Article

Normierung der deutschsprachigen Fassung des Family Relations Tests (FRT) für Kinder von vier bis fünf Jahren

Standardization of the German Version of the Family Relations Test (FRT) for Children of Four to Five Years of Age

Author(s) / Creator(s)

Beelmann, Wolfgang
Schmidt-Denter, Ulrich

Abstract / Description

Der Family Relations Test (FRT) ist ein semi-projektives diagnostisches Verfahren zur Erfassung des kindlichen Erlebens der sozial-emotionalen Familienbeziehungen. In der vorliegenden Studie wird erstmalig für die deutschsprachige Fassung des Tests nach Flämig und Wörner (1977) eine Normierung der Vorschulkinderversion vorgelegt. Auf der Grundlage einer Stichprobe von insgesamt N=233 Kindern im Alter von vier bis fünf Jahren wurden Normen in Form von Median- und Quartilwerten ermittelt. Da sich bei Gruppenvergleichen zwischen Jungen und Mädchen und vor allem zwischen Einzel- und Geschwisterkindern signifikante Unterschiede zeigten, werden getrennte Normwerte für die vier Subgruppen "Jungen-Einzelkinder", "Jungen-Geschwisterkinder", "Mädchen-Einzelkinder" und "Mädchen-Geschwisterkinder" angegeben. Die Untersuchungsergebnisse weisen die Fassung des FRT für Vorschulkinder ferner als ein zufriedenstellend reliables diagnostisches Instrument aus.
The Family Relations Test (FRT) is a semi-projective diagnostic method to determine how a child perceives the social-emotional family relations. The study described in this article presents the first standardization for kindergarten children of the German version according to Flämig and Wörner (1977). On the basis of a sample with a total of N=233 children aged four to five years standards were determined in the form of median values and quartile scores. Since group comparisons between boys and girls and especially between single children and children with siblings showed significant differences, separate standard values for the four subgroups "boys, single children", "boys, sibling children", "girls, single children", and "girls, sibling children" are given. The study results further show that the FRT version for kindergarten children is a satisfactorly reliable diagnostic instrument.

Keyword(s)

Kind Familienbeziehung Geschlechtsunterschied Test Normung Reliabilität Familienbeziehungen Fragebögen Teststandardisierung Testnormen Testreliabilität Geschlechtsunterschiede beim Menschen Einzelkinder Family Relations Questionnaires Test Standardization Test Norms Test Reliability Human Sex Differences Only Children

Persistent Identifier

Date of first publication

1999

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Beelmann, Wolfgang
  • Author(s) / Creator(s)
    Schmidt-Denter, Ulrich
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:26:14Z
  • Made available on
    2012-12-12
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:47Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:26:14Z
  • Date of first publication
    1999
  • Abstract / Description
    Der Family Relations Test (FRT) ist ein semi-projektives diagnostisches Verfahren zur Erfassung des kindlichen Erlebens der sozial-emotionalen Familienbeziehungen. In der vorliegenden Studie wird erstmalig für die deutschsprachige Fassung des Tests nach Flämig und Wörner (1977) eine Normierung der Vorschulkinderversion vorgelegt. Auf der Grundlage einer Stichprobe von insgesamt N=233 Kindern im Alter von vier bis fünf Jahren wurden Normen in Form von Median- und Quartilwerten ermittelt. Da sich bei Gruppenvergleichen zwischen Jungen und Mädchen und vor allem zwischen Einzel- und Geschwisterkindern signifikante Unterschiede zeigten, werden getrennte Normwerte für die vier Subgruppen "Jungen-Einzelkinder", "Jungen-Geschwisterkinder", "Mädchen-Einzelkinder" und "Mädchen-Geschwisterkinder" angegeben. Die Untersuchungsergebnisse weisen die Fassung des FRT für Vorschulkinder ferner als ein zufriedenstellend reliables diagnostisches Instrument aus.
    de
  • Abstract / Description
    The Family Relations Test (FRT) is a semi-projective diagnostic method to determine how a child perceives the social-emotional family relations. The study described in this article presents the first standardization for kindergarten children of the German version according to Flämig and Wörner (1977). On the basis of a sample with a total of N=233 children aged four to five years standards were determined in the form of median values and quartile scores. Since group comparisons between boys and girls and especially between single children and children with siblings showed significant differences, separate standard values for the four subgroups "boys, single children", "boys, sibling children", "girls, single children", and "girls, sibling children" are given. The study results further show that the FRT version for kindergarten children is a satisfactorly reliable diagnostic instrument.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-41544
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2425
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11072
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 48.1999, 6, S. 399-410
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Familienbeziehung
    de
  • Keyword(s)
    Geschlechtsunterschied
    de
  • Keyword(s)
    Test
    de
  • Keyword(s)
    Normung
    de
  • Keyword(s)
    Reliabilität
    de
  • Keyword(s)
    Familienbeziehungen
    de
  • Keyword(s)
    Fragebögen
    de
  • Keyword(s)
    Teststandardisierung
    de
  • Keyword(s)
    Testnormen
    de
  • Keyword(s)
    Testreliabilität
    de
  • Keyword(s)
    Geschlechtsunterschiede beim Menschen
    de
  • Keyword(s)
    Einzelkinder
    de
  • Keyword(s)
    Family Relations
    en
  • Keyword(s)
    Questionnaires
    en
  • Keyword(s)
    Test Standardization
    en
  • Keyword(s)
    Test Norms
    en
  • Keyword(s)
    Test Reliability
    en
  • Keyword(s)
    Human Sex Differences
    en
  • Keyword(s)
    Only Children
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Normierung der deutschsprachigen Fassung des Family Relations Tests (FRT) für Kinder von vier bis fünf Jahren
    de
  • Alternative title
    Standardization of the German Version of the Family Relations Test (FRT) for Children of Four to Five Years of Age
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie