Verwendung von Geschichtenergänzungsaufgaben zur OPD-KJ-Strukturdiagnostik
Application of Story Stems to the Diagnosis of the Axis “Structure” of OPD-CA
Author(s) / Creator(s)
Weber, Matthias
Stadelmann, Stephanie
Abstract / Description
Geschichtenergänzungsaufgaben (story completion tasks), wie z. B die MacArthur Story Stem Battery (MSSB) oder die Attachment Story Completion Task (ASCT) werden in verschiedenen Forschungsbereichen sowie in der Klinischen Diagnostik erfolgreich eingesetzt. Sie können auch für die Operationalisierte Psychodynamische Diagnostik im Kindes- und Jugendalter (OPD-KJ) eine sinnvolle Ergänzung darstellen. Im vorliegenden Beitrag soll gezeigt werden, dass sich anhand der Geschichtenergänzungsaufgaben bestimmte psychische Fähigkeiten im Sinne der OPD-KJ Achse Struktur abbilden lassen. An einem Fallbeispiel wird das Vorgehen zur Einschätzung der Achse Struktur auf der Basis von Geschichtenergänzungsaufgaben demonstriert.
Schlagwörter
OPD-KJ – psychodynamische Diagnostik – Geschichtenergänzungsverfahren – Spielnarrative
The continued play of story stems, introduced by a diagnostician, can add to the diagnostic of the axis “structure” of the OPD-CA in a useful way. Story stems (e. g. the MacArthur Story Stem Battery (MSSB) or the Attachment Story Completion Task (ASCT)) are already used in different research fields and in the clinical context. In this article we propose the administration of story stems, which are supposed to represent certain mental skills. A case study will demonstrate the possibility to complement the evaluation of the axis “structure” by symbolic play with story stems.
Keywords
OPD-CA – psychodynamic diagnostic – story completion tasks – play narratives
Keyword(s)
Interview Psychologische Diagnostik Erzählen Psychodynamik Psychoanalyse Kind Jugend Psychotherapie Psychodiagnostisches Interview; *Psychodynamik; *Erzählen; *Erzählungen; *Psychoanalytische Therapie; Kinderpsychotherapie; Jugendlichenpsychotherapie Psychodiagnostic Interview; *Psychodynamics; *Storytelling; *Narratives; *Psychoanalysis; Child Psychotherapy; Adolescent Psychotherapy; PsychodiagnosPersistent Identifier
Date of first publication
2011
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
60.20111_3_51770.pdfAdobe PDF - 314.56KBMD5: 00f183c7a1027c328cb5c63499ac120a
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Weber, Matthias
-
Author(s) / Creator(s)Stadelmann, Stephanie
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-21T16:42:48Z
-
Made available on2015-01-15
-
Made available on2015-12-01T10:34:40Z
-
Made available on2022-11-21T16:42:48Z
-
Date of first publication2011
-
Abstract / DescriptionGeschichtenergänzungsaufgaben (story completion tasks), wie z. B die MacArthur Story Stem Battery (MSSB) oder die Attachment Story Completion Task (ASCT) werden in verschiedenen Forschungsbereichen sowie in der Klinischen Diagnostik erfolgreich eingesetzt. Sie können auch für die Operationalisierte Psychodynamische Diagnostik im Kindes- und Jugendalter (OPD-KJ) eine sinnvolle Ergänzung darstellen. Im vorliegenden Beitrag soll gezeigt werden, dass sich anhand der Geschichtenergänzungsaufgaben bestimmte psychische Fähigkeiten im Sinne der OPD-KJ Achse Struktur abbilden lassen. An einem Fallbeispiel wird das Vorgehen zur Einschätzung der Achse Struktur auf der Basis von Geschichtenergänzungsaufgaben demonstriert. Schlagwörter OPD-KJ – psychodynamische Diagnostik – Geschichtenergänzungsverfahren – Spielnarrativede
-
Abstract / DescriptionThe continued play of story stems, introduced by a diagnostician, can add to the diagnostic of the axis “structure” of the OPD-CA in a useful way. Story stems (e. g. the MacArthur Story Stem Battery (MSSB) or the Attachment Story Completion Task (ASCT)) are already used in different research fields and in the clinical context. In this article we propose the administration of story stems, which are supposed to represent certain mental skills. A case study will demonstrate the possibility to complement the evaluation of the axis “structure” by symbolic play with story stems. Keywords OPD-CA – psychodynamic diagnostic – story completion tasks – play narrativesen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-51770
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/3257
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.10733
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 60 (2011) 1, S. 27-40
-
Keyword(s)Interviewde
-
Keyword(s)Psychologische Diagnostikde
-
Keyword(s)Erzählende
-
Keyword(s)Psychodynamikde
-
Keyword(s)Psychoanalysede
-
Keyword(s)Kindde
-
Keyword(s)Jugendde
-
Keyword(s)Psychotherapiede
-
Keyword(s)Psychodiagnostisches Interview; *Psychodynamik; *Erzählen; *Erzählungen; *Psychoanalytische Therapie; Kinderpsychotherapie; Jugendlichenpsychotherapiede
-
Keyword(s)Psychodiagnostic Interview; *Psychodynamics; *Storytelling; *Narratives; *Psychoanalysis; Child Psychotherapy; Adolescent Psychotherapy; Psychodiagnosen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleVerwendung von Geschichtenergänzungsaufgaben zur OPD-KJ-Strukturdiagnostikde
-
Alternative titleApplication of Story Stems to the Diagnosis of the Axis “Structure” of OPD-CAen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie