Mediation an Schulen
Mediation in schools
Author(s) / Creator(s)
Mickley, Angela
Abstract / Description
Die Leitfragen dieses Beitrags beziehen sich auf Ziele und Auswirkungen der Einführung von Mediation in eine Schulkultur der Dominanz, des Wettbewerbs und der Auswahl. Zusätzlich soll die Notwendigkeit der Verbindung von Konfliktlösung mit Organisationsentwicklung und der Einführung eines ethischen Konsens gezeigt werden, um nachhaltige Ergebnisse in der Gestaltung einer konstruktiven und gesunden Schulkultur zu erzielen. Anhand beispielhafter Bearbeitung soll gezeigt werden, wie Jugendliche bei knappen Finanzen und Zeitressourcen mit künstlerischen Elementen ihren individuellen Entscheidungsraum bewusst handhaben und erweitern und zugleich in einer Umgebung sich wandelnder Werte und Machtstrukturen flexible Methoden der Kommunikation, Interessenvertretung und -verhandlung lernen können. Die für Mediation entscheidenden Aspekte von Entwicklung konstruktiver Kommunikation und Konfliktlösung an deutschen Schulen werden mit Fokus auf die Art der Intervention und der Nachhaltigkeit ihrer Langzeiteffekte skizziert.
Schlagwörter: Nachhaltigkeit - Konsens - Eskalation - Kommunikation - Mehr-
fachansatz
In this article the guiding questions concern the objectives and effectiveness of introducing mediation into an existing school culture of dominance, competition and selection. In addition the necessity will be shown of combining conflict resolution with organisational development and the introduction of a consensual ethics and behaviour code to attain sustainable results in creating a constructive and healthy school environment. Given scarce resources and little time the decisive role of artistic methods will be looked at in providing young people with flexible methods of expressing and negotiating their interests in a changing environment of values and power structures. Some aspects of the development of nonviolent communication, conflict resolution and mediation methods in schools in Germany will be focused on with special emphasis on the type of intervention used and its long term sustainable effects.
Key words: sustainability - consensus - escalation - communication - multiple approach
Keyword(s)
Schule Organisationsentwicklung Konfliktlösung Mediation Mediation Schulen Organisationsentwicklung Schulumwelt Konfliktlösung Ethik Künste Mediation Schools Organizational Development School Environment Conflict Resolution Ethics ArtsPersistent Identifier
Date of first publication
2006
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
55.20068_5_46904.pdf_new.pdfAdobe PDF - 427.31KBMD5: da6547e9d785722fa3ffb21717ff828e
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Mickley, Angela
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T11:30:10Z
-
Made available on2013-06-06
-
Made available on2015-12-01T10:34:19Z
-
Made available on2022-11-22T11:30:10Z
-
Date of first publication2006
-
Abstract / DescriptionDie Leitfragen dieses Beitrags beziehen sich auf Ziele und Auswirkungen der Einführung von Mediation in eine Schulkultur der Dominanz, des Wettbewerbs und der Auswahl. Zusätzlich soll die Notwendigkeit der Verbindung von Konfliktlösung mit Organisationsentwicklung und der Einführung eines ethischen Konsens gezeigt werden, um nachhaltige Ergebnisse in der Gestaltung einer konstruktiven und gesunden Schulkultur zu erzielen. Anhand beispielhafter Bearbeitung soll gezeigt werden, wie Jugendliche bei knappen Finanzen und Zeitressourcen mit künstlerischen Elementen ihren individuellen Entscheidungsraum bewusst handhaben und erweitern und zugleich in einer Umgebung sich wandelnder Werte und Machtstrukturen flexible Methoden der Kommunikation, Interessenvertretung und -verhandlung lernen können. Die für Mediation entscheidenden Aspekte von Entwicklung konstruktiver Kommunikation und Konfliktlösung an deutschen Schulen werden mit Fokus auf die Art der Intervention und der Nachhaltigkeit ihrer Langzeiteffekte skizziert. Schlagwörter: Nachhaltigkeit - Konsens - Eskalation - Kommunikation - Mehr- fachansatzde
-
Abstract / DescriptionIn this article the guiding questions concern the objectives and effectiveness of introducing mediation into an existing school culture of dominance, competition and selection. In addition the necessity will be shown of combining conflict resolution with organisational development and the introduction of a consensual ethics and behaviour code to attain sustainable results in creating a constructive and healthy school environment. Given scarce resources and little time the decisive role of artistic methods will be looked at in providing young people with flexible methods of expressing and negotiating their interests in a changing environment of values and power structures. Some aspects of the development of nonviolent communication, conflict resolution and mediation methods in schools in Germany will be focused on with special emphasis on the type of intervention used and its long term sustainable effects. Key words: sustainability - consensus - escalation - communication - multiple approachen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-46904
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2938
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.12157
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 55.2006, 8, S. 625-643
-
Keyword(s)Schulede
-
Keyword(s)Organisationsentwicklungde
-
Keyword(s)Konfliktlösungde
-
Keyword(s)Mediationde
-
Keyword(s)Mediationde
-
Keyword(s)Schulende
-
Keyword(s)Organisationsentwicklungde
-
Keyword(s)Schulumweltde
-
Keyword(s)Konfliktlösungde
-
Keyword(s)Ethikde
-
Keyword(s)Künstede
-
Keyword(s)Mediationen
-
Keyword(s)Schoolsen
-
Keyword(s)Organizational Developmenten
-
Keyword(s)School Environmenten
-
Keyword(s)Conflict Resolutionen
-
Keyword(s)Ethicsen
-
Keyword(s)Artsen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleMediation an Schulende
-
Alternative titleMediation in schoolsen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie