Article

Qualität der Pädagogik in der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie

The quality of pedagogy in in-patient child and adolescent psychiatry

Author(s) / Creator(s)

Meng, Heiner
Bürgin, Dieter

Abstract / Description

In der Diskussion um die vergleichsweise junge Praxis der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie überwiegen auf der Ebene des Teamprozesses strukturelle Fragen gegenüber qualitativ-inhaltlichen. Die Behandlungsteams werden bei den zunehmend schwierigeren Behandlungsaufträgen, wie zum Beispiel bei schwer traumatisierten Jugendlichen, gezwungen, sich bezüglich der qualitativen Ebene auf die eigene Praxis zu besinnen. Dabei ist ein Konsens zwischen den Vertretern der Kinder- und Jugendpsychiatrie und der Pädagogik - als integrierten Teilen stationärer, interdisziplinärer, kinder- und jugendpsychiatrischer Behandlung - von zentraler Bedeutung. Im Sinne eines Diskussionsanstoßes werden aus kinder- und jugendpsychiatrischer Sicht 14 Thesen zur Qualität der erforderlichen Pädagogik vorgelegt.
In the discussion about the interdisciplinary in-patient treatment in child and adolescent psychiatry up structural questions have been more important than questions concerning qualitative aspects of the team process up to now. While the problems to solve became more complex (for example in the treatment of severely traumatised children), teams in charge of the care are challenged to define their position on a qualitative level of the treatment. A consensus between psychiatric and educational points of view is of particular importance. In order to contribute to an interdisciplinary discussion, 14 propositions from the point of view of child and adolescent psychiatry about the quality of pedagogy are put forward.

Keyword(s)

Kinderpsychiatrie Jugendpsychiatrie Bildung Interdisziplinarität Therapieplan Kinderpsychiatrie Jugendpsychiatrie Bildung und Erziehung Berufliche Standards Teams Interdisziplinärer Behandlungsansatz Pädagogen Child Psychiatry Adolescent Psychiatry Education Professional Standards Teams Interdisciplinary Treatment Approach Educational Personnel

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Meng, Heiner
  • Author(s) / Creator(s)
    Bürgin, Dieter
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T16:56:34Z
  • Made available on
    2013-01-18
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:52Z
  • Made available on
    2022-11-21T16:56:34Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    In der Diskussion um die vergleichsweise junge Praxis der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie überwiegen auf der Ebene des Teamprozesses strukturelle Fragen gegenüber qualitativ-inhaltlichen. Die Behandlungsteams werden bei den zunehmend schwierigeren Behandlungsaufträgen, wie zum Beispiel bei schwer traumatisierten Jugendlichen, gezwungen, sich bezüglich der qualitativen Ebene auf die eigene Praxis zu besinnen. Dabei ist ein Konsens zwischen den Vertretern der Kinder- und Jugendpsychiatrie und der Pädagogik - als integrierten Teilen stationärer, interdisziplinärer, kinder- und jugendpsychiatrischer Behandlung - von zentraler Bedeutung. Im Sinne eines Diskussionsanstoßes werden aus kinder- und jugendpsychiatrischer Sicht 14 Thesen zur Qualität der erforderlichen Pädagogik vorgelegt.
    de
  • Abstract / Description
    In the discussion about the interdisciplinary in-patient treatment in child and adolescent psychiatry up structural questions have been more important than questions concerning qualitative aspects of the team process up to now. While the problems to solve became more complex (for example in the treatment of severely traumatised children), teams in charge of the care are challenged to define their position on a qualitative level of the treatment. A consensus between psychiatric and educational points of view is of particular importance. In order to contribute to an interdisciplinary discussion, 14 propositions from the point of view of child and adolescent psychiatry about the quality of pedagogy are put forward.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42444
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2493
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10756
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 7, S. 489-496
  • Keyword(s)
    Kinderpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Jugendpsychiatrie
    de
  • Keyword(s)
    Bildung
    de
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    Interdisziplinarität
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    Therapieplan
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    Kinderpsychiatrie
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    Bildung und Erziehung
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    Berufliche Standards
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    Teams
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    Interdisziplinärer Behandlungsansatz
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    Pädagogen
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    Child Psychiatry
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    Adolescent Psychiatry
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    Education
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    Professional Standards
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    Teams
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    Interdisciplinary
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  • Keyword(s)
    Treatment Approach
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  • Keyword(s)
    Educational Personnel
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Qualität der Pädagogik in der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie
    de
  • Alternative title
    The quality of pedagogy in in-patient child and adolescent psychiatry
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie