Article

Gewalt in der Schule - importiert oder selbstproduziert?

Violence in schools – imported or self-produced?

Author(s) / Creator(s)

Meier, Ulrich
Tillmann, Klaus-Jürgen

Abstract / Description

Die präsentierten empirischen Ergebnisse aus dem Bielefelder Forschungsprojekt "Ge- walt in der Schule" geben Auskunft über Art und Häufigkeit gewaltförmigen Verhal- tens von Schüler(innen), einer möglichen Zunahme des Gewaltniveaus an bundesdeut- schen Schulen seit den 70er Jahren und relevanter Risikofaktoren im schulischen und außerschulischen Kontext für das Auftreten von Gewalt bei Schüler(innen). Die in den einzelnen Sozialisationsfeldern ermittelten Bedingungskonstellationen dienen sodann dazu, festzustellen, inwieweit Gewalt in die Schule importiert wird oder dort selbst- produziert wird. Auf Grundlage all dieser Befunde werden empirisch fundierte Emp- fehlungen für die Prävention von Gewalt an Schulen vorgestellt.
The empirical results of the Bielefeld Research Project "Violence in Schools" provide informa- tion about the kind and frequency of violent behaviors of pupils, about a possible increase in the level of violence in German schools since the 1970s and about relevant risk factors inside and outside of the school which influence the number of violent acts committed by pupils. The identification of specific conditions in different areas of socialization makes it possible to de- termine to what degree violence is imported into the school from outside or is produced from within. On the basis of these findings, recommendations are made for the prevention of vio- lence in schools.

Keyword(s)

Gewalt Schule Risikofaktor Häufigkeit Prävention Gewalt Schulen Gewalt an Schulen Epidemiologie Risikogruppen Schulklassenumwelt Schulumwelt Sozialisation Filme (Unterhaltung) Violence Schools School Violence Epidemiology At Risk Populations Classroom Environment School Environment Socialization

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Meier, Ulrich
  • Author(s) / Creator(s)
    Tillmann, Klaus-Jürgen
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:26:50Z
  • Made available on
    2013-01-09
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:49Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:26:50Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    Die präsentierten empirischen Ergebnisse aus dem Bielefelder Forschungsprojekt "Ge- walt in der Schule" geben Auskunft über Art und Häufigkeit gewaltförmigen Verhal- tens von Schüler(innen), einer möglichen Zunahme des Gewaltniveaus an bundesdeut- schen Schulen seit den 70er Jahren und relevanter Risikofaktoren im schulischen und außerschulischen Kontext für das Auftreten von Gewalt bei Schüler(innen). Die in den einzelnen Sozialisationsfeldern ermittelten Bedingungskonstellationen dienen sodann dazu, festzustellen, inwieweit Gewalt in die Schule importiert wird oder dort selbst- produziert wird. Auf Grundlage all dieser Befunde werden empirisch fundierte Emp- fehlungen für die Prävention von Gewalt an Schulen vorgestellt.
    de
  • Abstract / Description
    The empirical results of the Bielefeld Research Project "Violence in Schools" provide informa- tion about the kind and frequency of violent behaviors of pupils, about a possible increase in the level of violence in German schools since the 1970s and about relevant risk factors inside and outside of the school which influence the number of violent acts committed by pupils. The identification of specific conditions in different areas of socialization makes it possible to de- termine to what degree violence is imported into the school from outside or is produced from within. On the basis of these findings, recommendations are made for the prevention of vio- lence in schools.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42033
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2455
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11157
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 1, S. 36-52
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Risikofaktor
    de
  • Keyword(s)
    Häufigkeit
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt an Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Epidemiologie
    de
  • Keyword(s)
    Risikogruppen
    de
  • Keyword(s)
    Schulklassenumwelt
    de
  • Keyword(s)
    Schulumwelt
    de
  • Keyword(s)
    Sozialisation
    de
  • Keyword(s)
    Filme (Unterhaltung)
    de
  • Keyword(s)
    Violence
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    School Violence
    en
  • Keyword(s)
    Epidemiology
    en
  • Keyword(s)
    At Risk Populations
    en
  • Keyword(s)
    Classroom Environment
    en
  • Keyword(s)
    School Environment
    en
  • Keyword(s)
    Socialization
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Gewalt in der Schule - importiert oder selbstproduziert?
    de
  • Alternative title
    Violence in schools – imported or self-produced?
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie