Article

Das "auffällige" Kind aus existenzanalytischer Sicht

The “Unbalanced” Child in the Light of Existential Analysis

Author(s) / Creator(s)

Wurst, Elisabeth

Abstract / Description

Wesentliche Grundbegriffe der von Frankl begründeten und von Längle weiterentwickelten Psychotherapieform Logotherapie und Existenzanalyse werden aus Sicht der Klinischen Kinder- und Jugendpsychologie theoretisch und in Hinblick auf ihre praxisorientierte Relevanz in der Kinder- und Jugendpsychiatrie und Pädiatrie beleuchtet. Die Anwendung des "existenzanalytischen Diagnoseschemas" berücksichtigt zentrale Inhalte der Sinnfindung wie personale und existentielle Grundmotivationen im differentialdiagnostischen Procedere und ermöglicht - wie die exemplarische Veranschaulichung zeigt - eine ganzheitliche Erfassung der jeweiligen Problemlage. Die Indikation zu einer funktionellen, beratend-begleitenden oder psychotherapeutischen Intervention ergibt sich aus den Beeinträchtigungen in den Bereichen personale und/oder existentielle Sinnfrustration. Abschließend wird die Bedeutung der personalen Stellungnahme für die Differentialdiagnose wie auch für die Therapiemotivation hervorgehoben, ein Kriterium, das auch in den aktuellen Versionen internationaler Diagnoseschemata wie ICD-10 oder DSM-IV unberücksichtigt bleibt.
Fundamental principles of the "Logotherapy and Existential Analysis", which was founded by Frankl and further developed by Längle, are examined from the view of the Clinical Child and Adolescent Psychology with regard to theoretical aspects as well as to their practice- oriented relevance for the Child and Adolescent Psychiatry and Pediatry. Applying the "existential analytic diagnostic scheme" central subject-matters of finding the purpose in life as personal and existential basic motivations are considered in the differential-diagnostic proceedings and permits - as demonstrated by examples - a holistic consideration of specific problems. The indication of a functional, counseling-attendant or psychotherapeutic intervention depends on the impairment in the dimensions of personal and/or existential meaning-frustration. Finally the significance of personal attitude towards differential diagnosis as well as towards the motivation for therapy is emphasized, a criterion non considered in acutal versions of international diagnostic schemes as ICD-10 or DSM-IV.

Keyword(s)

Logotherapie Motivation Frustration Kinderpsychologie Jugendpsychologie Differentialdiagnose Logotherapie Existentialtherapie Kinderpsychiatrie Jugendpsychiatrie Psychodiagnostik Differentialdiagnostik Persönliche Werte Logotherapy Existential Therapy Child Psychiatry Adolescent Psychiatry Psychodiagnosis Differential Diagnosis Personal Values

Persistent Identifier

Date of first publication

1998

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Wurst, Elisabeth
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T16:31:06Z
  • Made available on
    2012-11-28
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:43Z
  • Made available on
    2022-11-21T16:31:06Z
  • Date of first publication
    1998
  • Abstract / Description
    Wesentliche Grundbegriffe der von Frankl begründeten und von Längle weiterentwickelten Psychotherapieform Logotherapie und Existenzanalyse werden aus Sicht der Klinischen Kinder- und Jugendpsychologie theoretisch und in Hinblick auf ihre praxisorientierte Relevanz in der Kinder- und Jugendpsychiatrie und Pädiatrie beleuchtet. Die Anwendung des "existenzanalytischen Diagnoseschemas" berücksichtigt zentrale Inhalte der Sinnfindung wie personale und existentielle Grundmotivationen im differentialdiagnostischen Procedere und ermöglicht - wie die exemplarische Veranschaulichung zeigt - eine ganzheitliche Erfassung der jeweiligen Problemlage. Die Indikation zu einer funktionellen, beratend-begleitenden oder psychotherapeutischen Intervention ergibt sich aus den Beeinträchtigungen in den Bereichen personale und/oder existentielle Sinnfrustration. Abschließend wird die Bedeutung der personalen Stellungnahme für die Differentialdiagnose wie auch für die Therapiemotivation hervorgehoben, ein Kriterium, das auch in den aktuellen Versionen internationaler Diagnoseschemata wie ICD-10 oder DSM-IV unberücksichtigt bleibt.
    de
  • Abstract / Description
    Fundamental principles of the "Logotherapy and Existential Analysis", which was founded by Frankl and further developed by Längle, are examined from the view of the Clinical Child and Adolescent Psychology with regard to theoretical aspects as well as to their practice- oriented relevance for the Child and Adolescent Psychiatry and Pediatry. Applying the "existential analytic diagnostic scheme" central subject-matters of finding the purpose in life as personal and existential basic motivations are considered in the differential-diagnostic proceedings and permits - as demonstrated by examples - a holistic consideration of specific problems. The indication of a functional, counseling-attendant or psychotherapeutic intervention depends on the impairment in the dimensions of personal and/or existential meaning-frustration. Finally the significance of personal attitude towards differential diagnosis as well as towards the motivation for therapy is emphasized, a criterion non considered in acutal versions of international diagnostic schemes as ICD-10 or DSM-IV.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-40813
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2358
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10559
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 47.1998, 7, S. 511-523
  • Keyword(s)
    Logotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Motivation
    de
  • Keyword(s)
    Frustration
    de
  • Keyword(s)
    Kinderpsychologie
    de
  • Keyword(s)
    Jugendpsychologie
    de
  • Keyword(s)
    Differentialdiagnose
    de
  • Keyword(s)
    Logotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Existentialtherapie
    de
  • Keyword(s)
    Kinderpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Jugendpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Differentialdiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Persönliche Werte
    de
  • Keyword(s)
    Logotherapy
    en
  • Keyword(s)
    Existential Therapy
    en
  • Keyword(s)
    Child Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Adolescent Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Psychodiagnosis
    en
  • Keyword(s)
    Differential Diagnosis
    en
  • Keyword(s)
    Personal Values
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Das "auffällige" Kind aus existenzanalytischer Sicht
    de
  • Alternative title
    The “Unbalanced” Child in the Light of Existential Analysis
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie