Article

Peer-Mediation an Schulen: Erfahrungen bei der Implementierung und der Ausbildung von Streitschlichtern

Peer-mediation in schools: Experiences in implementation and training of mediators

Author(s) / Creator(s)

Henke, Catharina

Abstract / Description

Viele Schulen führen Peer-Mediationsprojekte mit dem Ziel ein, die Konflikt- und Gesprächskultur bei ihren Schülern zu verbessern und somit Gewaltausschreitungen vorzubeugen. Dieses Ziel wird nur erreicht, wenn das Schulmediations-Projekt langfristig angelegt und gut implementiert ist. Ausgehend von den Grundlagen der Peer-Mediation und dem Ansatz der transformativen Mediation erörtert die Autorin, welche Faktoren bei der Planung und Durchführung eines Mediationsprojekts an einer Schule beachtet werden müssen. Sie berichtet von ihren Erfahrungen als Mediationsausbilderin für Schüler und Lehrer und stellt ein Ausbildungskonzept für Schulen dar, das am IMS (Institut für Mediation, Streitschlichtung und Konfliktmanagement e. V.) entwickelt wurde. Hierzu beschreibt sie das Curriculum und die Methodik des Lernens eines zweitägigen Basistrainings mit anschließenden dreistündigen Vertiefungseinheiten. Schlagwörter: Peer-Mediation an Schulen - Implementierung - Ausbildung - Curriculum
Many schools implement peer-mediation-projects with the goal to improve the conflict- and talking-culture of their pupils. They hope to prevent violence. This goal is only to be reached if the project is based on a long-term planning and if it is well implemented. After describing the basics of peer-mediation and the perspective of transformative mediation the author discusses which factors have to be considered in the process of planning and implementation of such a mediation-project. She reports her experiences as trainer in mediation for pupils and teachers. In the last chapter she presents a concept for mediation-training in schools, which was developed from the IMS (Institut für Mediation, Streitschlichtung und Konfliktmanagement e. V.). Finally she describes the curriculum and the teaching method of a two-day-basic-training with additional three-hour-units. Key words: peer-mediation in schools - implementation - training - curriculum

Keyword(s)

Schule Konfliktlösung Mediation Curriculum Peer-Mediation Mediation Schulen Curriculum Peers Training Schulumwelt Peer-Beratung; Konfliktlösung Mediation Schools Curriculum Peers Training School Environment Peer Counseling Conflict Resolution

Persistent Identifier

Date of first publication

2006

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Henke, Catharina
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T11:30:12Z
  • Made available on
    2013-06-06
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:19Z
  • Made available on
    2022-11-22T11:30:12Z
  • Date of first publication
    2006
  • Abstract / Description
    Viele Schulen führen Peer-Mediationsprojekte mit dem Ziel ein, die Konflikt- und Gesprächskultur bei ihren Schülern zu verbessern und somit Gewaltausschreitungen vorzubeugen. Dieses Ziel wird nur erreicht, wenn das Schulmediations-Projekt langfristig angelegt und gut implementiert ist. Ausgehend von den Grundlagen der Peer-Mediation und dem Ansatz der transformativen Mediation erörtert die Autorin, welche Faktoren bei der Planung und Durchführung eines Mediationsprojekts an einer Schule beachtet werden müssen. Sie berichtet von ihren Erfahrungen als Mediationsausbilderin für Schüler und Lehrer und stellt ein Ausbildungskonzept für Schulen dar, das am IMS (Institut für Mediation, Streitschlichtung und Konfliktmanagement e. V.) entwickelt wurde. Hierzu beschreibt sie das Curriculum und die Methodik des Lernens eines zweitägigen Basistrainings mit anschließenden dreistündigen Vertiefungseinheiten. Schlagwörter: Peer-Mediation an Schulen - Implementierung - Ausbildung - Curriculum
    de
  • Abstract / Description
    Many schools implement peer-mediation-projects with the goal to improve the conflict- and talking-culture of their pupils. They hope to prevent violence. This goal is only to be reached if the project is based on a long-term planning and if it is well implemented. After describing the basics of peer-mediation and the perspective of transformative mediation the author discusses which factors have to be considered in the process of planning and implementation of such a mediation-project. She reports her experiences as trainer in mediation for pupils and teachers. In the last chapter she presents a concept for mediation-training in schools, which was developed from the IMS (Institut für Mediation, Streitschlichtung und Konfliktmanagement e. V.). Finally she describes the curriculum and the teaching method of a two-day-basic-training with additional three-hour-units. Key words: peer-mediation in schools - implementation - training - curriculum
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-46914
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2939
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.12159
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 55.2006, 8, S. 644-659
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Konfliktlösung
    de
  • Keyword(s)
    Mediation
    de
  • Keyword(s)
    Curriculum
    de
  • Keyword(s)
    Peer-Mediation
    de
  • Keyword(s)
    Mediation
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Curriculum
    de
  • Keyword(s)
    Peers
    de
  • Keyword(s)
    Training
    de
  • Keyword(s)
    Schulumwelt
    de
  • Keyword(s)
    Peer-Beratung; Konfliktlösung
    de
  • Keyword(s)
    Mediation
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    Curriculum
    en
  • Keyword(s)
    Peers
    en
  • Keyword(s)
    Training
    en
  • Keyword(s)
    School Environment
    en
  • Keyword(s)
    Peer Counseling
    en
  • Keyword(s)
    Conflict Resolution
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Peer-Mediation an Schulen: Erfahrungen bei der Implementierung und der Ausbildung von Streitschlichtern
    de
  • Alternative title
    Peer-mediation in schools: Experiences in implementation and training of mediators
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie