Article

Die Geschichtenstamm-Untersuchung in der klinischen Anwendung bei jüngeren Kindern

Story stem evaluation in clinical practice with young children

Author(s) / Creator(s)

Weber, Matthias
von Klitzing, Kai

Abstract / Description

Geschichtenergänzungsverfahren mit Spielfiguren - in der empirischen Entwicklungspsychologie bei Vorschulkindern zunehmend verwendet - werden in der klinischen Diagnostik bei jüngeren Kindern noch wenig eingesetzt. Die Geschichtenstamm-Untersuchung mit der MacArthur Story Stem Battery (MSSB), welche ein solches Verfahren darstellt, wird als hierfür geeignetes Instrument vorgestellt. Anhand zweier klinischer Fallbeispiele wird gezeigt, wie diese Methode durch ihren hohen Aufforderungscharakter und die Möglichkeit, mit Hilfe von Spielfiguren die Geschichte weiterzuspielen, die Innenwelt jüngerer Kinder sichtbar werden lässt. Schlagwörter: Geschichtenstamm-Untersuchung - Geschichtenergänzungs- verfahren - Spielnarrative
In the field of developmental research, there is a long tradition of using story completion tasks with play figures for preschoool children. In contrast, story completion tasks are not often used in the clinical assessments of young children. In this paper we will present the MacArthur Story Stem Battery (MSSB), a typical story completion task, which is useful in clinical as well as in research settings. We will give two clinical case examples in order to demonstrate how compelling this method is for young children because they can continue the stories with the help of play figures. In this way the instrument can help to open a window into the inner world of young children. Keywords: MacArthur Story Stem Battery - story completion tasks - play narratives

Keyword(s)

Kinderpsychotherapie Erzählen Gegenseitigkeit Psychologische Diagnostik Figurentheater Gegenseitiges Erzählen (psychotherapeutische Technik) Erzählungen Kinderpsychotherapie Puppenspiel Psychologische Messung Psychodiagnostik Mutual Storytelling Technique Narratives Child Psychotherapy Doll Play Psychological Assessment Psychodiagnosis

Persistent Identifier

Date of first publication

2004

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Weber, Matthias
  • Author(s) / Creator(s)
    von Klitzing, Kai
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T08:56:11Z
  • Made available on
    2013-02-21
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:07Z
  • Made available on
    2022-11-22T08:56:11Z
  • Date of first publication
    2004
  • Abstract / Description
    Geschichtenergänzungsverfahren mit Spielfiguren - in der empirischen Entwicklungspsychologie bei Vorschulkindern zunehmend verwendet - werden in der klinischen Diagnostik bei jüngeren Kindern noch wenig eingesetzt. Die Geschichtenstamm-Untersuchung mit der MacArthur Story Stem Battery (MSSB), welche ein solches Verfahren darstellt, wird als hierfür geeignetes Instrument vorgestellt. Anhand zweier klinischer Fallbeispiele wird gezeigt, wie diese Methode durch ihren hohen Aufforderungscharakter und die Möglichkeit, mit Hilfe von Spielfiguren die Geschichte weiterzuspielen, die Innenwelt jüngerer Kinder sichtbar werden lässt. Schlagwörter: Geschichtenstamm-Untersuchung - Geschichtenergänzungs- verfahren - Spielnarrative
    de
  • Abstract / Description
    In the field of developmental research, there is a long tradition of using story completion tasks with play figures for preschoool children. In contrast, story completion tasks are not often used in the clinical assessments of young children. In this paper we will present the MacArthur Story Stem Battery (MSSB), a typical story completion task, which is useful in clinical as well as in research settings. We will give two clinical case examples in order to demonstrate how compelling this method is for young children because they can continue the stories with the help of play figures. In this way the instrument can help to open a window into the inner world of young children. Keywords: MacArthur Story Stem Battery - story completion tasks - play narratives
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45042
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2751
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11635
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 5, S. 333-346
  • Keyword(s)
    Kinderpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Erzählen
    de
  • Keyword(s)
    Gegenseitigkeit
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Figurentheater
    de
  • Keyword(s)
    Gegenseitiges Erzählen (psychotherapeutische Technik)
    de
  • Keyword(s)
    Erzählungen
    de
  • Keyword(s)
    Kinderpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Puppenspiel
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Messung
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Mutual Storytelling Technique
    en
  • Keyword(s)
    Narratives
    en
  • Keyword(s)
    Child Psychotherapy
    en
  • Keyword(s)
    Doll Play
    en
  • Keyword(s)
    Psychological Assessment
    en
  • Keyword(s)
    Psychodiagnosis
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Die Geschichtenstamm-Untersuchung in der klinischen Anwendung bei jüngeren Kindern
    de
  • Alternative title
    Story stem evaluation in clinical practice with young children
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie