Article

Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten

Remedial education to promote the development of children with psycho-social disorders

Author(s) / Creator(s)

Dülks, Regine

Abstract / Description

Welche Bedeutung hat die Bindungstheorie für die heilpädagogisch-therapeutische Praxis? Diese Frage wird zurzeit im psychosozialen Arbeitsfeld intensiv diskutiert. Das Anliegen dieses Beitrags ist es, Möglichkeiten praktischer Anwendungen der Bindungstheorie zu zeigen. Zunächst werden bindungstheoretische Grundannahmen formuliert (nach J. Bowlby 1975), um dann auf die Rolle von Bindungsprozessen in belasteten zwischenmenschlichen Beziehungen einzugehen. In einer Falldarstellung aus der heilpädagogisch-therapeutischen Arbeit mit einem psychosozial auffällig gewordenen Mädchen und deren Mutter wird versucht zu verdeutlichen, wie sich aus bindungstheoretischen Überlegungen grundlegende heilpädagogisch-therapeutische Behandlungskonzepte ableiten und anwenden lassen. Es wird damit versucht, einen erfolgreichen Weg zu beschreiten von der Bindungstheorie zur Bindungstherapie. Schlagwörter: Heilpädagogik - Entwicklungsförderung - Bindungstheorie - psychosoziale Auffälligkeiten - Eltern-Kind-Therapie
What is the significance of theory of attachment for practical remedial therapeutics? It is a current and intensive debate on this issue in the socio-psychological field of work. The intention of the article is to make public the possible applications of attachment theory. To start with, fundamental assumptions of attachment theory will be introduced (following J. Bowlby 1975), then the role of attachment processes in problematic human relationships will be described. The author will attempt to make clear how fundamental remedial-therapeutic concepts of actual treatment can be deduced from the considerations, theory of attachment makes, and how this can be practically applied, illustrated by a case study from actual remedial-therapeutic work with a girl with psycho-social behavioural difficulties and her mother. Thus, the author tries to show a highly promising way from theory of attachment to attachment therapy. Keywords: Remedial education - promotion of the development of children - theory of attach- ment - psycho-social disorders - parents-child-therapy

Keyword(s)

Interpersonaler Konflikt Bindungstheorie Anwendung Sonderpädagogik Sonderpädagogik Bindungsverhalten Interpersonale Interaktion Special Education Attachment Behavior Interpersonal Interaction

Persistent Identifier

Date of first publication

2003

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Dülks, Regine
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T08:41:28Z
  • Made available on
    2013-02-13
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:02Z
  • Made available on
    2022-11-22T08:41:28Z
  • Date of first publication
    2003
  • Abstract / Description
    Welche Bedeutung hat die Bindungstheorie für die heilpädagogisch-therapeutische Praxis? Diese Frage wird zurzeit im psychosozialen Arbeitsfeld intensiv diskutiert. Das Anliegen dieses Beitrags ist es, Möglichkeiten praktischer Anwendungen der Bindungstheorie zu zeigen. Zunächst werden bindungstheoretische Grundannahmen formuliert (nach J. Bowlby 1975), um dann auf die Rolle von Bindungsprozessen in belasteten zwischenmenschlichen Beziehungen einzugehen. In einer Falldarstellung aus der heilpädagogisch-therapeutischen Arbeit mit einem psychosozial auffällig gewordenen Mädchen und deren Mutter wird versucht zu verdeutlichen, wie sich aus bindungstheoretischen Überlegungen grundlegende heilpädagogisch-therapeutische Behandlungskonzepte ableiten und anwenden lassen. Es wird damit versucht, einen erfolgreichen Weg zu beschreiten von der Bindungstheorie zur Bindungstherapie. Schlagwörter: Heilpädagogik - Entwicklungsförderung - Bindungstheorie - psychosoziale Auffälligkeiten - Eltern-Kind-Therapie
    de
  • Abstract / Description
    What is the significance of theory of attachment for practical remedial therapeutics? It is a current and intensive debate on this issue in the socio-psychological field of work. The intention of the article is to make public the possible applications of attachment theory. To start with, fundamental assumptions of attachment theory will be introduced (following J. Bowlby 1975), then the role of attachment processes in problematic human relationships will be described. The author will attempt to make clear how fundamental remedial-therapeutic concepts of actual treatment can be deduced from the considerations, theory of attachment makes, and how this can be practically applied, illustrated by a case study from actual remedial-therapeutic work with a girl with psycho-social behavioural difficulties and her mother. Thus, the author tries to show a highly promising way from theory of attachment to attachment therapy. Keywords: Remedial education - promotion of the development of children - theory of attach- ment - psycho-social disorders - parents-child-therapy
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-44270
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2674
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11546
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 52.2003, 3, S. 182-193
  • Keyword(s)
    Interpersonaler Konflikt
    de
  • Keyword(s)
    Bindungstheorie
    de
  • Keyword(s)
    Anwendung
    de
  • Keyword(s)
    Sonderpädagogik
    de
  • Keyword(s)
    Sonderpädagogik
    de
  • Keyword(s)
    Bindungsverhalten
    de
  • Keyword(s)
    Interpersonale Interaktion
    de
  • Keyword(s)
    Special Education
    en
  • Keyword(s)
    Attachment Behavior
    en
  • Keyword(s)
    Interpersonal Interaction
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten
    de
  • Alternative title
    Remedial education to promote the development of children with psycho-social disorders
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie