"Death enemy" or "Promoter"? On the relation between Film-/television-consumption and motivation to read.
Author(s) / Creator(s)
Groeben, Norbert
Schreier, Margit
Abstract / Description
Voicing his strong opposition to the "new" media, a few years ago Neil Postman published hist book "Amusing ourselves to death". Are we? For some months following publication, at any rate, Americans as well as Europeans woke from the apathetic stupor into which they had supposedly been transported by the audiovisual and electronic media just long enough to make the above book a bestseller. So much for the downfall of the print media?
Im Zuge der Verbreitung der "neuen Medien" wird immer wieder die These vertreten, insbesondere Film und Fernsehen trügen dazu bei, dass zunehmend weniger Bücher gelesen werden (Totengräber-Hypothese). Demgegenüber behaupten Vertreter der "Anregungshypothese", dass die "neuen Medien" gerade einen Anstieg des Bücherlesens bewirken. Diese Hypothesen werden zum einen auf der Systemebene anhand einer (sekundärstatistischen) Analyse "gleicher" Werke auf der Basis von Bestseller-Listen im Medienvergleich zum anderen auf der Individualebene konkreter RezipientInnen auf der Basis in Interviews erhobener "critical incidents" überprüft.
Keyword(s)
Buch Lesen Fernsehen Verhalten Unterhaltungsfilm Interesse Motivation Verbraucherverhalten Bücher Lesen Fernsehverhalten Filme (Unterhaltung) Interessen Motivation Verbraucherverhalten Books Reading Television Viewing Motion Pictures (Entertainment) Interests Motivation Consumer BehaviorPersistent Identifier
Date of first publication
1991
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
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Death_Enemy_or_Promotor_On_the_Relation_between_Film_Television_Consumption_and_Motivation_to_Read.pdfAdobe PDF - 4.27MBMD5: aafa91339c1e2145abb344a290459e3c
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Author(s) / Creator(s)Groeben, Norbert
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Author(s) / Creator(s)Schreier, Margit
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PsychArchives acquisition timestamp2022-11-21T17:09:37Z
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Made available on2014-05-05
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Made available on2015-12-01T10:30:58Z
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Made available on2022-11-21T17:09:37Z
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Date of first publication1991
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Abstract / DescriptionVoicing his strong opposition to the "new" media, a few years ago Neil Postman published hist book "Amusing ourselves to death". Are we? For some months following publication, at any rate, Americans as well as Europeans woke from the apathetic stupor into which they had supposedly been transported by the audiovisual and electronic media just long enough to make the above book a bestseller. So much for the downfall of the print media?en
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Abstract / DescriptionIm Zuge der Verbreitung der "neuen Medien" wird immer wieder die These vertreten, insbesondere Film und Fernsehen trügen dazu bei, dass zunehmend weniger Bücher gelesen werden (Totengräber-Hypothese). Demgegenüber behaupten Vertreter der "Anregungshypothese", dass die "neuen Medien" gerade einen Anstieg des Bücherlesens bewirken. Diese Hypothesen werden zum einen auf der Systemebene anhand einer (sekundärstatistischen) Analyse "gleicher" Werke auf der Basis von Bestseller-Listen im Medienvergleich zum anderen auf der Individualebene konkreter RezipientInnen auf der Basis in Interviews erhobener "critical incidents" überprüft.de
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Publication statusunknown
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Review statusunknown
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ISSN0722-7833
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Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-50463
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Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/697
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Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.10945
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Language of contenteng
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Is part ofAus: SPIEL10 (1991), H. 1. S. 5-43.
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Keyword(s)Buchde
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Keyword(s)Lesende
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Keyword(s)Fernsehende
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Keyword(s)Verhaltende
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Keyword(s)Unterhaltungsfilmde
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Keyword(s)Bücherde
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Keyword(s)Lesende
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Keyword(s)Fernsehverhaltende
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Keyword(s)Interessende
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Keyword(s)Motivationde
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Keyword(s)Verbraucherverhaltende
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Keyword(s)Booksen
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Keyword(s)Readingen
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Keyword(s)Television Viewingen
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Keyword(s)Motion Pictures (Entertainment)en
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Keyword(s)Interestsen
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Keyword(s)Motivationen
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Keyword(s)Consumer Behavioren
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Dewey Decimal Classification number(s)150
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Title"Death enemy" or "Promoter"? On the relation between Film-/television-consumption and motivation to read.de
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DRO typearticle
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Visible tag(s)PsyDok