Article

Grundlagen der psychosozialen Diagnostik in der niederländischen Kinder- und Jugendhilfe: Entwicklungen und Aufgaben

Basics of the psychosocial diagnostic in child- and youth care in the Netherlands: Developments and tasks

Author(s) / Creator(s)

van den Bergh, Peter M.
Knorth, Erik J.
Tausendfreund, Tim
Klomp, Martin

Abstract / Description

In den Niederlanden ist in den letzten Jahrzehnten viel investiert worden in die Professionalisierung diagnostischen Handelns im Kontext problembehafteter Erziehungssituationen. In diesem Artikel werden drei Entwicklungslinien aufgezeigt, die in diesem Zusammenhang von besonderer Bedeutung sind. In inhaltlicher Verbindung hierzu wird im Anschluss das so genannte Hypothesen Testende Modell (HTM) vorgestellt. Neben der Tatsache, dass das Hypothesen Testende Modell deutliche Richtlinien für die Diagnostikerausbildung und die in der Diagnostik tätigen Professionellen bieten kann, werden die dem Modell zugrunde liegenden Annahmen der qualitativen Verbesserung nachfolgender Interventionen und des aktiven Einbezugs der Klientel zur Diskussion gestellt. Schlagwörter: Kinderpsychologie - Kinder- und Jugendhilfe - Diagnostik -Professionalisierung
Much has been invested in the development of dealing with problematic childrearing situations in a professional diagnostic way in the Netherlands over the past few decades. In this article three developments that have been of importance in this respect will be discussed. In connection with these developments the so-called Hypothetical Testing Model (HTM) has been drawn up. Beside the fact that the Hypothetical Testing Model can provide precise guidelines for the training of future professionals as well as for the work of current professionals, general underlying assumptions of the model will be discussed in regard to the qualitative improvement of the care and the active involvement of the clients. Keywords: child psychology - child and youth care - diagnosis - professionalization

Keyword(s)

Jugendhilfe Erziehungsberatungsstelle Psychologische Diagnostik Statistischer Test Jugendhilfe Psychologische Messung Modelle Erziehungsberatungsstellen; Berufliche Standards Hypothesenüberprüfung Psychodiagnostik Child Welfare Psychological Assessment Models Child Guidance Clinics Professional Standards Hypothesis Testing Psychodiagnosis

Persistent Identifier

Date of first publication

2004

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    van den Bergh, Peter M.
  • Author(s) / Creator(s)
    Knorth, Erik J.
  • Author(s) / Creator(s)
    Tausendfreund, Tim
  • Author(s) / Creator(s)
    Klomp, Martin
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T08:56:36Z
  • Made available on
    2013-02-26
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:08Z
  • Made available on
    2022-11-22T08:56:36Z
  • Date of first publication
    2004
  • Abstract / Description
    In den Niederlanden ist in den letzten Jahrzehnten viel investiert worden in die Professionalisierung diagnostischen Handelns im Kontext problembehafteter Erziehungssituationen. In diesem Artikel werden drei Entwicklungslinien aufgezeigt, die in diesem Zusammenhang von besonderer Bedeutung sind. In inhaltlicher Verbindung hierzu wird im Anschluss das so genannte Hypothesen Testende Modell (HTM) vorgestellt. Neben der Tatsache, dass das Hypothesen Testende Modell deutliche Richtlinien für die Diagnostikerausbildung und die in der Diagnostik tätigen Professionellen bieten kann, werden die dem Modell zugrunde liegenden Annahmen der qualitativen Verbesserung nachfolgender Interventionen und des aktiven Einbezugs der Klientel zur Diskussion gestellt. Schlagwörter: Kinderpsychologie - Kinder- und Jugendhilfe - Diagnostik -Professionalisierung
    de
  • Abstract / Description
    Much has been invested in the development of dealing with problematic childrearing situations in a professional diagnostic way in the Netherlands over the past few decades. In this article three developments that have been of importance in this respect will be discussed. In connection with these developments the so-called Hypothetical Testing Model (HTM) has been drawn up. Beside the fact that the Hypothetical Testing Model can provide precise guidelines for the training of future professionals as well as for the work of current professionals, general underlying assumptions of the model will be discussed in regard to the qualitative improvement of the care and the active involvement of the clients. Keywords: child psychology - child and youth care - diagnosis - professionalization
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45291
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2776
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11704
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 9, S. 637-651
  • Keyword(s)
    Jugendhilfe
    de
  • Keyword(s)
    Erziehungsberatungsstelle
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Statistischer Test
    de
  • Keyword(s)
    Jugendhilfe
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Messung
    de
  • Keyword(s)
    Modelle
    de
  • Keyword(s)
    Erziehungsberatungsstellen; Berufliche Standards
    de
  • Keyword(s)
    Hypothesenüberprüfung
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Child Welfare
    en
  • Keyword(s)
    Psychological Assessment
    en
  • Keyword(s)
    Models
    en
  • Keyword(s)
    Child Guidance Clinics
    en
  • Keyword(s)
    Professional Standards
    en
  • Keyword(s)
    Hypothesis Testing
    en
  • Keyword(s)
    Psychodiagnosis
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Grundlagen der psychosozialen Diagnostik in der niederländischen Kinder- und Jugendhilfe: Entwicklungen und Aufgaben
    de
  • Alternative title
    Basics of the psychosocial diagnostic in child- and youth care in the Netherlands: Developments and tasks
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie