Article

Gewaltverminderung in der Schule: Erprobung einer kooperativen Intervention

Reducing Aggression in the Schools: A Cooperative Intervention

Author(s) / Creator(s)

Nolting, Hans-Peter
Knopf, Hartmut

Abstract / Description

Ist es möglich, mit einigen leicht realisierbaren Maßnahmen in der Schule eine Gewaltverminderung zu erreichen? Den Kollegen von vier Grundschulen wurde insbesondere vorgeschlagen, (1) in allen Klassen regelmäßig Gesprächsrunden abzuhalten (zu Verhaltensregeln, Hilfe für angegriffene Mitschüler u.a.), (2) akutaggressives Verhalten zu stoppen, Positives anzuregen, (3) einige situative Faktoren (vornehmlich in Pausen) zu verändern. Die vorläufigen Befunde legen nahe, daß ein engagiertes Kollegium mit der Intervention Gewalt vermindern kann. Ausmaß und Dauerhaftigkeit der erreichbaren Effekte sowie das Gewicht einzelner Maßnahmen bedürfen aber weiterer Klärung.
Can physically aggressive behavior among pupils be reduced by some easily applicable interventions? The teaching staffs of four elementary schools were advised (1) to hold regular classroom meetings (on rules of behavior, helping attacked peers etc.), (2) to stop acute aggressive behavior and encourage positive behavior, and (3) to change some situational factors (especially during break-time). Preliminary results suggest that a highly committed staff can reduce aggressive behavior by these interventions. Further study is needed, however, as to the contribution of individual measures and the extent and stability of the effects to be obtained.

Keyword(s)

Schule Grundschule Gewalt Reduktion Intervention Gewalt Schulen Verhaltensmodifikation im Klassenraum Gewalt an Schulen Grundschulen Programmevaluation Lehrer-Schüler-Interaktion Violence Schools Classroom Behavior Modification School Violence Elementary Schools Program Evaluation Teacher Student Interaction

Persistent Identifier

Date of first publication

1997

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Nolting, Hans-Peter
  • Author(s) / Creator(s)
    Knopf, Hartmut
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:36:21Z
  • Made available on
    2012-10-24
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:37Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:36:21Z
  • Date of first publication
    1997
  • Abstract / Description
    Ist es möglich, mit einigen leicht realisierbaren Maßnahmen in der Schule eine Gewaltverminderung zu erreichen? Den Kollegen von vier Grundschulen wurde insbesondere vorgeschlagen, (1) in allen Klassen regelmäßig Gesprächsrunden abzuhalten (zu Verhaltensregeln, Hilfe für angegriffene Mitschüler u.a.), (2) akutaggressives Verhalten zu stoppen, Positives anzuregen, (3) einige situative Faktoren (vornehmlich in Pausen) zu verändern. Die vorläufigen Befunde legen nahe, daß ein engagiertes Kollegium mit der Intervention Gewalt vermindern kann. Ausmaß und Dauerhaftigkeit der erreichbaren Effekte sowie das Gewicht einzelner Maßnahmen bedürfen aber weiterer Klärung.
    de
  • Abstract / Description
    Can physically aggressive behavior among pupils be reduced by some easily applicable interventions? The teaching staffs of four elementary schools were advised (1) to hold regular classroom meetings (on rules of behavior, helping attacked peers etc.), (2) to stop acute aggressive behavior and encourage positive behavior, and (3) to change some situational factors (especially during break-time). Preliminary results suggest that a highly committed staff can reduce aggressive behavior by these interventions. Further study is needed, however, as to the contribution of individual measures and the extent and stability of the effects to be obtained.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-39706
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2272
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9944
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 46.1997, 3, S. 195-205
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Grundschule
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Reduktion
    de
  • Keyword(s)
    Intervention
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Verhaltensmodifikation im Klassenraum
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt an Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Grundschulen
    de
  • Keyword(s)
    Programmevaluation
    de
  • Keyword(s)
    Lehrer-Schüler-Interaktion
    de
  • Keyword(s)
    Violence
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    Classroom Behavior Modification
    en
  • Keyword(s)
    School Violence
    en
  • Keyword(s)
    Elementary Schools
    en
  • Keyword(s)
    Program Evaluation
    en
  • Keyword(s)
    Teacher Student Interaction
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Gewaltverminderung in der Schule: Erprobung einer kooperativen Intervention
    de
  • Alternative title
    Reducing Aggression in the Schools: A Cooperative Intervention
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie