Article

Wirkungen eines Bildkärtchentrainings für Grundschulkinder zur Verbesserung ihrer Ereignisberichte

Training children in event recall: Benefits of a brief narrative elaboration training

Author(s) / Creator(s)

Roebers, Claudia M.
Beuscher, Eva

Abstract / Description

In dieser Studie wird ein Training mit Grundschulkindern zur Verbesserung der freien Berichte über ein Ereignis untersucht. Insgesamt 64 Erst- und Drittklässler sahen einen kurzen Film und wurden eine Woche später darüber interviewt. Mit der Hälfte der Kinder wurde unmittelbar vor dem Interview anhand eines anderen Films trainiert, Bildkärtchen als Abrufhilfen zu nutzen. Es wurden vier Kärtchen eingesetzt, die als Erinnerungshilfe für die Umgebung, die Personen, die Handlungen und die Dialoge und Gefühle der Personen dienen sollten. Die Ergebnisse zeigen neben klaren Alterseffekten einen deutlichen Zuwachs an korrekt erinnerter Information in der Trainingsgruppe, bei gleichbleibenden Fehlerraten im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Wirksamkeit dieses einfach durchzuführenden Trainings konnte somit belegt werden. Die Befunde werden im Kontext früherer Trainingsstudien diskutiert. Schlagwörter: Gedächtnis - Augenzeugen - Kinder - Ereignisberichte - Interview
The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the children were trained previous to the interview to use picture cards as retrieval cues. There were 4 picture cards to help remembering setting, persons, actions and dialogues and emotions of the persons. Results revealed a clear age effect and a significant increase in the amount of correctly remembered information in the training group, while the amount of incorrectly remembered information was equal in both groups. Therefore, the easy-to-use training has been shown to improve children's event reports. Results are discussed with regard to earlier training studies. Keywords: memory - eyewitness - children - event report - interview

Keyword(s)

Grundschulkind Erzählen Mnemotechnik Lerntechnik Reproduktion Altersunterschied Geschlechtsunterschied Visueller Reiz Erzählen Programmevaluation Reproduktion (Lernen) Altersunterschiede Gedächtnistraining Bild-Stimuli Grundschüler Storytelling; *Program Evaluation; Recall (Learning); Age Differences; Memory Training; Pictorial Stimuli; Elementary School Students

Persistent Identifier

Date of first publication

2004

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Roebers, Claudia M.
  • Author(s) / Creator(s)
    Beuscher, Eva
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T09:20:50Z
  • Made available on
    2013-02-27
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:09Z
  • Made available on
    2022-11-22T09:20:50Z
  • Date of first publication
    2004
  • Abstract / Description
    In dieser Studie wird ein Training mit Grundschulkindern zur Verbesserung der freien Berichte über ein Ereignis untersucht. Insgesamt 64 Erst- und Drittklässler sahen einen kurzen Film und wurden eine Woche später darüber interviewt. Mit der Hälfte der Kinder wurde unmittelbar vor dem Interview anhand eines anderen Films trainiert, Bildkärtchen als Abrufhilfen zu nutzen. Es wurden vier Kärtchen eingesetzt, die als Erinnerungshilfe für die Umgebung, die Personen, die Handlungen und die Dialoge und Gefühle der Personen dienen sollten. Die Ergebnisse zeigen neben klaren Alterseffekten einen deutlichen Zuwachs an korrekt erinnerter Information in der Trainingsgruppe, bei gleichbleibenden Fehlerraten im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Wirksamkeit dieses einfach durchzuführenden Trainings konnte somit belegt werden. Die Befunde werden im Kontext früherer Trainingsstudien diskutiert. Schlagwörter: Gedächtnis - Augenzeugen - Kinder - Ereignisberichte - Interview
    de
  • Abstract / Description
    The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the children were trained previous to the interview to use picture cards as retrieval cues. There were 4 picture cards to help remembering setting, persons, actions and dialogues and emotions of the persons. Results revealed a clear age effect and a significant increase in the amount of correctly remembered information in the training group, while the amount of incorrectly remembered information was equal in both groups. Therefore, the easy-to-use training has been shown to improve children's event reports. Results are discussed with regard to earlier training studies. Keywords: memory - eyewitness - children - event report - interview
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45344
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2781
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11797
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 53.2004, 10, S. 707-721
  • Keyword(s)
    Grundschulkind
    de
  • Keyword(s)
    Erzählen
    de
  • Keyword(s)
    Mnemotechnik
    de
  • Keyword(s)
    Lerntechnik
    de
  • Keyword(s)
    Reproduktion
    de
  • Keyword(s)
    Altersunterschied
    de
  • Keyword(s)
    Geschlechtsunterschied
    de
  • Keyword(s)
    Visueller Reiz
    de
  • Keyword(s)
    Erzählen
    de
  • Keyword(s)
    Programmevaluation
    de
  • Keyword(s)
    Reproduktion (Lernen)
    de
  • Keyword(s)
    Altersunterschiede
    de
  • Keyword(s)
    Gedächtnistraining
    de
  • Keyword(s)
    Bild-Stimuli
    de
  • Keyword(s)
    Grundschüler
    de
  • Keyword(s)
    Storytelling; *Program Evaluation; Recall (Learning); Age Differences; Memory Training; Pictorial Stimuli; Elementary School Students
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Wirkungen eines Bildkärtchentrainings für Grundschulkinder zur Verbesserung ihrer Ereignisberichte
    de
  • Alternative title
    Training children in event recall: Benefits of a brief narrative elaboration training
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie