Attributions restore consistency in bargaining with liked/disliked partners
Author(s) / Creator(s)
Brandstätter, Hermann
Abstract / Description
The experiment deals with the impact of self-esteem and liking for the partner on
the attribution of agreement and deadlock in bargaining. Fifty-eight male and 70
female students played the Harsanyi-Selten bargaining game with incomplete
information eight times, allegedly each time with a randomly selectedpartner. In fact
in four games a computer program simulated the partner. Combining an experimental
variation ofliking (liking-disliking), own costs (low, high), partner costs (low, high)
the experiment followed a 2x2x2 repeated measures design.
As predicted by a path model from balance theory (a) failure (deadlock) was
attributed more to the partner and less to selfthan success (agreement), (b) success
was attributed more to the liked than the disliked partner, whereas failure was
attributed more to the disliked than the liked partner.
Der Einfluss von Selbstachtung und Achtung des Partners auf die Attribution von Übereinstimmung und Ausweglosigkeit in einer Verhandlungssituation wird untersucht. 58 Studenten und 70 Studentinnen spielten achtmal Harsanyi-Selten mit unvollständigen Informationen und vorgegebenerweise jedes Mal mit einem zufällig ausgewählten Partner. Bei je vier Spielen simulierte ein Computer den Partner. Die Untersuchung folgte einem wiederholten 2x2x2-faktoriellen Versuchsplan: Partnerachtung (hoch-niedrig), Eigenkosten (hoch-keine) und Kosten des Partners (hoch-keine). Die Ergebnisse bestätigten die Annahmen der Gleichgewichtstheorie: (1) Der Verhandlungsabbruch wurde mehr dem Partner als sich selbst zugeschrieben, während der Verhandlungserfolg mehr auf die eigene Person attribuiert wurde; (2) Erfolg wurde eher dem geachteten als dem missliebigen Partner zugeschrieben, während der Verhandlungsabbruch eher auf den missliebigen als auf den geachteten Partner zurückgeführt wurde.
Keyword(s)
Attribution Verhandlung Selbstwertgefühl Sympathie Zwischenmenschliche Beziehung Attribution Verhandeln (Aushandeln) Selbstwertgefühl Zuneigung Interpersonale Einflüsse Attribution Bargaining Self Esteem Affection Interpersonal InfluencesPersistent Identifier
Date of first publication
1986
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
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Attributions_restore_consistency1.pdfAdobe PDF - 2.61MBMD5: 65c80b1f741591d8aefe12b572304d9c
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Author(s) / Creator(s)Brandstätter, Hermann
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PsychArchives acquisition timestamp2022-11-21T17:09:55Z
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Made available on2014-06-16
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Made available on2015-12-01T10:31:08Z
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Made available on2022-11-21T17:09:55Z
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Date of first publication1986
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Abstract / DescriptionThe experiment deals with the impact of self-esteem and liking for the partner on the attribution of agreement and deadlock in bargaining. Fifty-eight male and 70 female students played the Harsanyi-Selten bargaining game with incomplete information eight times, allegedly each time with a randomly selectedpartner. In fact in four games a computer program simulated the partner. Combining an experimental variation ofliking (liking-disliking), own costs (low, high), partner costs (low, high) the experiment followed a 2x2x2 repeated measures design. As predicted by a path model from balance theory (a) failure (deadlock) was attributed more to the partner and less to selfthan success (agreement), (b) success was attributed more to the liked than the disliked partner, whereas failure was attributed more to the disliked than the liked partner.en
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Abstract / DescriptionDer Einfluss von Selbstachtung und Achtung des Partners auf die Attribution von Übereinstimmung und Ausweglosigkeit in einer Verhandlungssituation wird untersucht. 58 Studenten und 70 Studentinnen spielten achtmal Harsanyi-Selten mit unvollständigen Informationen und vorgegebenerweise jedes Mal mit einem zufällig ausgewählten Partner. Bei je vier Spielen simulierte ein Computer den Partner. Die Untersuchung folgte einem wiederholten 2x2x2-faktoriellen Versuchsplan: Partnerachtung (hoch-niedrig), Eigenkosten (hoch-keine) und Kosten des Partners (hoch-keine). Die Ergebnisse bestätigten die Annahmen der Gleichgewichtstheorie: (1) Der Verhandlungsabbruch wurde mehr dem Partner als sich selbst zugeschrieben, während der Verhandlungserfolg mehr auf die eigene Person attribuiert wurde; (2) Erfolg wurde eher dem geachteten als dem missliebigen Partner zugeschrieben, während der Verhandlungsabbruch eher auf den missliebigen als auf den geachteten Partner zurückgeführt wurde.de
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Publication statusunknown
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Review statusunknown
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ISSN0046-2772
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Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-38296
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Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/781
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Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.10978
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Language of contenteng
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Is part ofIn: European Journal of Social Psychology, Vol. 16, 257-277 (1986)
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Keyword(s)Attributionde
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Keyword(s)Verhandlungde
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Keyword(s)Selbstwertgefühlde
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Keyword(s)Sympathiede
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Keyword(s)Zwischenmenschliche Beziehungde
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Keyword(s)Attributionde
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Keyword(s)Verhandeln (Aushandeln)de
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Keyword(s)Selbstwertgefühlde
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Keyword(s)Zuneigungde
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Keyword(s)Interpersonale Einflüssede
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Keyword(s)Attributionen
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Keyword(s)Bargainingen
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Keyword(s)Self Esteemen
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Keyword(s)Affectionen
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Keyword(s)Interpersonal Influencesen
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Dewey Decimal Classification number(s)150
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TitleAttributions restore consistency in bargaining with liked/disliked partnersen
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DRO typearticle
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Visible tag(s)PsyDok