Gewalt in der Schule - Problemanalyse und Handlungsmöglichkeiten
Violence in School - Analyzing a Phenomenon and Outlining Concepts of Practice-Focused Prevention and Intervention
Author(s) / Creator(s)
Meier, Ulrich
Abstract / Description
Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit dem seit einigen Jahren in der Öffentlichkeit kontrovers diskutierten Thema der Gewalt in der Schule. Der Skizzierung des aktuellen Forschungsstandes und der Nennung von Ursachenerklärungen schließt sich die Darstellung des DFG-Forschungsprojektes "Gewalt in der Schule" an. ln diesem vierstufigen Programm zur Analyse und Prävention von Gewalt in der Schule soll ein möglichst umfassendes Bild über Ausmaß und Erscheinungsformen gewaltförmigen Verhaltens sowie deren Bedingungskonstellationen im schulischen und außerschulischen Kontext ermittelt werden. Zum Schluß werden einige Anregungen für schulische Handlungsmöglichkeiten zur Gewaltprävention und -intervention gegeben. Diese Empfehlungen stellen eine Bündelung von in der Literatur vorfindbaren Vorschlägen dar.
This article deals with a topic being controversially discussed in public for several years now: violence in school. Following the outlining of the current State of research and the naming of causes is a representation of the research-projekt "Violence in School" sponsored by the German Research Community (Deutsche Forschungsgemeinschaft, DFG). This four-stage program which was designed to analyze and prevent violence in school has set itself the aim to get a comprehensive idea of extent and appearance of violent behavior as well as to find condition-constellations in the school environment and also externally. Finally, some ideas for prevention and Intervention of violence in school are given. Those recommendations represent a set of proposals that can be found in the bibliography.
Keyword(s)
Schule Gewalt Ursache Prävention Intervention Forschung Gewalt Schulen Gewalt an Schulen Prävention Schulumwelt Violence Schools School Violence Prevention School EnvironmentPersistent Identifier
Date of first publication
1997
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
46.19973_4_39681.pdf_new.pdfAdobe PDF - 1.38MBMD5: 03f3531a588dc4995e0e6f3d25981245
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Meier, Ulrich
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-17T12:36:11Z
-
Made available on2012-10-18
-
Made available on2015-12-01T10:33:37Z
-
Made available on2022-11-17T12:36:11Z
-
Date of first publication1997
-
Abstract / DescriptionDer vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit dem seit einigen Jahren in der Öffentlichkeit kontrovers diskutierten Thema der Gewalt in der Schule. Der Skizzierung des aktuellen Forschungsstandes und der Nennung von Ursachenerklärungen schließt sich die Darstellung des DFG-Forschungsprojektes "Gewalt in der Schule" an. ln diesem vierstufigen Programm zur Analyse und Prävention von Gewalt in der Schule soll ein möglichst umfassendes Bild über Ausmaß und Erscheinungsformen gewaltförmigen Verhaltens sowie deren Bedingungskonstellationen im schulischen und außerschulischen Kontext ermittelt werden. Zum Schluß werden einige Anregungen für schulische Handlungsmöglichkeiten zur Gewaltprävention und -intervention gegeben. Diese Empfehlungen stellen eine Bündelung von in der Literatur vorfindbaren Vorschlägen dar.de
-
Abstract / DescriptionThis article deals with a topic being controversially discussed in public for several years now: violence in school. Following the outlining of the current State of research and the naming of causes is a representation of the research-projekt "Violence in School" sponsored by the German Research Community (Deutsche Forschungsgemeinschaft, DFG). This four-stage program which was designed to analyze and prevent violence in school has set itself the aim to get a comprehensive idea of extent and appearance of violent behavior as well as to find condition-constellations in the school environment and also externally. Finally, some ideas for prevention and Intervention of violence in school are given. Those recommendations represent a set of proposals that can be found in the bibliography.en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-39681
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2270
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.9940
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 46.1997, 3, S. 169-181
-
Keyword(s)Schulede
-
Keyword(s)Gewaltde
-
Keyword(s)Ursachede
-
Keyword(s)Präventionde
-
Keyword(s)Interventionde
-
Keyword(s)Forschungde
-
Keyword(s)Gewaltde
-
Keyword(s)Schulende
-
Keyword(s)Gewalt an Schulende
-
Keyword(s)Präventionde
-
Keyword(s)Schulumweltde
-
Keyword(s)Violenceen
-
Keyword(s)Schoolsen
-
Keyword(s)School Violenceen
-
Keyword(s)Preventionen
-
Keyword(s)School Environmenten
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleGewalt in der Schule - Problemanalyse und Handlungsmöglichkeitende
-
Alternative titleViolence in School - Analyzing a Phenomenon and Outlining Concepts of Practice-Focused Prevention and Interventionen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie