Article

Elterliche Partizipation bei Heimbetreuung in den Niederlanden

Parental Involvement in Residential Care in the Netherlands

Author(s) / Creator(s)

Knorth, Erik J.
Smit, Monika

Abstract / Description

Genauso wie in anderen Ländern auch, ist es in den Niederlanden ein allgemein akzeptiertes Prinzip geworden, Eltern von Kindern mit emotionalen Schwierigkeiten und Verhaltensproblemen, die in einem Kinderheim aufgenommen wurden, so viel wie möglich mit in den Betreuungsprozeß einzubeziehen. Wir besprechen hier zuerst eine Reihe von Motiven. Danach geben wir eine Übersicht, wie die Partizipation der Eltern in der Praxis Gestalt annehmen kann. Anschließend präsentieren wir einige Ergebnisse aus jüngeren Untersuchungen in den Niederlanden bezüglich der tatsächlichen Einbeziehung der Eltern in den Behandlungsprozeß. Daraus wird deutlich, daß die Partizipation von Eltern in der Praxis begrenzt ist, und daß die Gruppenmitarbeiter in Heimeinrichtungen eine zentrale Rolle bei Elternkontakten einnehmen. Wir plädieren dafür, in Forschung und Praxis den elternorientierten Arbeitsweisen dieser Mitarbeiter mehr Aufmerksamkeit zu schenken.
Comparable with the situation in other countries it has become a generally accepted principle in the Netherlands to involve parents as much as possible in the treatment process of children with emotional and behavioural disturbances, who have been placed in residential care. After discussing the reasons for this, we explore the ways in which parents can be involved in practice. Next, we show some results from recent research in the Netherlands, in which the actual participation of parents in the residential treatment of their son or daughter was investigated. It can be concluded that the involvement is limited. The results also show the central position of the group worker concerning parent contacts. We advocate more attention to the activities of this discipline with parents -in research as well as in practice.

Keyword(s)

Eltern Kind Niederlande Erziehung Partizipation Kinderheim Wohneinrichtungen für Pflegebedürftige Elterntraining Elternbeteiligung Verhaltensprobleme Emotionale Labilität Pädagogen Residential Care Institutions Parent Training Parental Involvement Behavior Problems Emotional Instability Educational Personnel

Persistent Identifier

Date of first publication

1997

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Knorth, Erik J.
  • Author(s) / Creator(s)
    Smit, Monika
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:34:33Z
  • Made available on
    2012-11-21
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:40Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:34:33Z
  • Date of first publication
    1997
  • Abstract / Description
    Genauso wie in anderen Ländern auch, ist es in den Niederlanden ein allgemein akzeptiertes Prinzip geworden, Eltern von Kindern mit emotionalen Schwierigkeiten und Verhaltensproblemen, die in einem Kinderheim aufgenommen wurden, so viel wie möglich mit in den Betreuungsprozeß einzubeziehen. Wir besprechen hier zuerst eine Reihe von Motiven. Danach geben wir eine Übersicht, wie die Partizipation der Eltern in der Praxis Gestalt annehmen kann. Anschließend präsentieren wir einige Ergebnisse aus jüngeren Untersuchungen in den Niederlanden bezüglich der tatsächlichen Einbeziehung der Eltern in den Behandlungsprozeß. Daraus wird deutlich, daß die Partizipation von Eltern in der Praxis begrenzt ist, und daß die Gruppenmitarbeiter in Heimeinrichtungen eine zentrale Rolle bei Elternkontakten einnehmen. Wir plädieren dafür, in Forschung und Praxis den elternorientierten Arbeitsweisen dieser Mitarbeiter mehr Aufmerksamkeit zu schenken.
    de
  • Abstract / Description
    Comparable with the situation in other countries it has become a generally accepted principle in the Netherlands to involve parents as much as possible in the treatment process of children with emotional and behavioural disturbances, who have been placed in residential care. After discussing the reasons for this, we explore the ways in which parents can be involved in practice. Next, we show some results from recent research in the Netherlands, in which the actual participation of parents in the residential treatment of their son or daughter was investigated. It can be concluded that the involvement is limited. The results also show the central position of the group worker concerning parent contacts. We advocate more attention to the activities of this discipline with parents -in research as well as in practice.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-40310
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2319
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9898
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 46.1997, 10, S. 696-708
  • Keyword(s)
    Eltern
    de
  • Keyword(s)
    Kind
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  • Keyword(s)
    Niederlande
    de
  • Keyword(s)
    Erziehung
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    Residential Care Institutions
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    Parental Involvement
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  • Keyword(s)
    Behavior Problems
    en
  • Keyword(s)
    Emotional Instability
    en
  • Keyword(s)
    Educational Personnel
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Elterliche Partizipation bei Heimbetreuung in den Niederlanden
    de
  • Alternative title
    Parental Involvement in Residential Care in the Netherlands
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie