Die Geschichtenstamm-Untersuchung in der klinischen Anwendung bei jüngeren Kindern
Story stem evaluation in clinical practice with young children
Author(s) / Creator(s)
Weber, Matthias
von Klitzing, Kai
Abstract / Description
Geschichtenergänzungsverfahren mit Spielfiguren - in der empirischen Entwicklungspsychologie bei Vorschulkindern zunehmend verwendet - werden in der klinischen Diagnostik bei jüngeren Kindern noch wenig eingesetzt. Die Geschichtenstamm-Untersuchung mit der MacArthur Story Stem Battery (MSSB), welche ein solches Verfahren darstellt, wird als hierfür geeignetes Instrument vorgestellt. Anhand zweier klinischer Fallbeispiele wird gezeigt, wie diese Methode durch ihren hohen Aufforderungscharakter und die Möglichkeit, mit Hilfe von Spielfiguren die Geschichte weiterzuspielen, die Innenwelt jüngerer Kinder sichtbar werden lässt.
Schlagwörter: Geschichtenstamm-Untersuchung - Geschichtenergänzungs-
verfahren - Spielnarrative
In the field of developmental research, there is a long tradition of using story completion tasks with play figures for preschoool children. In contrast, story completion tasks are not often used in the clinical assessments of young children. In this paper we will present the MacArthur Story Stem Battery (MSSB), a typical story completion task, which is useful in clinical as well as in research settings. We will give two clinical case examples in order to demonstrate how compelling this method is for young children because they can continue the stories with the help of play figures. In this way the instrument can help to open a window into the inner world of young children.
Keywords: MacArthur Story Stem Battery - story completion tasks - play narratives
Keyword(s)
Kinderpsychotherapie Erzählen Gegenseitigkeit Psychologische Diagnostik Figurentheater Gegenseitiges Erzählen (psychotherapeutische Technik) Erzählungen Kinderpsychotherapie Puppenspiel Psychologische Messung Psychodiagnostik Mutual Storytelling Technique Narratives Child Psychotherapy Doll Play Psychological Assessment PsychodiagnosisPersistent Identifier
Date of first publication
2004
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
53.20045_3_45042.pdf_new.pdfAdobe PDF - 562.05KBMD5: 9471a40fa8e1845846ce85dd56d4b065
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Weber, Matthias
-
Author(s) / Creator(s)von Klitzing, Kai
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T08:56:11Z
-
Made available on2013-02-21
-
Made available on2015-12-01T10:34:07Z
-
Made available on2022-11-22T08:56:11Z
-
Date of first publication2004
-
Abstract / DescriptionGeschichtenergänzungsverfahren mit Spielfiguren - in der empirischen Entwicklungspsychologie bei Vorschulkindern zunehmend verwendet - werden in der klinischen Diagnostik bei jüngeren Kindern noch wenig eingesetzt. Die Geschichtenstamm-Untersuchung mit der MacArthur Story Stem Battery (MSSB), welche ein solches Verfahren darstellt, wird als hierfür geeignetes Instrument vorgestellt. Anhand zweier klinischer Fallbeispiele wird gezeigt, wie diese Methode durch ihren hohen Aufforderungscharakter und die Möglichkeit, mit Hilfe von Spielfiguren die Geschichte weiterzuspielen, die Innenwelt jüngerer Kinder sichtbar werden lässt. Schlagwörter: Geschichtenstamm-Untersuchung - Geschichtenergänzungs- verfahren - Spielnarrativede
-
Abstract / DescriptionIn the field of developmental research, there is a long tradition of using story completion tasks with play figures for preschoool children. In contrast, story completion tasks are not often used in the clinical assessments of young children. In this paper we will present the MacArthur Story Stem Battery (MSSB), a typical story completion task, which is useful in clinical as well as in research settings. We will give two clinical case examples in order to demonstrate how compelling this method is for young children because they can continue the stories with the help of play figures. In this way the instrument can help to open a window into the inner world of young children. Keywords: MacArthur Story Stem Battery - story completion tasks - play narrativesen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45042
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2751
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11635
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 5, S. 333-346
-
Keyword(s)Kinderpsychotherapiede
-
Keyword(s)Erzählende
-
Keyword(s)Gegenseitigkeitde
-
Keyword(s)Psychologische Diagnostikde
-
Keyword(s)Figurentheaterde
-
Keyword(s)Gegenseitiges Erzählen (psychotherapeutische Technik)de
-
Keyword(s)Erzählungende
-
Keyword(s)Kinderpsychotherapiede
-
Keyword(s)Puppenspielde
-
Keyword(s)Psychologische Messungde
-
Keyword(s)Psychodiagnostikde
-
Keyword(s)Mutual Storytelling Techniqueen
-
Keyword(s)Narrativesen
-
Keyword(s)Child Psychotherapyen
-
Keyword(s)Doll Playen
-
Keyword(s)Psychological Assessmenten
-
Keyword(s)Psychodiagnosisen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleDie Geschichtenstamm-Untersuchung in der klinischen Anwendung bei jüngeren Kindernde
-
Alternative titleStory stem evaluation in clinical practice with young childrenen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie