Thesis (Master)

Motivationsförderung in der Neuropsychologie: Entwicklung und Erprobung eines Motivfördertrainingsbei Adoleszenten mit einer Frontalhirnschädigung

Motive modification in the neuropsychological rehabilitation: Development and Evaluation of motive modification training of adolescent patients with frontal brain damage

Author(s) / Creator(s)

Kohleis, Katy

Abstract / Description

Zusammenfassung Hintergrund: Die Wirkung therapeutischer Interventionen und Trainings wird auch von der Motivation der Patienten beeinflusst. Fragestellung: Wie lassen sich klassische Motivförderkomponenten in die klinische Praxis übertragen? Welche Besonderheiten müssen beachtet werden? Es wurde ein neues Motivfördertraining konzipiert und in der neuropsychologischen Rehabilitation frontalhirngeschädigter Patienten (n = 16) auf seine Wirksamkeit überprüft. Methode: Die Veränderungen im Zielsetzungsverhalten, der Kausalattribution und im impliziten Leistungsmotiv wurden im Prä-Post- und Warte-Kontrollgruppen-design auch gegenüber der "treatment as usual" Bedingung untersucht. Ergebnisse: Teileffekte zeigten sich im Zielsetzungsverhalten und in der Kausalattribution. Insgesamt betrachtet blieben die Effekte aber hinter den Er-wartungen zurück. Schlussfolgerung: Die gleichzeitige Förderung von Motivation und Kognition im klinischen Setting scheint möglich, zukünftige Arbeiten müssen die Wirkweisen und spezifische Trainingsmodifikationen genauer untersuchen.
Abstract Background: The effect of therapeutic interventions and training is also influenced by the patient's motivation. Question: How can classical motive modification exercises be transferred into the clinical practice? Which peculiarities need to be considered? A new motivational program was conceptualized and its effectiveness was tested during the neuropsychological rehabilitation of patients with frontal brain damage (n = 16). Methods: In a pre-, post-, and control group design, the changes in the variable goal setting behavior, causal attribution and implicit achievement motive were tested in relation to the "treatment as usual'. Results: Positive partial effects appeared in the goal setting behavior and in the causal attribution. All in all the effects of the training study did not reach the expectations. Conclusions: The simultaneous stimulation of motivation and cognition in a clinical setting seems possible, future studies will have to examine the effects and the specific training modifications more closely.

Keyword(s)

Motivfördertraining frontale Hirnschädigung neuropsychologische Rehabilitation Leistungsmotiv Trainingsstudie Motivfördertraining frontale Hirnschädigung neuropsychologische Rehabilitation Leistungsmotiv Trainingsstudie motive modification training frontal brain damage neuropsychological rehabilitation achievement motive training study

Persistent Identifier

Date of first publication

2008

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Kohleis, Katy
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T10:27:59Z
  • Made available on
    2010-05-28
  • Made available on
    2015-12-01T10:30:49Z
  • Made available on
    2022-11-17T10:27:59Z
  • Date of first publication
    2008
  • Abstract / Description
    Zusammenfassung Hintergrund: Die Wirkung therapeutischer Interventionen und Trainings wird auch von der Motivation der Patienten beeinflusst. Fragestellung: Wie lassen sich klassische Motivförderkomponenten in die klinische Praxis übertragen? Welche Besonderheiten müssen beachtet werden? Es wurde ein neues Motivfördertraining konzipiert und in der neuropsychologischen Rehabilitation frontalhirngeschädigter Patienten (n = 16) auf seine Wirksamkeit überprüft. Methode: Die Veränderungen im Zielsetzungsverhalten, der Kausalattribution und im impliziten Leistungsmotiv wurden im Prä-Post- und Warte-Kontrollgruppen-design auch gegenüber der "treatment as usual" Bedingung untersucht. Ergebnisse: Teileffekte zeigten sich im Zielsetzungsverhalten und in der Kausalattribution. Insgesamt betrachtet blieben die Effekte aber hinter den Er-wartungen zurück. Schlussfolgerung: Die gleichzeitige Förderung von Motivation und Kognition im klinischen Setting scheint möglich, zukünftige Arbeiten müssen die Wirkweisen und spezifische Trainingsmodifikationen genauer untersuchen.
    de
  • Abstract / Description
    Abstract Background: The effect of therapeutic interventions and training is also influenced by the patient's motivation. Question: How can classical motive modification exercises be transferred into the clinical practice? Which peculiarities need to be considered? A new motivational program was conceptualized and its effectiveness was tested during the neuropsychological rehabilitation of patients with frontal brain damage (n = 16). Methods: In a pre-, post-, and control group design, the changes in the variable goal setting behavior, causal attribution and implicit achievement motive were tested in relation to the "treatment as usual'. Results: Positive partial effects appeared in the goal setting behavior and in the causal attribution. All in all the effects of the training study did not reach the expectations. Conclusions: The simultaneous stimulation of motivation and cognition in a clinical setting seems possible, future studies will have to examine the effects and the specific training modifications more closely.
    en
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-26244
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/641
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.8501
  • Language of content
    deu
  • Keyword(s)
    Motivfördertraining
    de
  • Keyword(s)
    frontale Hirnschädigung
    de
  • Keyword(s)
    neuropsychologische Rehabilitation
    de
  • Keyword(s)
    Leistungsmotiv
    de
  • Keyword(s)
    Trainingsstudie
    de
  • Keyword(s)
    Motivfördertraining
    de
  • Keyword(s)
    frontale Hirnschädigung
    de
  • Keyword(s)
    neuropsychologische Rehabilitation
    de
  • Keyword(s)
    Leistungsmotiv
    de
  • Keyword(s)
    Trainingsstudie
    de
  • Keyword(s)
    motive modification training
    en
  • Keyword(s)
    frontal brain damage
    en
  • Keyword(s)
    neuropsychological rehabilitation
    en
  • Keyword(s)
    achievement motive
    en
  • Keyword(s)
    training study
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Motivationsförderung in der Neuropsychologie: Entwicklung und Erprobung eines Motivfördertrainingsbei Adoleszenten mit einer Frontalhirnschädigung
    de
  • Alternative title
    Motive modification in the neuropsychological rehabilitation: Development and Evaluation of motive modification training of adolescent patients with frontal brain damage
    en
  • DRO type
    masterThesis
  • Visible tag(s)
    PsyDok