Book Part

Traum und Film - Die besondere Beziehung der "Siebten Kunst' zu unwillkürlichen mentalen Bildern

Dreams and film - About the special relation of the ?seventh art' to involuntary mental images

Author(s) / Creator(s)

Schönhammer, Rainer

Other kind(s) of contributor

Allesch, Chr. G.
Schwarzbauer, M.

Abstract / Description

Aus verschiedenen Gründen wurde seit der Frühzeit des Kinos immer wieder eine besondere Nähe von Film und Traum namhaft gemacht. Ganz unabhängig vom jeweiligen Inhalt wurde den Bildern des Mediums Film attestiert, dass sie die Zuschauer in eine dem Träumen analoge Situation versetzen. Auf der anderen Seite sind Träume bekanntlich auch regelmäßig das ausdrückliche Thema von Filmen oder Filmszenen. Der vorliegende Text diskutiert kurz Spielarten der postulierten Analogie Filmbetrachtung und Traum und plädiert dafür, alternativ Parallelen in der Körper- respektive Bewegungswahrnehmung während der Filmbetrachtung und im Traum (und somit Parallelen von klassischen thematischen Elementen des Kinos und typischen Träumen') ins Auge zu fassen. Vor diesem Hintergrund werden auch Aspekte ausdrücklicher filmischer Traumdarstellungen besprochen.
Since the early times of cinema an intimate relationship of movies and dreams has been postulated. The present paper discusses some variants of the thesis of an analogy of attending to the movies and experiencing a nightly dream. The weaknesses of famous psychoanalytic positions concerning a global analogy of ?regressive tendencies' in both situations (Ch. Metz, J.-L. Baudry) are contrasted with a focus on sensorimotor parallels between some classic movie-contents (e.g. chase) as well as bodily irritating effects of certain movie-techniques on one hand and typical dream situations on the other. — A sensorimotor perspective of the parallels between movies and dream (as put forward by E. Morin and V. Petri) sheds light on the search for adequate means of filmic presentations of dreams.

Keyword(s)

Psychologie Film Traum Darstellung Traumdarstellung Filme Träumen Realität Psychoanalytische Interpretation Films Dreaming Reality Psychoanalytic Interpretation

Persistent Identifier

Date of first publication

2007

Is part of

Chr. G. Allesch & M. Schwarzbauer (Hg.), Die Kultur und die Künste (S. 71-79). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Schönhammer, Rainer
  • Other kind(s) of contributor
    Allesch, Chr. G.
    de
  • Other kind(s) of contributor
    Schwarzbauer, M.
    de
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T13:54:55Z
  • Made available on
    2008-12-18
  • Made available on
    2016-07-14T06:09:57Z
  • Made available on
    2022-11-21T13:54:55Z
  • Date of first publication
    2007
  • Abstract / Description
    Aus verschiedenen Gründen wurde seit der Frühzeit des Kinos immer wieder eine besondere Nähe von Film und Traum namhaft gemacht. Ganz unabhängig vom jeweiligen Inhalt wurde den Bildern des Mediums Film attestiert, dass sie die Zuschauer in eine dem Träumen analoge Situation versetzen. Auf der anderen Seite sind Träume bekanntlich auch regelmäßig das ausdrückliche Thema von Filmen oder Filmszenen. Der vorliegende Text diskutiert kurz Spielarten der postulierten Analogie Filmbetrachtung und Traum und plädiert dafür, alternativ Parallelen in der Körper- respektive Bewegungswahrnehmung während der Filmbetrachtung und im Traum (und somit Parallelen von klassischen thematischen Elementen des Kinos und typischen Träumen') ins Auge zu fassen. Vor diesem Hintergrund werden auch Aspekte ausdrücklicher filmischer Traumdarstellungen besprochen.
    de
  • Abstract / Description
    Since the early times of cinema an intimate relationship of movies and dreams has been postulated. The present paper discusses some variants of the thesis of an analogy of attending to the movies and experiencing a nightly dream. The weaknesses of famous psychoanalytic positions concerning a global analogy of ?regressive tendencies' in both situations (Ch. Metz, J.-L. Baudry) are contrasted with a focus on sensorimotor parallels between some classic movie-contents (e.g. chase) as well as bodily irritating effects of certain movie-techniques on one hand and typical dream situations on the other. — A sensorimotor perspective of the parallels between movies and dream (as put forward by E. Morin and V. Petri) sheds light on the search for adequate means of filmic presentations of dreams.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-23510
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3613
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10058
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Chr. G. Allesch & M. Schwarzbauer (Hg.), Die Kultur und die Künste (S. 71-79). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
  • Keyword(s)
    Psychologie
    de
  • Keyword(s)
    Film
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    Traum
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    Traumdarstellung
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    Träumen
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    Psychoanalytische Interpretation
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    Films
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    Dreaming
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  • Keyword(s)
    Reality
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  • Keyword(s)
    Psychoanalytic Interpretation
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    700
  • Title
    Traum und Film - Die besondere Beziehung der "Siebten Kunst' zu unwillkürlichen mentalen Bildern
    de
  • Alternative title
    Dreams and film - About the special relation of the ?seventh art' to involuntary mental images
    en
  • DRO type
    bookPart
  • Visible tag(s)
    PsyDok