Article

Stationäre Verhaltenstherapie bei Jugendlichen mit ängstlich-depressivem Schulabsentismus: Veränderungen während der Therapie und Stabilität

Inpatient Cognitive-Behavioral Therapy of Adolescents with Anxious-Depressed School Absenteeism: Changes During Treatment and Stability over Time

Author(s) / Creator(s)

Walter, Daniel
Hautmann, Christopher
Lehmkuhl, Gerd
Döpfner, Manfred

Abstract / Description

90 Jugendliche mit chronifiziertem ängstlich-depressiven Schulabsentismus wurden mit stationärer, manualisierter kognitiver Verhaltenstherapie behandelt. Es zeigte sich ein starker, hoch signifikanter Rückgang von Schulabsentismus und depressiven und Angstsymptomen im Jugendlichen- und Elternurteil. Die Effekte blieben zwei Monate nach Behandlungsende stabil. Aufgrund der mangelnden Kontrolle ist die Aussagekraft begrenzt. Schlagwörter Jugendliche – kognitiv-behaviorale Therapie – Schulabsentismus – stationäre Behandlung
90 adolescents with chronic anxious-depressed school absenteeism underwent inpatient cognitive-behavioral therapy. A strong, highly significant decline of school absenteeism, anxiety and depressive symptoms rated by parents and youngsters was found. Reductions remained stable over a two months follow-up period. A cautious interpretation of the results is important because of the lack of a control condition. Keywords adolescents – cognitive-behavioral therapy – school absenteeism – inpatient treatment

Keyword(s)

Schulversäumnis Kognitive Verhaltenstherapie Psychotherapie Ergebnis Krankenhausaufenthalt Angststörung Depressivität Katamnese Schulschwänzen Kognitive Verhaltenstherapie Psychotherapieergebnisse Krankenhausaufenthalt Angststörungen Depressive Stimmung Katamnese School Truancy Cognitive Behavior Therapy Psychotherapeutic Outcomes Hospitalization Anxiety Disorders Depression (Emotion)

Persistent Identifier

Date of first publication

2011

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Walter, Daniel
  • Author(s) / Creator(s)
    Hautmann, Christopher
  • Author(s) / Creator(s)
    Lehmkuhl, Gerd
  • Author(s) / Creator(s)
    Döpfner, Manfred
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:30:38Z
  • Made available on
    2015-03-05
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:43Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:30:38Z
  • Date of first publication
    2011
  • Abstract / Description
    90 Jugendliche mit chronifiziertem ängstlich-depressiven Schulabsentismus wurden mit stationärer, manualisierter kognitiver Verhaltenstherapie behandelt. Es zeigte sich ein starker, hoch signifikanter Rückgang von Schulabsentismus und depressiven und Angstsymptomen im Jugendlichen- und Elternurteil. Die Effekte blieben zwei Monate nach Behandlungsende stabil. Aufgrund der mangelnden Kontrolle ist die Aussagekraft begrenzt. Schlagwörter Jugendliche – kognitiv-behaviorale Therapie – Schulabsentismus – stationäre Behandlung
    de
  • Abstract / Description
    90 adolescents with chronic anxious-depressed school absenteeism underwent inpatient cognitive-behavioral therapy. A strong, highly significant decline of school absenteeism, anxiety and depressive symptoms rated by parents and youngsters was found. Reductions remained stable over a two months follow-up period. A cautious interpretation of the results is important because of the lack of a control condition. Keywords adolescents – cognitive-behavioral therapy – school absenteeism – inpatient treatment
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-52296
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3306
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9783
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 60 (2011) 8, S. 677-683
  • Keyword(s)
    Schulversäumnis
    de
  • Keyword(s)
    Kognitive Verhaltenstherapie
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Ergebnis
    de
  • Keyword(s)
    Krankenhausaufenthalt
    de
  • Keyword(s)
    Angststörung
    de
  • Keyword(s)
    Depressivität
    de
  • Keyword(s)
    Katamnese
    de
  • Keyword(s)
    Schulschwänzen
    de
  • Keyword(s)
    Kognitive Verhaltenstherapie
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapieergebnisse
    de
  • Keyword(s)
    Krankenhausaufenthalt
    de
  • Keyword(s)
    Angststörungen
    de
  • Keyword(s)
    Depressive Stimmung
    de
  • Keyword(s)
    Katamnese
    de
  • Keyword(s)
    School Truancy
    en
  • Keyword(s)
    Cognitive Behavior Therapy
    en
  • Keyword(s)
    Psychotherapeutic Outcomes
    en
  • Keyword(s)
    Hospitalization
    en
  • Keyword(s)
    Anxiety Disorders
    en
  • Keyword(s)
    Depression (Emotion)
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Stationäre Verhaltenstherapie bei Jugendlichen mit ängstlich-depressivem Schulabsentismus: Veränderungen während der Therapie und Stabilität
    de
  • Alternative title
    Inpatient Cognitive-Behavioral Therapy of Adolescents with Anxious-Depressed School Absenteeism: Changes During Treatment and Stability over Time
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie