Grundlagen der psychosozialen Diagnostik in der niederländischen Kinder- und Jugendhilfe: Entwicklungen und Aufgaben
Basics of the psychosocial diagnostic in child- and youth care in the Netherlands: Developments and tasks
Author(s) / Creator(s)
van den Bergh, Peter M.
Knorth, Erik J.
Tausendfreund, Tim
Klomp, Martin
Abstract / Description
In den Niederlanden ist in den letzten Jahrzehnten viel investiert worden in die Professionalisierung diagnostischen Handelns im Kontext problembehafteter Erziehungssituationen. In diesem Artikel werden drei Entwicklungslinien aufgezeigt, die in diesem Zusammenhang von besonderer Bedeutung sind. In inhaltlicher Verbindung hierzu wird im Anschluss das so genannte Hypothesen Testende Modell (HTM) vorgestellt. Neben der Tatsache, dass das Hypothesen Testende Modell deutliche Richtlinien für die Diagnostikerausbildung und die in der Diagnostik tätigen Professionellen bieten kann, werden die dem Modell zugrunde liegenden Annahmen der qualitativen Verbesserung nachfolgender Interventionen und des aktiven Einbezugs der Klientel zur Diskussion gestellt.
Schlagwörter: Kinderpsychologie - Kinder- und Jugendhilfe - Diagnostik -Professionalisierung
Much has been invested in the development of dealing with problematic childrearing situations in a professional diagnostic way in the Netherlands over the past few decades. In this article three developments that have been of importance in this respect will be discussed. In connection with these developments the so-called Hypothetical Testing Model (HTM) has been drawn up. Beside the fact that the Hypothetical Testing Model can provide precise guidelines for the training of future professionals as well as for the work of current professionals, general underlying assumptions of the model will be discussed in regard to the qualitative improvement of the care and the active involvement of the clients.
Keywords: child psychology - child and youth care - diagnosis - professionalization
Keyword(s)
Jugendhilfe Erziehungsberatungsstelle Psychologische Diagnostik Statistischer Test Jugendhilfe Psychologische Messung Modelle Erziehungsberatungsstellen; Berufliche Standards Hypothesenüberprüfung Psychodiagnostik Child Welfare Psychological Assessment Models Child Guidance Clinics Professional Standards Hypothesis Testing PsychodiagnosisPersistent Identifier
Date of first publication
2004
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
53.20049_3_45291.pdf_new.pdfAdobe PDF - 346.3KBMD5: b78480eec6bd14c4885d0899ce4a9785
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)van den Bergh, Peter M.
-
Author(s) / Creator(s)Knorth, Erik J.
-
Author(s) / Creator(s)Tausendfreund, Tim
-
Author(s) / Creator(s)Klomp, Martin
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T08:56:36Z
-
Made available on2013-02-26
-
Made available on2015-12-01T10:34:08Z
-
Made available on2022-11-22T08:56:36Z
-
Date of first publication2004
-
Abstract / DescriptionIn den Niederlanden ist in den letzten Jahrzehnten viel investiert worden in die Professionalisierung diagnostischen Handelns im Kontext problembehafteter Erziehungssituationen. In diesem Artikel werden drei Entwicklungslinien aufgezeigt, die in diesem Zusammenhang von besonderer Bedeutung sind. In inhaltlicher Verbindung hierzu wird im Anschluss das so genannte Hypothesen Testende Modell (HTM) vorgestellt. Neben der Tatsache, dass das Hypothesen Testende Modell deutliche Richtlinien für die Diagnostikerausbildung und die in der Diagnostik tätigen Professionellen bieten kann, werden die dem Modell zugrunde liegenden Annahmen der qualitativen Verbesserung nachfolgender Interventionen und des aktiven Einbezugs der Klientel zur Diskussion gestellt. Schlagwörter: Kinderpsychologie - Kinder- und Jugendhilfe - Diagnostik -Professionalisierungde
-
Abstract / DescriptionMuch has been invested in the development of dealing with problematic childrearing situations in a professional diagnostic way in the Netherlands over the past few decades. In this article three developments that have been of importance in this respect will be discussed. In connection with these developments the so-called Hypothetical Testing Model (HTM) has been drawn up. Beside the fact that the Hypothetical Testing Model can provide precise guidelines for the training of future professionals as well as for the work of current professionals, general underlying assumptions of the model will be discussed in regard to the qualitative improvement of the care and the active involvement of the clients. Keywords: child psychology - child and youth care - diagnosis - professionalizationen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45291
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2776
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11704
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 9, S. 637-651
-
Keyword(s)Jugendhilfede
-
Keyword(s)Erziehungsberatungsstellede
-
Keyword(s)Psychologische Diagnostikde
-
Keyword(s)Statistischer Testde
-
Keyword(s)Jugendhilfede
-
Keyword(s)Psychologische Messungde
-
Keyword(s)Modellede
-
Keyword(s)Erziehungsberatungsstellen; Berufliche Standardsde
-
Keyword(s)Hypothesenüberprüfungde
-
Keyword(s)Psychodiagnostikde
-
Keyword(s)Child Welfareen
-
Keyword(s)Psychological Assessmenten
-
Keyword(s)Modelsen
-
Keyword(s)Child Guidance Clinicsen
-
Keyword(s)Professional Standardsen
-
Keyword(s)Hypothesis Testingen
-
Keyword(s)Psychodiagnosisen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleGrundlagen der psychosozialen Diagnostik in der niederländischen Kinder- und Jugendhilfe: Entwicklungen und Aufgabende
-
Alternative titleBasics of the psychosocial diagnostic in child- and youth care in the Netherlands: Developments and tasksen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie