinical use to identify problem areas which deserve special attention in the mental health care of children with intellectual disability.
Keywords: mental health - intellectual disability
Keyword(s)
Kinderpsychologie Verhaltensprobleme Emotionale Anpassung; *Geistige Behinderung Rating-Skalen Testkonstruktion Testreliabilität Interrater-Reliabilität Behavior Problems Emotional Adjustment Mental Retardation Rating Scales Test Construction Test Reliability Interrater ReliabilityPersistent Identifier
Date of first publication
2004
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
53.20045_2_45032.pdf_new.pdfAdobe PDF - 560.13KBMD5: e52922c6027100d9204b0efedff19e46
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Sarimski, Klaus
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T08:56:10Z
-
Made available on2013-02-21
-
Made available on2015-12-01T10:34:07Z
-
Made available on2022-11-22T08:56:10Z
-
Date of first publication2004
-
Abstract / DescriptionEpidemiologische Studien an Kindern und Jugendlichen mit intellektueller Behinderung zeigen eine deutlich erhöhte Rate von emotionalen Störungen und Verhaltensproblemen. Es fehlt aber bisher an standardisierten Beurteilungsverfahren, die für eine spezifische und objektive Diagnostik in dieser Gruppe geeignet wären. Es werden die Erfahrungen beim Einsatz der "Nisonger Child Behavior Rating Form" in einer Gruppe von 246 Kindern zu Reliabilität, Übereinstimmung verschiedener Beurteiler, konvergenter Validität und Differenzierungskraft bei klinischen Teilgruppen berichtet. Das Verfahren kann für die Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung empfohlen werden. Schlagwörter: psychische Störungen - geistige Behinderungde
-
Abstract / DescriptionEpidemiological data show a high prevalence of emotional and behavioral problems in children with intellectual disability. However there is a lack of standardized instruments designed to assess emotions and behaviors typically seen in mentally handicapped children. The results of a survey using the "Nisonger Child Behavior Rating Form" are presented. Reliability coefficients, concordance of parent and teacher ratings, convergent and differential validity data are satisfactory to suggest its clinical use to identify problem areas which deserve special attention in the mental health care of children with intellectual disability. Keywords: mental health - intellectual disabilityen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45032
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2750
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11632
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 5, S. 319-332
-
Keyword(s)Kinderpsychologiede
-
Keyword(s)Verhaltensproblemede
-
Keyword(s)Emotionale Anpassung; *Geistige Behinderungde
-
Keyword(s)Rating-Skalende
-
Keyword(s)Testkonstruktionde
-
Keyword(s)Testreliabilitätde
-
Keyword(s)Interrater-Reliabilitätde
-
Keyword(s)Behavior Problemsen
-
Keyword(s)Emotional Adjustmenten
-
Keyword(s)Mental Retardationen
-
Keyword(s)Rating Scalesen
-
Keyword(s)Test Constructionen
-
Keyword(s)Test Reliabilityen
-
Keyword(s)Interrater Reliabilityen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleBeurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung mit der "Nisonger Child Behavior Rating Form"de
-
Alternative titleAssessment of behavioral problems in children with intellectual disability: The Nisonger Child Behavior Rating Formen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie