Article

"Death enemy" or "Promoter"? On the relation between Film-/television-consumption and motivation to read.

Author(s) / Creator(s)

Groeben, Norbert
Schreier, Margit

Abstract / Description

Voicing his strong opposition to the "new" media, a few years ago Neil Postman published hist book "Amusing ourselves to death". Are we? For some months following publication, at any rate, Americans as well as Europeans woke from the apathetic stupor into which they had supposedly been transported by the audiovisual and electronic media just long enough to make the above book a bestseller. So much for the downfall of the print media?
Im Zuge der Verbreitung der "neuen Medien" wird immer wieder die These vertreten, insbesondere Film und Fernsehen trügen dazu bei, dass zunehmend weniger Bücher gelesen werden (Totengräber-Hypothese). Demgegenüber behaupten Vertreter der "Anregungshypothese", dass die "neuen Medien" gerade einen Anstieg des Bücherlesens bewirken. Diese Hypothesen werden zum einen auf der Systemebene anhand einer (sekundärstatistischen) Analyse "gleicher" Werke auf der Basis von Bestseller-Listen im Medienvergleich zum anderen auf der Individualebene konkreter RezipientInnen auf der Basis in Interviews erhobener "critical incidents" überprüft.

Keyword(s)

Buch Lesen Fernsehen Verhalten Unterhaltungsfilm Interesse Motivation Verbraucherverhalten Bücher Lesen Fernsehverhalten Filme (Unterhaltung) Interessen Motivation Verbraucherverhalten Books Reading Television Viewing Motion Pictures (Entertainment) Interests Motivation Consumer Behavior

Persistent Identifier

Date of first publication

1991

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Groeben, Norbert
  • Author(s) / Creator(s)
    Schreier, Margit
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T17:09:37Z
  • Made available on
    2014-05-05
  • Made available on
    2015-12-01T10:30:58Z
  • Made available on
    2022-11-21T17:09:37Z
  • Date of first publication
    1991
  • Abstract / Description
    Voicing his strong opposition to the "new" media, a few years ago Neil Postman published hist book "Amusing ourselves to death". Are we? For some months following publication, at any rate, Americans as well as Europeans woke from the apathetic stupor into which they had supposedly been transported by the audiovisual and electronic media just long enough to make the above book a bestseller. So much for the downfall of the print media?
    en
  • Abstract / Description
    Im Zuge der Verbreitung der "neuen Medien" wird immer wieder die These vertreten, insbesondere Film und Fernsehen trügen dazu bei, dass zunehmend weniger Bücher gelesen werden (Totengräber-Hypothese). Demgegenüber behaupten Vertreter der "Anregungshypothese", dass die "neuen Medien" gerade einen Anstieg des Bücherlesens bewirken. Diese Hypothesen werden zum einen auf der Systemebene anhand einer (sekundärstatistischen) Analyse "gleicher" Werke auf der Basis von Bestseller-Listen im Medienvergleich zum anderen auf der Individualebene konkreter RezipientInnen auf der Basis in Interviews erhobener "critical incidents" überprüft.
    de
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0722-7833
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-50463
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/697
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10945
  • Language of content
    eng
  • Is part of
    Aus: SPIEL10 (1991), H. 1. S. 5-43.
  • Keyword(s)
    Buch
    de
  • Keyword(s)
    Lesen
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    Fernsehen
    de
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    Verhalten
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    Unterhaltungsfilm
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    Motivation
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    Verbraucherverhalten
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    Bücher
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    Television Viewing
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    Motion Pictures (Entertainment)
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    Interests
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  • Keyword(s)
    Motivation
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  • Keyword(s)
    Consumer Behavior
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    "Death enemy" or "Promoter"? On the relation between Film-/television-consumption and motivation to read.
    de
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok