Article

Ressourcendiagnostik bei Kindern

Resource diagnosis with children

Author(s) / Creator(s)

Klemenz, Bodo

Abstract / Description

Aufgabe von Psychotherapiediagnostik bei Kindern ist traditionell die Beschreibung des gestörten seelischen Verhaltens und die Analyse der Störungsursachen. Die Einnahme einer Störungsperspektive führt aber in der Regel zur weitgehenden Ausblendung der positiven Potentiale des Klienten, deren Erhebung und therapeutische Nutzung für den Therapieerfolg jedoch nach neueren Erkenntnissen der psychotherapeutischen Wir- kungsforschung von eminenter Bedeutung ist. Mit dem Beitrag wird ein Ansatz zur Res- sourcendiagnostik eingeführt, der von einer Ressourcentaxonomie ausgehend, an zahl- reichen Praxisbeispielen verschiedene Methoden der Ressourcenanalyse bei Kindern vorstellt. Eine ausführliche Einzelfalldarstellung zeigt abschließend, welche erweiterten Möglichkeiten die kombinierte Verwendung von störungs- und ressourcenanalytischen Befunden für die Therapieplanung und -durchführung bietet.
Traditionally the task of diagnosis in psychotherapy with children is the description of the disturbed behavior and the analysis of its causes. But the deficit-oriented perspective leads as a rule to a neglection of the clients', positive potentials, whose inquiry and therapeutic use for the success of therapy is however, following new findings of therapeutic effect research, of eminent significance. By this article a concept of resource diagnosis is introduced that demonstrates by several examples from the practice different methods of resource analysis with children based on a resource taxonomy. Finally a detailed case presentation illustrates the enlarged possibilities which are offered by the combined application of deficit and re- source analytic results for therapy planning and intervention.

Keyword(s)

Kind Psychische Störung Persönlichkeitsfaktor Psychotherapie Diagnostik Kinderpsychotherapie Psychodiagnostik Klientenmerkmale Persönlichkeitsmerkmale Familienbeziehungen Peer-Beziehungen Child Psychotherapy Psychodiagnosis Client Characteristics Personality Traits Family Relations Peer Relations

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Klemenz, Bodo
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:40:15Z
  • Made available on
    2013-01-16
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:50Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:40:15Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    Aufgabe von Psychotherapiediagnostik bei Kindern ist traditionell die Beschreibung des gestörten seelischen Verhaltens und die Analyse der Störungsursachen. Die Einnahme einer Störungsperspektive führt aber in der Regel zur weitgehenden Ausblendung der positiven Potentiale des Klienten, deren Erhebung und therapeutische Nutzung für den Therapieerfolg jedoch nach neueren Erkenntnissen der psychotherapeutischen Wir- kungsforschung von eminenter Bedeutung ist. Mit dem Beitrag wird ein Ansatz zur Res- sourcendiagnostik eingeführt, der von einer Ressourcentaxonomie ausgehend, an zahl- reichen Praxisbeispielen verschiedene Methoden der Ressourcenanalyse bei Kindern vorstellt. Eine ausführliche Einzelfalldarstellung zeigt abschließend, welche erweiterten Möglichkeiten die kombinierte Verwendung von störungs- und ressourcenanalytischen Befunden für die Therapieplanung und -durchführung bietet.
    de
  • Abstract / Description
    Traditionally the task of diagnosis in psychotherapy with children is the description of the disturbed behavior and the analysis of its causes. But the deficit-oriented perspective leads as a rule to a neglection of the clients', positive potentials, whose inquiry and therapeutic use for the success of therapy is however, following new findings of therapeutic effect research, of eminent significance. By this article a concept of resource diagnosis is introduced that demonstrates by several examples from the practice different methods of resource analysis with children based on a resource taxonomy. Finally a detailed case presentation illustrates the enlarged possibilities which are offered by the combined application of deficit and re- source analytic results for therapy planning and intervention.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42159
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2468
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11212
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 3, S. 176-198
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Psychische Störung
    de
  • Keyword(s)
    Persönlichkeitsfaktor
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Diagnostik
    de
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    Kinderpsychotherapie
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  • Keyword(s)
    Psychodiagnostik
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    Klientenmerkmale
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    Familienbeziehungen
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  • Keyword(s)
    Child Psychotherapy
    en
  • Keyword(s)
    Psychodiagnosis
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    Client Characteristics
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    Personality Traits
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  • Keyword(s)
    Family Relations
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  • Keyword(s)
    Peer Relations
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Ressourcendiagnostik bei Kindern
    de
  • Alternative title
    Resource diagnosis with children
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie