Article

Nicht therapierbar? Bericht über ein Gruppentherapieprojekt mit psychosozial schwer beeinträchtigten Kindern

No Therapy Possible? A Group Therapy Model for Psychologically Disturbed and Socially Disadvantaged Children

Author(s) / Creator(s)

Kirsch, Carola
Rahm, Dorothea

Abstract / Description

Die Autorinnen haben für Kinder, die durch die üblichen psychotherapeutischen Angebote kaum zu erreichen sind, ein Gruppentherapiemodell entworfen. Sie beschreiben dieses Modell, das seit vier Jahren an einer Grundschule in einem sozialen Brennpunkt in Zusammenarbeit mit Lehrerinnen, Schulsozialarbeiterin und Rektorin mit relativ gutem Erfolg durchgeführt wird.
The authors have developed a group therapy model specifically for children who are difficult to treat using traditional psychotherapeutic techniques. In the present article they describe this model, which has been employed successfully for the past four years in an elementary school in an area of high social deprivation, in collaboration with teaching staff and a social worker.

Keyword(s)

Grundschulkind Unterprivilegierter Gruppenpsychotherapie Soziale Deprivation Gruppenpsychotherapie Grundschüler Benachteiligte Schulen Soziale Deprivation Group Psychotherapy Elementary School Students Disadvantaged Schools Social Deprivation

Persistent Identifier

Date of first publication

1998

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Kirsch, Carola
  • Author(s) / Creator(s)
    Rahm, Dorothea
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T16:56:47Z
  • Made available on
    2012-12-03
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:44Z
  • Made available on
    2022-11-21T16:56:47Z
  • Date of first publication
    1998
  • Abstract / Description
    Die Autorinnen haben für Kinder, die durch die üblichen psychotherapeutischen Angebote kaum zu erreichen sind, ein Gruppentherapiemodell entworfen. Sie beschreiben dieses Modell, das seit vier Jahren an einer Grundschule in einem sozialen Brennpunkt in Zusammenarbeit mit Lehrerinnen, Schulsozialarbeiterin und Rektorin mit relativ gutem Erfolg durchgeführt wird.
    de
  • Abstract / Description
    The authors have developed a group therapy model specifically for children who are difficult to treat using traditional psychotherapeutic techniques. In the present article they describe this model, which has been employed successfully for the past four years in an elementary school in an area of high social deprivation, in collaboration with teaching staff and a social worker.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-40944
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2373
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10803
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 47.1998, 9, S. 683-693
  • Keyword(s)
    Grundschulkind
    de
  • Keyword(s)
    Unterprivilegierter
    de
  • Keyword(s)
    Gruppenpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Soziale Deprivation
    de
  • Keyword(s)
    Gruppenpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Grundschüler
    de
  • Keyword(s)
    Benachteiligte
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Soziale Deprivation
    de
  • Keyword(s)
    Group Psychotherapy
    en
  • Keyword(s)
    Elementary School Students
    en
  • Keyword(s)
    Disadvantaged
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    Social Deprivation
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Nicht therapierbar? Bericht über ein Gruppentherapieprojekt mit psychosozial schwer beeinträchtigten Kindern
    de
  • Alternative title
    No Therapy Possible? A Group Therapy Model for Psychologically Disturbed and Socially Disadvantaged Children
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie