Psychoanalytische Diagnostik und pädagogischer Alltag
Psychoanalytic diagnostics and pedagogical everyday-life
Author(s) / Creator(s)
Bürgin, Dieter
Meng, Heiner
Abstract / Description
Die Umsetzung der während des diagnostischen Prozesses gewonnenen psychodynamischen Erkenntnisse in angemessene pädagogische Vorgehensweisen setzt einen ungestörten interdisziplinären Dialog im Behandlungsteam voraus. Die im so strukturierten pädagogischen Handeln gewonnenen Erfahrungen entsprechen einem konstanten Verifizieren oder Falsifizieren der Diagnostik. Sie sagen Wichtiges aus über die Qualität der anfänglichen Einschätzungen und liefern frische Informationen, die in schlaufenförmigen Bewegungen die ursprünglichen diagnostischen Positionen ergänzen oder revidieren. Jede noch so gut dissoziierte oder abgekapselte traumatische Erfahrung kann infolge der anhaltenden Verletzlichkeit des Individuums unter ganz anderen speziellen Bedingungen, die eine dem Subjekt zumeist unbekannte Auslösewirkung haben, plötzlich reaktiviert werden. An einem Fallbeispiel einer multipel traumatisierten Adoleszenten wird das praktische Ineinandergreifen von psychodynamischer Diagnostik und pädagogischem Alltag erläutert.
The results of the psychoanalytic evaluation of a patient gathered during the diagnostic process can only be applied in appropriate educational procedures if an undisturbed dialogue exists within the multidisciplinary treatment team of a ward. Pedagogic activities based on such assessments bring about a continuous verification or falsification of the primary diagnostic evaluation. They not only reflect it's quality but also furnish new information. In loop-like movements the position of the evaluation at the beginning of the in-patient treatment is supplemented or revised. Every traumatic experience, be it dissociated or otherwise isolated from consciousness, because of the continuous vulnerability of the traumatised subject can be triggered and reactivated under special conditions. The practical interlock of the results of the psychoanalytic assessment at the beginning and the educational activities of everyday-life during hospitalisation are exemplified by the case history of a multiple traumatised adolescent.
Keyword(s)
Kind Psychoanalyse Psychologische Diagnostik Stationäre Behandlung Trauma Gefühlsstörung Psychoanalytische Therapie Krankenhausaufenthalt Psychodiagnostik Emotionales Trauma Interdisziplinärer Behandlungsansatz Verletzungen Psychoanalysis Hospitalization Psychodiagnosis Emotional Trauma Interdisciplinary Treatment Approach Child Psychiatry Adolescent PsPersistent Identifier
Date of first publication
2000
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
49.20007_2_42436.pdf_new.pdfAdobe PDF - 340.93KBMD5: b1a00841e8988db5e3bb9e89fc37fee1
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Bürgin, Dieter
-
Author(s) / Creator(s)Meng, Heiner
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-21T16:11:51Z
-
Made available on2013-01-18
-
Made available on2015-12-01T10:33:52Z
-
Made available on2022-11-21T16:11:51Z
-
Date of first publication2000
-
Abstract / DescriptionDie Umsetzung der während des diagnostischen Prozesses gewonnenen psychodynamischen Erkenntnisse in angemessene pädagogische Vorgehensweisen setzt einen ungestörten interdisziplinären Dialog im Behandlungsteam voraus. Die im so strukturierten pädagogischen Handeln gewonnenen Erfahrungen entsprechen einem konstanten Verifizieren oder Falsifizieren der Diagnostik. Sie sagen Wichtiges aus über die Qualität der anfänglichen Einschätzungen und liefern frische Informationen, die in schlaufenförmigen Bewegungen die ursprünglichen diagnostischen Positionen ergänzen oder revidieren. Jede noch so gut dissoziierte oder abgekapselte traumatische Erfahrung kann infolge der anhaltenden Verletzlichkeit des Individuums unter ganz anderen speziellen Bedingungen, die eine dem Subjekt zumeist unbekannte Auslösewirkung haben, plötzlich reaktiviert werden. An einem Fallbeispiel einer multipel traumatisierten Adoleszenten wird das praktische Ineinandergreifen von psychodynamischer Diagnostik und pädagogischem Alltag erläutert.de
-
Abstract / DescriptionThe results of the psychoanalytic evaluation of a patient gathered during the diagnostic process can only be applied in appropriate educational procedures if an undisturbed dialogue exists within the multidisciplinary treatment team of a ward. Pedagogic activities based on such assessments bring about a continuous verification or falsification of the primary diagnostic evaluation. They not only reflect it's quality but also furnish new information. In loop-like movements the position of the evaluation at the beginning of the in-patient treatment is supplemented or revised. Every traumatic experience, be it dissociated or otherwise isolated from consciousness, because of the continuous vulnerability of the traumatised subject can be triggered and reactivated under special conditions. The practical interlock of the results of the psychoanalytic assessment at the beginning and the educational activities of everyday-life during hospitalisation are exemplified by the case history of a multiple traumatised adolescent.en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42436
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2492
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.10423
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 7, S. 475-476
-
Keyword(s)Kindde
-
Keyword(s)Psychoanalysede
-
Keyword(s)Psychologische Diagnostikde
-
Keyword(s)Stationäre Behandlungde
-
Keyword(s)Traumade
-
Keyword(s)Gefühlsstörungde
-
Keyword(s)Psychoanalytische Therapiede
-
Keyword(s)Krankenhausaufenthaltde
-
Keyword(s)Psychodiagnostikde
-
Keyword(s)Emotionales Traumade
-
Keyword(s)Interdisziplinärer Behandlungsansatzde
-
Keyword(s)Verletzungende
-
Keyword(s)Psychoanalysisen
-
Keyword(s)Hospitalizationen
-
Keyword(s)Psychodiagnosisen
-
Keyword(s)Emotional Traumaen
-
Keyword(s)Interdisciplinary Treatment Approachen
-
Keyword(s)Child Psychiatryen
-
Keyword(s)Adolescent Psen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitlePsychoanalytische Diagnostik und pädagogischer Alltagde
-
Alternative titlePsychoanalytic diagnostics and pedagogical everyday-lifeen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie