Article

Psychotherapeutischer Leitfaden zum technischen Umgang mit Schulängsten

A psychotherapeutic guide for dealing with school phobia

Author(s) / Creator(s)

Sampson, Matthew

Abstract / Description

In knapper Form werden psychotherapeutische Behandlungselemente zusammengetragen, die der Autor bei der therapeutischen Arbeit mit Familien mit einem akut schulängstlichen bzw. schulphobischen Kind als hilfreich ansieht. Es handelt sich um Hinweise, Vorschläge und Anregungen pragmatischer Art, die dem Praktiker behilflich sein können, eine in aller Regel äußerst komplexe Behandlung effektiv zu organisieren. Schlagwörter: Psychotherapie - Schulängste - Interventionsleitfaden - integrative Psychotherapie - positive Konnotation
This paper presents in concise form elements of psychotherapeutic treatment that the author views as helpful in working with families of children exhibiting severe school phobia. The article consists of a list of pragmatic suggestions and proposals that might aid the therapist in better organizing treatment of a problem that usually involves remarkable complexities. Key words: psychotherapy - school phobia - intervention guide - integrative psychotherapy - reframing

Keyword(s)

Familie Schulangst Kinderpsychotherapie Einführung Schulangst Kinderpsychotherapie Elternbeteiligung Psychotherapeutische Prozesse Psychotherapeutische Techniken Differentialdiagnostik School Phobia Child Psychotherapy Parental Involvement Psychotherapeutic Processes Psychotherapeutic Techniques Differential Diagnosis

Persistent Identifier

Date of first publication

2006

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Sampson, Matthew
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T11:29:37Z
  • Made available on
    2013-05-28
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:17Z
  • Made available on
    2022-11-22T11:29:37Z
  • Date of first publication
    2006
  • Abstract / Description
    In knapper Form werden psychotherapeutische Behandlungselemente zusammengetragen, die der Autor bei der therapeutischen Arbeit mit Familien mit einem akut schulängstlichen bzw. schulphobischen Kind als hilfreich ansieht. Es handelt sich um Hinweise, Vorschläge und Anregungen pragmatischer Art, die dem Praktiker behilflich sein können, eine in aller Regel äußerst komplexe Behandlung effektiv zu organisieren. Schlagwörter: Psychotherapie - Schulängste - Interventionsleitfaden - integrative Psychotherapie - positive Konnotation
    de
  • Abstract / Description
    This paper presents in concise form elements of psychotherapeutic treatment that the author views as helpful in working with families of children exhibiting severe school phobia. The article consists of a list of pragmatic suggestions and proposals that might aid the therapist in better organizing treatment of a problem that usually involves remarkable complexities. Key words: psychotherapy - school phobia - intervention guide - integrative psychotherapy - reframing
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-46546
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2903
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.12067
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 55.2006, 3, S. 214-224
  • Keyword(s)
    Familie
    de
  • Keyword(s)
    Schulangst
    de
  • Keyword(s)
    Kinderpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Einführung
    de
  • Keyword(s)
    Schulangst
    de
  • Keyword(s)
    Kinderpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Elternbeteiligung
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutische Prozesse
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutische Techniken
    de
  • Keyword(s)
    Differentialdiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    School Phobia
    en
  • Keyword(s)
    Child Psychotherapy
    en
  • Keyword(s)
    Parental Involvement
    en
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutic Processes
    en
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutic Techniques
    en
  • Keyword(s)
    Differential Diagnosis
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Psychotherapeutischer Leitfaden zum technischen Umgang mit Schulängsten
    de
  • Alternative title
    A psychotherapeutic guide for dealing with school phobia
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie