Article

Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung mit der "Nisonger Child Behavior Rating Form"

Assessment of behavioral problems in children with intellectual disability: The Nisonger Child Behavior Rating Form

Author(s) / Creator(s)

Sarimski, Klaus

Abstract / Description

Epidemiologische Studien an Kindern und Jugendlichen mit intellektueller Behinderung zeigen eine deutlich erhöhte Rate von emotionalen Störungen und Verhaltensproblemen. Es fehlt aber bisher an standardisierten Beurteilungsverfahren, die für eine spezifische und objektive Diagnostik in dieser Gruppe geeignet wären. Es werden die Erfahrungen beim Einsatz der "Nisonger Child Behavior Rating Form" in einer Gruppe von 246 Kindern zu Reliabilität, Übereinstimmung verschiedener Beurteiler, konvergenter Validität und Differenzierungskraft bei klinischen Teilgruppen berichtet. Das Verfahren kann für die Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung empfohlen werden. Schlagwörter: psychische Störungen - geistige Behinderung
Epidemiological data show a high prevalence of emotional and behavioral problems in children with intellectual disability. However there is a lack of standardized instruments designed to assess emotions and behaviors typically seen in mentally handicapped children. The results of a survey using the "Nisonger Child Behavior Rating Form" are presented. Reliability coefficients, concordance of parent and teacher ratings, convergent and differential validity data are satisfactory to suggest its clinical use to identify problem areas which deserve special attention in the mental health care of children with intellectual disability. Keywords: mental health - intellectual disability

Keyword(s)

Kinderpsychologie Verhaltensprobleme Emotionale Anpassung; *Geistige Behinderung Rating-Skalen Testkonstruktion Testreliabilität Interrater-Reliabilität Behavior Problems Emotional Adjustment Mental Retardation Rating Scales Test Construction Test Reliability Interrater Reliability

Persistent Identifier

Date of first publication

2004

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Sarimski, Klaus
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T08:56:10Z
  • Made available on
    2013-02-21
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:07Z
  • Made available on
    2022-11-22T08:56:10Z
  • Date of first publication
    2004
  • Abstract / Description
    Epidemiologische Studien an Kindern und Jugendlichen mit intellektueller Behinderung zeigen eine deutlich erhöhte Rate von emotionalen Störungen und Verhaltensproblemen. Es fehlt aber bisher an standardisierten Beurteilungsverfahren, die für eine spezifische und objektive Diagnostik in dieser Gruppe geeignet wären. Es werden die Erfahrungen beim Einsatz der "Nisonger Child Behavior Rating Form" in einer Gruppe von 246 Kindern zu Reliabilität, Übereinstimmung verschiedener Beurteiler, konvergenter Validität und Differenzierungskraft bei klinischen Teilgruppen berichtet. Das Verfahren kann für die Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung empfohlen werden. Schlagwörter: psychische Störungen - geistige Behinderung
    de
  • Abstract / Description
    Epidemiological data show a high prevalence of emotional and behavioral problems in children with intellectual disability. However there is a lack of standardized instruments designed to assess emotions and behaviors typically seen in mentally handicapped children. The results of a survey using the "Nisonger Child Behavior Rating Form" are presented. Reliability coefficients, concordance of parent and teacher ratings, convergent and differential validity data are satisfactory to suggest its clinical use to identify problem areas which deserve special attention in the mental health care of children with intellectual disability. Keywords: mental health - intellectual disability
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45032
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2750
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11632
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 5, S. 319-332
  • Keyword(s)
    Kinderpsychologie
    de
  • Keyword(s)
    Verhaltensprobleme
    de
  • Keyword(s)
    Emotionale Anpassung; *Geistige Behinderung
    de
  • Keyword(s)
    Rating-Skalen
    de
  • Keyword(s)
    Testkonstruktion
    de
  • Keyword(s)
    Testreliabilität
    de
  • Keyword(s)
    Interrater-Reliabilität
    de
  • Keyword(s)
    Behavior Problems
    en
  • Keyword(s)
    Emotional Adjustment
    en
  • Keyword(s)
    Mental Retardation
    en
  • Keyword(s)
    Rating Scales
    en
  • Keyword(s)
    Test Construction
    en
  • Keyword(s)
    Test Reliability
    en
  • Keyword(s)
    Interrater Reliability
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Beurteilung problematischer Verhaltensweisen bei Kindern mit intellektueller Behinderung mit der "Nisonger Child Behavior Rating Form"
    de
  • Alternative title
    Assessment of behavioral problems in children with intellectual disability: The Nisonger Child Behavior Rating Form
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie