Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter
Mental representation, psychic structure, and behaviour problems in preschool children
Author(s) / Creator(s)
Juen, Florian
Benecke, Cord
von Wyl, Agnes
Schick, Andreas
Cierpka, Manfred
Abstract / Description
Psychische Auffälligkeiten in Form von problematischem Verhalten und emotionalen Problemen werden mit inneren Repräsentanzen und Merkmalen der psychischen Struktur in Zusammenhang gesehen. Im Unterschied zu Erwachsenen liegen für Kinder bisher kaum diesbezügliche empirische Untersuchungen vor. Anhand von Spielinterviews (MacArthur Story Stem Battery) wurden Inhaltsthemen (als indirekte Widerspiegelung von Repräsentanzen), Strukturindikatoren sowie Prozessmerkmale von 73 Kindergartenkindern erhoben und mit Verhaltenseinschätzungen der Eltern und Erzieherinnen in Zusammenhang gebracht. Es zeigte sich eine Vielzahl von Zusammenhängen, insbesondere zwischen Strukturindikatoren und Prozessmerkmalen einerseits und Verhaltenseinschätzungen andererseits. Die Ergebnisse werden inhaltlich und unter methodenkritischen Gesichtspunkten diskutiert.
Schlagwörter: psychische Struktur - Repräsentationen - kindliches Problem-
verhalten - MacArthur Story Stem Battery
Mental health problems in terms of deviant behaviour and emotional problems are assumed in context with mental representations and indicators of internal psychic structure. In distinction to adults there is little empirical research concerning this matter. On the basis of Childrens' Play Narratives (MacArthur Story Stem Battery) we collected data about content-themes, structural indicators and process criteria of 73 preschool children and implicated these information with behaviour ratings of parents and kindergarden teachers. Many correlations were found particularly with structural indicators, process criteria and behaviour ratings. The results are discussed both with respect to content and methodical aspects.
Key words: internal structure - mental representations - behaviour problems - MacArthur
Story Stem Battery
Keyword(s)
Kindergarten Kind Verhaltensstörung Psychodiagnostik Interview Spielverhalten Unbewusstes Kognitiver Prozess Verhaltensprobleme Psychodiagnostisches Interview Spielverhalten bei Kindern Erzählungen Kognitive Prozesse Unbewusstes Kindergartenkinder Behavior Problems Psychodiagnostic Interview Childhood Play Behavior Narratives Cognitive Processes Unconscious (Personality Factor)Persistent Identifier
Date of first publication
2005
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
54.20053_3_45545.pdf_new.pdfAdobe PDF - 331.54KBMD5: 9683410b89c7583d020b40a1b5b93528
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Juen, Florian
-
Author(s) / Creator(s)Benecke, Cord
-
Author(s) / Creator(s)von Wyl, Agnes
-
Author(s) / Creator(s)Schick, Andreas
-
Author(s) / Creator(s)Cierpka, Manfred
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T09:36:25Z
-
Made available on2013-03-01
-
Made available on2015-12-01T10:34:10Z
-
Made available on2022-11-22T09:36:25Z
-
Date of first publication2005
-
Abstract / DescriptionPsychische Auffälligkeiten in Form von problematischem Verhalten und emotionalen Problemen werden mit inneren Repräsentanzen und Merkmalen der psychischen Struktur in Zusammenhang gesehen. Im Unterschied zu Erwachsenen liegen für Kinder bisher kaum diesbezügliche empirische Untersuchungen vor. Anhand von Spielinterviews (MacArthur Story Stem Battery) wurden Inhaltsthemen (als indirekte Widerspiegelung von Repräsentanzen), Strukturindikatoren sowie Prozessmerkmale von 73 Kindergartenkindern erhoben und mit Verhaltenseinschätzungen der Eltern und Erzieherinnen in Zusammenhang gebracht. Es zeigte sich eine Vielzahl von Zusammenhängen, insbesondere zwischen Strukturindikatoren und Prozessmerkmalen einerseits und Verhaltenseinschätzungen andererseits. Die Ergebnisse werden inhaltlich und unter methodenkritischen Gesichtspunkten diskutiert. Schlagwörter: psychische Struktur - Repräsentationen - kindliches Problem- verhalten - MacArthur Story Stem Batteryde
-
Abstract / DescriptionMental health problems in terms of deviant behaviour and emotional problems are assumed in context with mental representations and indicators of internal psychic structure. In distinction to adults there is little empirical research concerning this matter. On the basis of Childrens' Play Narratives (MacArthur Story Stem Battery) we collected data about content-themes, structural indicators and process criteria of 73 preschool children and implicated these information with behaviour ratings of parents and kindergarden teachers. Many correlations were found particularly with structural indicators, process criteria and behaviour ratings. The results are discussed both with respect to content and methodical aspects. Key words: internal structure - mental representations - behaviour problems - MacArthur Story Stem Batteryen
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-45545
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2800
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11876
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 54.2005, 3, S. 191-209
-
Keyword(s)Kindergartende
-
Keyword(s)Kindde
-
Keyword(s)Verhaltensstörungde
-
Keyword(s)Psychodiagnostikde
-
Keyword(s)Interviewde
-
Keyword(s)Spielverhaltende
-
Keyword(s)Unbewusstesde
-
Keyword(s)Kognitiver Prozessde
-
Keyword(s)Verhaltensproblemede
-
Keyword(s)Psychodiagnostisches Interviewde
-
Keyword(s)Spielverhalten bei Kindernde
-
Keyword(s)Erzählungende
-
Keyword(s)Kognitive Prozessede
-
Keyword(s)Unbewusstesde
-
Keyword(s)Kindergartenkinderde
-
Keyword(s)Behavior Problemsen
-
Keyword(s)Psychodiagnostic Interviewen
-
Keyword(s)Childhood Play Behavioren
-
Keyword(s)Narrativesen
-
Keyword(s)Cognitive Processesen
-
Keyword(s)Unconscious (Personality Factor)en
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleRepräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalterde
-
Alternative titleMental representation, psychic structure, and behaviour problems in preschool childrenen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie