Article

Phänomenologische und funktionale Vielfalt von Gewalt unter Kindern

Phenomenological and functional diversity of violence among children

Author(s) / Creator(s)

Oswald, Hans
Krappmann, Lothar

Abstract / Description

Eine Untersuchung alltäglicher Interaktionen unter zehnjährigen Kindern, die im Schulleben beobachtet wurden, zeigt, daß Gewalt in vielen Situationen des Helfens, des Sanktionierens und wilden Spielens gegenwärtig war. Genauere Analysen verdeut- lichen verschiedene Funktionen der Gewalt in Kinderinteraktionen: Herstellung von Wechselseitigkeit und Gerechtigkeit, Erlebnis als Akteur und Kontrolleur, Verteidigung von Territorien gegen Eindringlinge, aussagekräftige Botschaft mit sparsamen Mitteln, Ausgleich bei fehlenden Fähigkeiten und Schutz des Selbst.
Examination of ten-year old children's everyday interactions with peers observed in natural settings of a school demonstrates that violence was present in many situations of help, sanc- tions, and rough-and-tumble play. Thorough analysis reveals diverse functions of violence in children's interactions: affirmation of reciprocity and justice, experience of agency and con- trol, preservation of territories against intruders, clear messages, compensations of lacking ca- pacities, and defense of the self.

Keyword(s)

Gewalt Schule Spielverhalten Helfen Sanktion Verteidigung Gewalt Schulen Motivation Gewalt an Schulen Schulklassenumwelt Peer-Beziehungen Hilfeverhalten Gerechtigkeit Violence Schools Motivation School Violence Classroom Environment Peer Relations Assistance (Social Behavior) Justice

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Oswald, Hans
  • Author(s) / Creator(s)
    Krappmann, Lothar
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:26:49Z
  • Made available on
    2013-01-09
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:49Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:26:49Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    Eine Untersuchung alltäglicher Interaktionen unter zehnjährigen Kindern, die im Schulleben beobachtet wurden, zeigt, daß Gewalt in vielen Situationen des Helfens, des Sanktionierens und wilden Spielens gegenwärtig war. Genauere Analysen verdeut- lichen verschiedene Funktionen der Gewalt in Kinderinteraktionen: Herstellung von Wechselseitigkeit und Gerechtigkeit, Erlebnis als Akteur und Kontrolleur, Verteidigung von Territorien gegen Eindringlinge, aussagekräftige Botschaft mit sparsamen Mitteln, Ausgleich bei fehlenden Fähigkeiten und Schutz des Selbst.
    de
  • Abstract / Description
    Examination of ten-year old children's everyday interactions with peers observed in natural settings of a school demonstrates that violence was present in many situations of help, sanc- tions, and rough-and-tumble play. Thorough analysis reveals diverse functions of violence in children's interactions: affirmation of reciprocity and justice, experience of agency and con- trol, preservation of territories against intruders, clear messages, compensations of lacking ca- pacities, and defense of the self.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42013
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2456
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11154
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 1, S. 3-15
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Spielverhalten
    de
  • Keyword(s)
    Helfen
    de
  • Keyword(s)
    Sanktion
    de
  • Keyword(s)
    Verteidigung
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Motivation
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt an Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Schulklassenumwelt
    de
  • Keyword(s)
    Peer-Beziehungen
    de
  • Keyword(s)
    Hilfeverhalten
    de
  • Keyword(s)
    Gerechtigkeit
    de
  • Keyword(s)
    Violence
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    Motivation
    en
  • Keyword(s)
    School Violence
    en
  • Keyword(s)
    Classroom Environment
    en
  • Keyword(s)
    Peer Relations
    en
  • Keyword(s)
    Assistance (Social Behavior)
    en
  • Keyword(s)
    Justice
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Phänomenologische und funktionale Vielfalt von Gewalt unter Kindern
    de
  • Alternative title
    Phenomenological and functional diversity of violence among children
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie