Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten
Remedial education to promote the development of children with psycho-social disorders
Author(s) / Creator(s)
Dülks, Regine
Abstract / Description
Welche Bedeutung hat die Bindungstheorie für die heilpädagogisch-therapeutische Praxis? Diese Frage wird zurzeit im psychosozialen Arbeitsfeld intensiv diskutiert. Das Anliegen dieses Beitrags ist es, Möglichkeiten praktischer Anwendungen der Bindungstheorie zu zeigen. Zunächst werden bindungstheoretische Grundannahmen formuliert (nach J. Bowlby 1975), um dann auf die Rolle von Bindungsprozessen in belasteten zwischenmenschlichen Beziehungen einzugehen. In einer Falldarstellung aus der heilpädagogisch-therapeutischen Arbeit mit einem psychosozial auffällig gewordenen Mädchen und deren Mutter wird versucht zu verdeutlichen, wie sich aus bindungstheoretischen Überlegungen grundlegende heilpädagogisch-therapeutische Behandlungskonzepte ableiten und anwenden lassen. Es wird damit versucht, einen erfolgreichen Weg zu beschreiten von der Bindungstheorie zur Bindungstherapie.
Schlagwörter: Heilpädagogik - Entwicklungsförderung - Bindungstheorie -
psychosoziale Auffälligkeiten - Eltern-Kind-Therapie
What is the significance of theory of attachment for practical remedial therapeutics? It is a current and intensive debate on this issue in the socio-psychological field of work. The intention of the article is to make public the possible applications of attachment theory. To start with, fundamental assumptions of attachment theory will be introduced (following J. Bowlby 1975), then the role of attachment processes in problematic human relationships will be described. The author will attempt to make clear how fundamental remedial-therapeutic concepts of actual treatment can be deduced from the considerations, theory of attachment makes, and how this can be practically applied, illustrated by a case study from actual remedial-therapeutic work with a girl with psycho-social behavioural difficulties and her mother. Thus, the author tries to show a highly promising way from theory of attachment to attachment therapy.
Keywords: Remedial education - promotion of the development of children - theory of attach-
ment - psycho-social disorders - parents-child-therapy
Keyword(s)
Interpersonaler Konflikt BindungstheoriePersistent Identifier
Date of first publication
2003
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
52.20033_4_44270.pdf_new.pdfAdobe PDF - 467.46KBMD5: 0d9c1051dd1984e1db9220e798269ae1
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Dülks, Regine
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T08:41:28Z
-
Made available on2013-02-13
-
Made available on2015-12-01T10:34:02Z
-
Made available on2022-11-22T08:41:28Z
-
Date of first publication2003
-
Abstract / DescriptionWelche Bedeutung hat die Bindungstheorie für die heilpädagogisch-therapeutische Praxis? Diese Frage wird zurzeit im psychosozialen Arbeitsfeld intensiv diskutiert. Das Anliegen dieses Beitrags ist es, Möglichkeiten praktischer Anwendungen der Bindungstheorie zu zeigen. Zunächst werden bindungstheoretische Grundannahmen formuliert (nach J. Bowlby 1975), um dann auf die Rolle von Bindungsprozessen in belasteten zwischenmenschlichen Beziehungen einzugehen. In einer Falldarstellung aus der heilpädagogisch-therapeutischen Arbeit mit einem psychosozial auffällig gewordenen Mädchen und deren Mutter wird versucht zu verdeutlichen, wie sich aus bindungstheoretischen Überlegungen grundlegende heilpädagogisch-therapeutische Behandlungskonzepte ableiten und anwenden lassen. Es wird damit versucht, einen erfolgreichen Weg zu beschreiten von der Bindungstheorie zur Bindungstherapie. Schlagwörter: Heilpädagogik - Entwicklungsförderung - Bindungstheorie - psychosoziale Auffälligkeiten - Eltern-Kind-Therapiede
-
Abstract / DescriptionWhat is the significance of theory of attachment for practical remedial therapeutics? It is a current and intensive debate on this issue in the socio-psychological field of work. The intention of the article is to make public the possible applications of attachment theory. To start with, fundamental assumptions of attachment theory will be introduced (following J. Bowlby 1975), then the role of attachment processes in problematic human relationships will be described. The author will attempt to make clear how fundamental remedial-therapeutic concepts of actual treatment can be deduced from the considerations, theory of attachment makes, and how this can be practically applied, illustrated by a case study from actual remedial-therapeutic work with a girl with psycho-social behavioural difficulties and her mother. Thus, the author tries to show a highly promising way from theory of attachment to attachment therapy. Keywords: Remedial education - promotion of the development of children - theory of attach- ment - psycho-social disorders - parents-child-therapyen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-44270
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2674
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11546
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 52.2003, 3, S. 182-193
-
Keyword(s)Interpersonaler Konfliktde
-
Keyword(s)Bindungstheoriede
-
Keyword(s)Anwendungde
-
Keyword(s)Sonderpädagogikde
-
Keyword(s)Sonderpädagogikde
-
Keyword(s)Bindungsverhaltende
-
Keyword(s)Interpersonale Interaktionde
-
Keyword(s)Special Educationen
-
Keyword(s)Attachment Behavioren
-
Keyword(s)Interpersonal Interactionen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleHeilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeitende
-
Alternative titleRemedial education to promote the development of children with psycho-social disordersen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie