Motivationsförderung in der Neuropsychologie: Entwicklung und Erprobung eines Motivfördertrainingsbei Adoleszenten mit einer Frontalhirnschädigung
Motive modification in the neuropsychological rehabilitation: Development and Evaluation of motive modification training of adolescent patients with frontal brain damage
Author(s) / Creator(s)
Kohleis, Katy
Abstract / Description
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Wirkung therapeutischer Interventionen und Trainings wird auch von der Motivation der Patienten beeinflusst. Fragestellung: Wie lassen sich klassische Motivförderkomponenten in die klinische Praxis übertragen? Welche Besonderheiten müssen beachtet werden? Es wurde ein neues Motivfördertraining konzipiert und in der neuropsychologischen Rehabilitation frontalhirngeschädigter Patienten (n = 16) auf seine Wirksamkeit überprüft. Methode: Die Veränderungen im Zielsetzungsverhalten, der Kausalattribution und im impliziten Leistungsmotiv wurden im Prä-Post- und Warte-Kontrollgruppen-design auch gegenüber der "treatment as usual" Bedingung untersucht. Ergebnisse: Teileffekte zeigten sich im Zielsetzungsverhalten und in der Kausalattribution. Insgesamt betrachtet blieben die Effekte aber hinter den Er-wartungen zurück. Schlussfolgerung: Die gleichzeitige Förderung von Motivation und Kognition im klinischen Setting scheint möglich, zukünftige Arbeiten müssen die Wirkweisen und spezifische Trainingsmodifikationen genauer untersuchen.
Abstract
Background: The effect of therapeutic interventions and training is also influenced by the patient's motivation.
Question: How can classical motive modification exercises be transferred into the clinical practice? Which peculiarities need to be considered? A new motivational program was conceptualized and its effectiveness was tested during the neuropsychological rehabilitation of patients with frontal brain damage (n = 16).
Methods: In a pre-, post-, and control group design, the changes in the variable goal setting behavior, causal attribution and implicit achievement motive were tested in relation to the "treatment as usual'.
Results: Positive partial effects appeared in the goal setting behavior and in the causal attribution. All in all the effects of the training study did not reach the expectations.
Conclusions: The simultaneous stimulation of motivation and cognition in a clinical setting seems possible, future studies will have to examine the effects and the specific training modifications more closely.
Keyword(s)
Motivfördertraining frontale Hirnschädigung neuropsychologische Rehabilitation Leistungsmotiv Trainingsstudie Motivfördertraining frontale Hirnschädigung neuropsychologische Rehabilitation Leistungsmotiv Trainingsstudie motive modification training frontal brain damage neuropsychological rehabilitation achievement motive training studyPersistent Identifier
Date of first publication
2008
Citation
-
Motivationsfoerderung_in_der_Neuropsychologie.pdfAdobe PDF - 9.94MBMD5: 216add2f28e13597cb270377cafaf46f
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Kohleis, Katy
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-17T10:27:59Z
-
Made available on2010-05-28
-
Made available on2015-12-01T10:30:49Z
-
Made available on2022-11-17T10:27:59Z
-
Date of first publication2008
-
Abstract / DescriptionZusammenfassung Hintergrund: Die Wirkung therapeutischer Interventionen und Trainings wird auch von der Motivation der Patienten beeinflusst. Fragestellung: Wie lassen sich klassische Motivförderkomponenten in die klinische Praxis übertragen? Welche Besonderheiten müssen beachtet werden? Es wurde ein neues Motivfördertraining konzipiert und in der neuropsychologischen Rehabilitation frontalhirngeschädigter Patienten (n = 16) auf seine Wirksamkeit überprüft. Methode: Die Veränderungen im Zielsetzungsverhalten, der Kausalattribution und im impliziten Leistungsmotiv wurden im Prä-Post- und Warte-Kontrollgruppen-design auch gegenüber der "treatment as usual" Bedingung untersucht. Ergebnisse: Teileffekte zeigten sich im Zielsetzungsverhalten und in der Kausalattribution. Insgesamt betrachtet blieben die Effekte aber hinter den Er-wartungen zurück. Schlussfolgerung: Die gleichzeitige Förderung von Motivation und Kognition im klinischen Setting scheint möglich, zukünftige Arbeiten müssen die Wirkweisen und spezifische Trainingsmodifikationen genauer untersuchen.de
-
Abstract / DescriptionAbstract Background: The effect of therapeutic interventions and training is also influenced by the patient's motivation. Question: How can classical motive modification exercises be transferred into the clinical practice? Which peculiarities need to be considered? A new motivational program was conceptualized and its effectiveness was tested during the neuropsychological rehabilitation of patients with frontal brain damage (n = 16). Methods: In a pre-, post-, and control group design, the changes in the variable goal setting behavior, causal attribution and implicit achievement motive were tested in relation to the "treatment as usual'. Results: Positive partial effects appeared in the goal setting behavior and in the causal attribution. All in all the effects of the training study did not reach the expectations. Conclusions: The simultaneous stimulation of motivation and cognition in a clinical setting seems possible, future studies will have to examine the effects and the specific training modifications more closely.en
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-26244
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/641
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.8501
-
Language of contentdeu
-
Keyword(s)Motivfördertrainingde
-
Keyword(s)frontale Hirnschädigungde
-
Keyword(s)neuropsychologische Rehabilitationde
-
Keyword(s)Leistungsmotivde
-
Keyword(s)Trainingsstudiede
-
Keyword(s)Motivfördertrainingde
-
Keyword(s)frontale Hirnschädigungde
-
Keyword(s)neuropsychologische Rehabilitationde
-
Keyword(s)Leistungsmotivde
-
Keyword(s)Trainingsstudiede
-
Keyword(s)motive modification trainingen
-
Keyword(s)frontal brain damageen
-
Keyword(s)neuropsychological rehabilitationen
-
Keyword(s)achievement motiveen
-
Keyword(s)training studyen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleMotivationsförderung in der Neuropsychologie: Entwicklung und Erprobung eines Motivfördertrainingsbei Adoleszenten mit einer Frontalhirnschädigungde
-
Alternative titleMotive modification in the neuropsychological rehabilitation: Development and Evaluation of motive modification training of adolescent patients with frontal brain damageen
-
DRO typemasterThesis
-
Visible tag(s)PsyDok