Article

Gewalt in der Schule - Analyse und Prävention

Violence in schools – analysis and prevention

Author(s) / Creator(s)

Melzer, Wolfgang
Darge, Kerstin

Abstract / Description

In mehreren seit 1993 durchgeführten empirischen Untersuchungen der "Forschungs- gruppe Schulevaluation" an der Technischen Universität Dresden wurden vielfältige Erkenntnisse zum Ausmaß von Gewalt in der Schule, zu den Gewaltformen, den Rollen von Tätern und Opfern und den Gewaltursachen gewonnen. Neben den bekannten so- zialisatorischen Einflüssen von Familie, Medienverhalten und Peers konnte auch eine Mitverursachung der Institution Schule bei der Entstehung von gewaltförmigem und gewaltaffinem Verhalten der Schüler nachgewiesen werden. Weitere Schwerpunkte unserer Forschungsgruppe waren die Beschäftigung mit Fragen der Gewaltprävention, die Durchführung einer entsprechenden Pilotstudie an einer Einzelschule und die Eva- luation der realisierten Präventionsmaßnahmen. Im vorliegenden Beitrag soll über die wichtigsten empirischen Befunde und über unsere Erfahrungen mit Gewaltprävention berichtet werden.
The "Forschungsgruppe Schulevaluation" (Research Group for School Evaluation, Technical University of Dresden) conducted several empirical investigations which led to rich knowledge concerning the amount of violence in schools, the different forms of violence, roles that actors of and sufferers from violent action play and the causes for violence. Besides the wellknown socialisatory influence of families, media consumption and peers for the formation of violent behaviour of pupils and of behaviour that has an affinity to violence a causal influence of schools was detected. Questions concerning the prevention of violence, the conducting of pilot studies on the latter point in one single school as well as the evaluation of the preventory measures taken were important points in our work. In the present study we will present the most important empirical results and our experience with the prevention of violence.

Keyword(s)

Schule Gewalt Evaluation Prävention Gewalt Schulen Gewalt an Schulen Viktimisierung Täter Peer-Beziehungen Schulumwelt Prävention Sozialisation Violence Schools School Violence Victimization Perpetrators Peer Relations School Environment Prevention Socialization

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Melzer, Wolfgang
  • Author(s) / Creator(s)
    Darge, Kerstin
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:26:48Z
  • Made available on
    2013-01-16
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:50Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:26:48Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    In mehreren seit 1993 durchgeführten empirischen Untersuchungen der "Forschungs- gruppe Schulevaluation" an der Technischen Universität Dresden wurden vielfältige Erkenntnisse zum Ausmaß von Gewalt in der Schule, zu den Gewaltformen, den Rollen von Tätern und Opfern und den Gewaltursachen gewonnen. Neben den bekannten so- zialisatorischen Einflüssen von Familie, Medienverhalten und Peers konnte auch eine Mitverursachung der Institution Schule bei der Entstehung von gewaltförmigem und gewaltaffinem Verhalten der Schüler nachgewiesen werden. Weitere Schwerpunkte unserer Forschungsgruppe waren die Beschäftigung mit Fragen der Gewaltprävention, die Durchführung einer entsprechenden Pilotstudie an einer Einzelschule und die Eva- luation der realisierten Präventionsmaßnahmen. Im vorliegenden Beitrag soll über die wichtigsten empirischen Befunde und über unsere Erfahrungen mit Gewaltprävention berichtet werden.
    de
  • Abstract / Description
    The "Forschungsgruppe Schulevaluation" (Research Group for School Evaluation, Technical University of Dresden) conducted several empirical investigations which led to rich knowledge concerning the amount of violence in schools, the different forms of violence, roles that actors of and sufferers from violent action play and the causes for violence. Besides the wellknown socialisatory influence of families, media consumption and peers for the formation of violent behaviour of pupils and of behaviour that has an affinity to violence a causal influence of schools was detected. Questions concerning the prevention of violence, the conducting of pilot studies on the latter point in one single school as well as the evaluation of the preventory measures taken were important points in our work. In the present study we will present the most important empirical results and our experience with the prevention of violence.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42026
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2459
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11153
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 1, S. 16-35
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Evaluation
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt an Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Viktimisierung
    de
  • Keyword(s)
    Täter
    de
  • Keyword(s)
    Peer-Beziehungen
    de
  • Keyword(s)
    Schulumwelt
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Sozialisation
    de
  • Keyword(s)
    Violence
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    School Violence
    en
  • Keyword(s)
    Victimization
    en
  • Keyword(s)
    Perpetrators
    en
  • Keyword(s)
    Peer Relations
    en
  • Keyword(s)
    School Environment
    en
  • Keyword(s)
    Prevention
    en
  • Keyword(s)
    Socialization
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Gewalt in der Schule - Analyse und Prävention
    de
  • Alternative title
    Violence in schools – analysis and prevention
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie