Article

Mediation an Schulen

Mediation in schools

Author(s) / Creator(s)

Mickley, Angela

Abstract / Description

Die Leitfragen dieses Beitrags beziehen sich auf Ziele und Auswirkungen der Einführung von Mediation in eine Schulkultur der Dominanz, des Wettbewerbs und der Auswahl. Zusätzlich soll die Notwendigkeit der Verbindung von Konfliktlösung mit Organisationsentwicklung und der Einführung eines ethischen Konsens gezeigt werden, um nachhaltige Ergebnisse in der Gestaltung einer konstruktiven und gesunden Schulkultur zu erzielen. Anhand beispielhafter Bearbeitung soll gezeigt werden, wie Jugendliche bei knappen Finanzen und Zeitressourcen mit künstlerischen Elementen ihren individuellen Entscheidungsraum bewusst handhaben und erweitern und zugleich in einer Umgebung sich wandelnder Werte und Machtstrukturen flexible Methoden der Kommunikation, Interessenvertretung und -verhandlung lernen können. Die für Mediation entscheidenden Aspekte von Entwicklung konstruktiver Kommunikation und Konfliktlösung an deutschen Schulen werden mit Fokus auf die Art der Intervention und der Nachhaltigkeit ihrer Langzeiteffekte skizziert. Schlagwörter: Nachhaltigkeit - Konsens - Eskalation - Kommunikation - Mehr- fachansatz
In this article the guiding questions concern the objectives and effectiveness of introducing mediation into an existing school culture of dominance, competition and selection. In addition the necessity will be shown of combining conflict resolution with organisational development and the introduction of a consensual ethics and behaviour code to attain sustainable results in creating a constructive and healthy school environment. Given scarce resources and little time the decisive role of artistic methods will be looked at in providing young people with flexible methods of expressing and negotiating their interests in a changing environment of values and power structures. Some aspects of the development of nonviolent communication, conflict resolution and mediation methods in schools in Germany will be focused on with special emphasis on the type of intervention used and its long term sustainable effects. Key words: sustainability - consensus - escalation - communication - multiple approach

Keyword(s)

Schule Organisationsentwicklung Konfliktlösung Mediation Mediation Schulen Organisationsentwicklung Schulumwelt Konfliktlösung Ethik Künste Mediation Schools Organizational Development School Environment Conflict Resolution Ethics Arts

Persistent Identifier

Date of first publication

2006

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Mickley, Angela
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T11:30:10Z
  • Made available on
    2013-06-06
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:19Z
  • Made available on
    2022-11-22T11:30:10Z
  • Date of first publication
    2006
  • Abstract / Description
    Die Leitfragen dieses Beitrags beziehen sich auf Ziele und Auswirkungen der Einführung von Mediation in eine Schulkultur der Dominanz, des Wettbewerbs und der Auswahl. Zusätzlich soll die Notwendigkeit der Verbindung von Konfliktlösung mit Organisationsentwicklung und der Einführung eines ethischen Konsens gezeigt werden, um nachhaltige Ergebnisse in der Gestaltung einer konstruktiven und gesunden Schulkultur zu erzielen. Anhand beispielhafter Bearbeitung soll gezeigt werden, wie Jugendliche bei knappen Finanzen und Zeitressourcen mit künstlerischen Elementen ihren individuellen Entscheidungsraum bewusst handhaben und erweitern und zugleich in einer Umgebung sich wandelnder Werte und Machtstrukturen flexible Methoden der Kommunikation, Interessenvertretung und -verhandlung lernen können. Die für Mediation entscheidenden Aspekte von Entwicklung konstruktiver Kommunikation und Konfliktlösung an deutschen Schulen werden mit Fokus auf die Art der Intervention und der Nachhaltigkeit ihrer Langzeiteffekte skizziert. Schlagwörter: Nachhaltigkeit - Konsens - Eskalation - Kommunikation - Mehr- fachansatz
    de
  • Abstract / Description
    In this article the guiding questions concern the objectives and effectiveness of introducing mediation into an existing school culture of dominance, competition and selection. In addition the necessity will be shown of combining conflict resolution with organisational development and the introduction of a consensual ethics and behaviour code to attain sustainable results in creating a constructive and healthy school environment. Given scarce resources and little time the decisive role of artistic methods will be looked at in providing young people with flexible methods of expressing and negotiating their interests in a changing environment of values and power structures. Some aspects of the development of nonviolent communication, conflict resolution and mediation methods in schools in Germany will be focused on with special emphasis on the type of intervention used and its long term sustainable effects. Key words: sustainability - consensus - escalation - communication - multiple approach
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-46904
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2938
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.12157
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 55.2006, 8, S. 625-643
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Organisationsentwicklung
    de
  • Keyword(s)
    Konfliktlösung
    de
  • Keyword(s)
    Mediation
    de
  • Keyword(s)
    Mediation
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Organisationsentwicklung
    de
  • Keyword(s)
    Schulumwelt
    de
  • Keyword(s)
    Konfliktlösung
    de
  • Keyword(s)
    Ethik
    de
  • Keyword(s)
    Künste
    de
  • Keyword(s)
    Mediation
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    Organizational Development
    en
  • Keyword(s)
    School Environment
    en
  • Keyword(s)
    Conflict Resolution
    en
  • Keyword(s)
    Ethics
    en
  • Keyword(s)
    Arts
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Mediation an Schulen
    de
  • Alternative title
    Mediation in schools
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie