Ressourcendiagnostik bei Kindern
Resource diagnosis with children
Author(s) / Creator(s)
Klemenz, Bodo
Abstract / Description
Aufgabe von Psychotherapiediagnostik bei Kindern ist traditionell die Beschreibung des
gestörten seelischen Verhaltens und die Analyse der Störungsursachen. Die Einnahme
einer Störungsperspektive führt aber in der Regel zur weitgehenden Ausblendung der
positiven Potentiale des Klienten, deren Erhebung und therapeutische Nutzung für den
Therapieerfolg jedoch nach neueren Erkenntnissen der psychotherapeutischen Wir-
kungsforschung von eminenter Bedeutung ist. Mit dem Beitrag wird ein Ansatz zur Res-
sourcendiagnostik eingeführt, der von einer Ressourcentaxonomie ausgehend, an zahl-
reichen Praxisbeispielen verschiedene Methoden der Ressourcenanalyse bei Kindern
vorstellt. Eine ausführliche Einzelfalldarstellung zeigt abschließend, welche erweiterten
Möglichkeiten die kombinierte Verwendung von störungs- und ressourcenanalytischen
Befunden für die Therapieplanung und -durchführung bietet.
Traditionally the task of diagnosis in psychotherapy with children is the description of the
disturbed behavior and the analysis of its causes. But the deficit-oriented perspective leads as
a rule to a neglection of the clients', positive potentials, whose inquiry and therapeutic use
for the success of therapy is however, following new findings of therapeutic effect research,
of eminent significance. By this article a concept of resource diagnosis is introduced that
demonstrates by several examples from the practice different methods of resource analysis
with children based on a resource taxonomy. Finally a detailed case presentation illustrates
the enlarged possibilities which are offered by the combined application of deficit and re-
source analytic results for therapy planning and intervention.
Keyword(s)
Kind Psychische Störung Persönlichkeitsfaktor Psychotherapie Diagnostik Kinderpsychotherapie Psychodiagnostik Klientenmerkmale Persönlichkeitsmerkmale Familienbeziehungen Peer-Beziehungen Child Psychotherapy Psychodiagnosis Client Characteristics Personality Traits Family Relations Peer RelationsPersistent Identifier
Date of first publication
2000
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
49.20003_2_42159.pdf_new.pdfAdobe PDF - 452.68KBMD5: b78cdf5bb8a0d3e1746a9955e4787d97
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Klemenz, Bodo
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T06:40:15Z
-
Made available on2013-01-16
-
Made available on2015-12-01T10:33:50Z
-
Made available on2022-11-22T06:40:15Z
-
Date of first publication2000
-
Abstract / DescriptionAufgabe von Psychotherapiediagnostik bei Kindern ist traditionell die Beschreibung des gestörten seelischen Verhaltens und die Analyse der Störungsursachen. Die Einnahme einer Störungsperspektive führt aber in der Regel zur weitgehenden Ausblendung der positiven Potentiale des Klienten, deren Erhebung und therapeutische Nutzung für den Therapieerfolg jedoch nach neueren Erkenntnissen der psychotherapeutischen Wir- kungsforschung von eminenter Bedeutung ist. Mit dem Beitrag wird ein Ansatz zur Res- sourcendiagnostik eingeführt, der von einer Ressourcentaxonomie ausgehend, an zahl- reichen Praxisbeispielen verschiedene Methoden der Ressourcenanalyse bei Kindern vorstellt. Eine ausführliche Einzelfalldarstellung zeigt abschließend, welche erweiterten Möglichkeiten die kombinierte Verwendung von störungs- und ressourcenanalytischen Befunden für die Therapieplanung und -durchführung bietet.de
-
Abstract / DescriptionTraditionally the task of diagnosis in psychotherapy with children is the description of the disturbed behavior and the analysis of its causes. But the deficit-oriented perspective leads as a rule to a neglection of the clients', positive potentials, whose inquiry and therapeutic use for the success of therapy is however, following new findings of therapeutic effect research, of eminent significance. By this article a concept of resource diagnosis is introduced that demonstrates by several examples from the practice different methods of resource analysis with children based on a resource taxonomy. Finally a detailed case presentation illustrates the enlarged possibilities which are offered by the combined application of deficit and re- source analytic results for therapy planning and intervention.en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42159
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2468
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11212
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 3, S. 176-198
-
Keyword(s)Kindde
-
Keyword(s)Psychische Störungde
-
Keyword(s)Persönlichkeitsfaktorde
-
Keyword(s)Psychotherapiede
-
Keyword(s)Diagnostikde
-
Keyword(s)Kinderpsychotherapiede
-
Keyword(s)Psychodiagnostikde
-
Keyword(s)Klientenmerkmalede
-
Keyword(s)Persönlichkeitsmerkmalede
-
Keyword(s)Familienbeziehungende
-
Keyword(s)Peer-Beziehungende
-
Keyword(s)Child Psychotherapyen
-
Keyword(s)Psychodiagnosisen
-
Keyword(s)Client Characteristicsen
-
Keyword(s)Personality Traitsen
-
Keyword(s)Family Relationsen
-
Keyword(s)Peer Relationsen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleRessourcendiagnostik bei Kindernde
-
Alternative titleResource diagnosis with childrenen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie