Die Entwicklung des Emotionswissens und der behavioralen Selbstregulation bei Vorschulkindern mit und ohne Migrationshintergrund
The Development of Emotional Understanding and Behavorial Self-Regulation in Kindergarten Children from German and Immigrant Families
Author(s) / Creator(s)
Köckeritz, Martha
Klinkhammer, Julie
von Salisch, Maria
Abstract / Description
Die vorliegende Untersuchung erkundet, ob sich Kindergartenkinder mit und ohne Migrationshintergrund in ihrem Emotionsverständnis und ihrer behavioralen Selbstregulation unterscheiden. 356 drei- bis sechsjährige Kinder mit deutschen Eltern wurden mit 115 Kindern mit mindestens einem nicht-deutschen Elternteil hinsichtlich ihres Emotionsverständnisses (TEC) und ihrer Selbstregulation (HTKS) miteinander verglichen, wobei zunächst nur das Alter der Kinder kontrolliert wurde. Dabei konnten starke Haupteffekte für den Migrationshintergrund und keine Haupteffekte für das Geschlecht nachgewiesen werden. Nach Berücksichtigung des Sprachverständnisses der Kinder verschwand der Einfluss des Migrationshintergrundes auf das Emotionsverständnis und die behaviorale Selbstregulation. Vielmehr konnte eine bedeutsame Rolle des rezeptiven Sprachverständnisses festgestellt werden, die wiederum mit dem Herkunftsland der Eltern zusammenhing. So zeigten Kinder mit mindestens einem nicht-deutschen Elternteil im Mittel ein schlechteres Sprachverständnis sowie weniger gut ausgebildete Fähigkeiten beim Emotionsverständnis und bei der behavioralen Selbstregulation als Kinder mit zwei deutschen Eltern. Die Rolle der Sprache beim Erwerb von Emotionsverständnis und Selbstregulation wird diskutiert.
Schlagwörter
Emotionsverständnis – behaviorale Selbstregulation – Migration – Kindergartenalter – Test of Emotion Comprehension (TEC)
The present study explores whether kindergarten children with and without immigrant parents in Germany differ in respect to their emotion understanding (TEC) and their behavioral selfregulation (HTKS). 356 three-to-six-year-olds with germanborn parents were contrasted with 155 children with at least one parent who was born abroad. In addition, influences of children’s age, gender, and their receptive understanding of the German language were included in the analyses. There were strong effects for migration background and no main effects for gender. When children’s language abilities were included in the analyses, the significant influence of having at least one immigrant parent on emotion understanding and behavioral self regulation disappeared. Moreover: receptive language skills that are related to parents’ migration status exerted themselves a significant influence. Children with at least one non-german parent were on average less proficient in their receptive language abilities, their emotion understanding, and their behavioral self-regulation than children of two germanborn parents. The function of language for the acquisition of emotion understanding and self regulation is discussed.
Keywords
Emotion understanding – behavioral self regulation – migration – kindergarten children – Test of Emotion Comprehension (TEC)
Keyword(s)
Kind Gefühl Intelligenz Selbstregulation Kindergartenkind Migration Sprachverstehen Emotionale Intelligenz Selbstregulation Migration Kinder (Nachkommenschaft) Verbales Verständnis Kindergartenkinder Emotionen Emotional Intelligence Self Regulation Human Migration Offspring Verbal Comprehension Preschool Students EmotionsPersistent Identifier
Date of first publication
2010
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
59.20107_3_50205.pdfAdobe PDF - 354.55KBMD5: 37b4538cba7161cf38abf922feac6f9b
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Köckeritz, Martha
-
Author(s) / Creator(s)Klinkhammer, Julie
-
Author(s) / Creator(s)von Salisch, Maria
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-17T12:36:19Z
-
Made available on2014-03-27
-
Made available on2015-12-01T10:34:37Z
-
Made available on2022-11-17T12:36:19Z
-
Date of first publication2010
-
Abstract / DescriptionDie vorliegende Untersuchung erkundet, ob sich Kindergartenkinder mit und ohne Migrationshintergrund in ihrem Emotionsverständnis und ihrer behavioralen Selbstregulation unterscheiden. 356 drei- bis sechsjährige Kinder mit deutschen Eltern wurden mit 115 Kindern mit mindestens einem nicht-deutschen Elternteil hinsichtlich ihres Emotionsverständnisses (TEC) und ihrer Selbstregulation (HTKS) miteinander verglichen, wobei zunächst nur das Alter der Kinder kontrolliert wurde. Dabei konnten starke Haupteffekte für den Migrationshintergrund und keine Haupteffekte für das Geschlecht nachgewiesen werden. Nach Berücksichtigung des Sprachverständnisses der Kinder verschwand der Einfluss des Migrationshintergrundes auf das Emotionsverständnis und die behaviorale Selbstregulation. Vielmehr konnte eine bedeutsame Rolle des rezeptiven Sprachverständnisses festgestellt werden, die wiederum mit dem Herkunftsland der Eltern zusammenhing. So zeigten Kinder mit mindestens einem nicht-deutschen Elternteil im Mittel ein schlechteres Sprachverständnis sowie weniger gut ausgebildete Fähigkeiten beim Emotionsverständnis und bei der behavioralen Selbstregulation als Kinder mit zwei deutschen Eltern. Die Rolle der Sprache beim Erwerb von Emotionsverständnis und Selbstregulation wird diskutiert. Schlagwörter Emotionsverständnis – behaviorale Selbstregulation – Migration – Kindergartenalter – Test of Emotion Comprehension (TEC)de
-
Abstract / DescriptionThe present study explores whether kindergarten children with and without immigrant parents in Germany differ in respect to their emotion understanding (TEC) and their behavioral selfregulation (HTKS). 356 three-to-six-year-olds with germanborn parents were contrasted with 155 children with at least one parent who was born abroad. In addition, influences of children’s age, gender, and their receptive understanding of the German language were included in the analyses. There were strong effects for migration background and no main effects for gender. When children’s language abilities were included in the analyses, the significant influence of having at least one immigrant parent on emotion understanding and behavioral self regulation disappeared. Moreover: receptive language skills that are related to parents’ migration status exerted themselves a significant influence. Children with at least one non-german parent were on average less proficient in their receptive language abilities, their emotion understanding, and their behavioral self-regulation than children of two germanborn parents. The function of language for the acquisition of emotion understanding and self regulation is discussed. Keywords Emotion understanding – behavioral self regulation – migration – kindergarten children – Test of Emotion Comprehension (TEC)en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-50205
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/3225
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.9943
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 59.2010, 7, S. 529-544
-
Keyword(s)Kindde
-
Keyword(s)Gefühlde
-
Keyword(s)Intelligenzde
-
Keyword(s)Selbstregulationde
-
Keyword(s)Kindergartenkindde
-
Keyword(s)Migrationde
-
Keyword(s)Sprachverstehende
-
Keyword(s)Emotionale Intelligenzde
-
Keyword(s)Selbstregulationde
-
Keyword(s)Migrationde
-
Keyword(s)Kinder (Nachkommenschaft)de
-
Keyword(s)Verbales Verständnisde
-
Keyword(s)Kindergartenkinderde
-
Keyword(s)Emotionende
-
Keyword(s)Emotional Intelligenceen
-
Keyword(s)Self Regulationen
-
Keyword(s)Human Migrationen
-
Keyword(s)Offspringen
-
Keyword(s)Verbal Comprehensionen
-
Keyword(s)Preschool Studentsen
-
Keyword(s)Emotionsen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleDie Entwicklung des Emotionswissens und der behavioralen Selbstregulation bei Vorschulkindern mit und ohne Migrationshintergrundde
-
Alternative titleThe Development of Emotional Understanding and Behavorial Self-Regulation in Kindergarten Children from German and Immigrant Familiesen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie