Erwartungen und Vorstellungen über die Vorlesung Sozialpsychologie
Author(s) / Creator(s)
Witte, E.H.
Wolfram, Maren
Abstract / Description
In dieser Arbeit werden die Erwartungen und Vorstellungen von Studierenden in Bezug auf die von ihnen besuchte Vorlesung Sozialpsychologie untersucht. Die Daten wurden an 97 Personen mittels eines Fragebogens erhoben, der einen offen zu beantwortenden, einen gebunden zu beantwortenden sowie einen soziodemographischen Teil enthielt. Es zeigte sich, dass Befürchtungen vor allem in Bezug auf methodische und theoretische Grundlagen bestehen. Des Weiteren ergaben sich Differenzen in der Erwartungshaltung in Hinblick auf das Studium im Allgemeinen und die Vorlesung Sozialpsychologie im Besonderen. So wird etwa auf praktische Erkenntnisse und Selbsterkenntnis in der Ausbildung viel Wert gelegt, von der Vorlesung Sozialpsychologie wird sich diesbezüglich jedoch weniger erhofft. Schließlich ergab ein Mittelwertsvergleich signifikante Unterschiede in der Motivation von Haupt- und Nebenfächlern. Während Studierende mit dem Hauptfach Psychologie größeren Prüfungsdruck und eine stärker praktische Orientierung zeigten, gaben die Nebenfächler weniger äußeren Druck und eher wissenschaftliches Erkenntnisinteresse an.
This study investigates students' ideas and expectations of the lecture Social Psychology that they attended. 97 persons participated in the survey. It was carried out by means of a questionnaire, which contained a first part with open questions, a second part with fixed answer alternatives and a third part which asked for socio-demographic data. The survey revealed that students, above all, fear theoretical and methodical subjects. Moreover, different expectations concerning the course of studies in general and the lecture Social Psychology in particular could be found. Students for example emphasize practical knowledge and knowledge about their own persons when asked for priorities in their education. Concerning the lecture Social Psychology however, they uttered little hope relating to these aspects. Finally, the comparison of means revealed significant differences in motivation between students of psychology and those who study other main subjects. While students of psychology showed a more practical orientation and stronger pressure because of examinations, those students with other main subjects stated less pressure and more scientific interest.
Keyword(s)
Sozialpsychologie Erwartung Professionalisierung Vorlesung socialization at universities social psychology expectation professionalization university lecturePersistent Identifier
Date of first publication
2004
Is part of series
Hamburger Forschungsberichte zur Sozialpsychologie;54
Citation
-
HAFOS_54.pdfAdobe PDF - 210.36KBMD5: 9671dd7c1d3e06c54ebb65d79df148f6
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Witte, E.H.
-
Author(s) / Creator(s)Wolfram, Maren
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-17T11:07:24Z
-
Made available on2009-01-15
-
Made available on2015-12-01T10:30:42Z
-
Made available on2022-11-17T11:07:24Z
-
Date of first publication2004
-
Abstract / DescriptionIn dieser Arbeit werden die Erwartungen und Vorstellungen von Studierenden in Bezug auf die von ihnen besuchte Vorlesung Sozialpsychologie untersucht. Die Daten wurden an 97 Personen mittels eines Fragebogens erhoben, der einen offen zu beantwortenden, einen gebunden zu beantwortenden sowie einen soziodemographischen Teil enthielt. Es zeigte sich, dass Befürchtungen vor allem in Bezug auf methodische und theoretische Grundlagen bestehen. Des Weiteren ergaben sich Differenzen in der Erwartungshaltung in Hinblick auf das Studium im Allgemeinen und die Vorlesung Sozialpsychologie im Besonderen. So wird etwa auf praktische Erkenntnisse und Selbsterkenntnis in der Ausbildung viel Wert gelegt, von der Vorlesung Sozialpsychologie wird sich diesbezüglich jedoch weniger erhofft. Schließlich ergab ein Mittelwertsvergleich signifikante Unterschiede in der Motivation von Haupt- und Nebenfächlern. Während Studierende mit dem Hauptfach Psychologie größeren Prüfungsdruck und eine stärker praktische Orientierung zeigten, gaben die Nebenfächler weniger äußeren Druck und eher wissenschaftliches Erkenntnisinteresse an.de
-
Abstract / DescriptionThis study investigates students' ideas and expectations of the lecture Social Psychology that they attended. 97 persons participated in the survey. It was carried out by means of a questionnaire, which contained a first part with open questions, a second part with fixed answer alternatives and a third part which asked for socio-demographic data. The survey revealed that students, above all, fear theoretical and methodical subjects. Moreover, different expectations concerning the course of studies in general and the lecture Social Psychology in particular could be found. Students for example emphasize practical knowledge and knowledge about their own persons when asked for priorities in their education. Concerning the lecture Social Psychology however, they uttered little hope relating to these aspects. Finally, the comparison of means revealed significant differences in motivation between students of psychology and those who study other main subjects. While students of psychology showed a more practical orientation and stronger pressure because of examinations, those students with other main subjects stated less pressure and more scientific interest.en
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-23192
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/562
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.9140
-
Language of contentdeu
-
Is part of seriesHamburger Forschungsberichte zur Sozialpsychologie;54
-
Keyword(s)Sozialpsychologiede
-
Keyword(s)Erwartungde
-
Keyword(s)Professionalisierungde
-
Keyword(s)Vorlesungde
-
Keyword(s)socialization at universitiesen
-
Keyword(s)social psychologyen
-
Keyword(s)expectationen
-
Keyword(s)professionalizationen
-
Keyword(s)university lectureen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleErwartungen und Vorstellungen über die Vorlesung Sozialpsychologiede
-
DRO typereport
-
Visible tag(s)PsyDok