Article

Zur Persönlichkeitsentwicklung bei im Kindesalter beginnenden Epilepsien mit komplex-fokalen Anfällen

The Development of the personality in childhood epilepsy with complex-partial seizures

Author(s) / Creator(s)

Pott, Wilfried
Heyken, Michael
Remschmidt, Helmut

Abstract / Description

Ziel der vorliegenden Studie war die Untersuchung von Zusammenhängen zwischen dem Schweregrad und Verlauf der Epilepsie mit komplex-fokalen Anfällen beginnend im Kindesalter und dem Auftreten psychischer Symptome sowie der Persönlichkeitsentwicklung. 84 Patienten, die bei Erkrankungsbeginn durchschnittlich 8 Jahre alt waren, wurden nach durchschnittlich 13 Jahren nachuntersucht. Bereits bei Erstvorstellung zeigten fast die Hälfte der Patienten eine psychiatrische Erkrankung, etwa ein Viertel eine Entwicklungsverzögerung und 35% eine Intelligenzminderung. Je häufiger bereits zu Beginn der Behandlung die komplex-fokalen Anfälle auftraten, desto häufiger wurde eine depressive Verstimmung beobachtet. Im Verlauf waren Patienten, die keine Anfallsfreiheit erreichten, häufiger unzufrieden, weniger leistungsorientiert und emotional instabiler als anfallsfreie Patienten. Schlagwörter Kinder - Entwicklung - Epilepsie - komplex-partielle Anfälle - Depression
The study presented addresses the association between severity and course of childhood epilepsy with complex-partial seizures and subsequent personality development. Participants in the study were 84 patients first seen when they were 8 years on average. A follow-up examination was conducted about 13 years thereafter. At the first examination about half of the patients showed a psychiatric disorder, another quarter showed developmental delays and 35% were mentally retarded. It could be demonstrated that a high frequency of complex-partial seizures was related to depressive symptoms. However, additional generalized seizures did not further contribute to the severity of psychiatric problems. Patients who continued to show seizures reported less life satisfaction, a more passive attitude and higher emotional instability at follow-up in comparison to patients with a complete remission of epilepsy. Keywords Children - development - epilepsy - complex-partial seizure - depression

Keyword(s)

Kind Persönlichkeitsentwicklung Epilepsie Schweregrad Krankheitsverlauf Epilepsie Psychische Störung Persönlichkeitsentwicklung Krankheitsschweregrad Krankheitsverlauf Epidemiologie Entwicklung in der Kindheit Epilepsy Mental Disorders Personality Development Severity (Disorders) Disease Course Epidemiology Childhood Development

Persistent Identifier

Date of first publication

2007

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Pott, Wilfried
  • Author(s) / Creator(s)
    Heyken, Michael
  • Author(s) / Creator(s)
    Remschmidt, Helmut
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:24:35Z
  • Made available on
    2013-07-11
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:23Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:24:35Z
  • Date of first publication
    2007
  • Abstract / Description
    Ziel der vorliegenden Studie war die Untersuchung von Zusammenhängen zwischen dem Schweregrad und Verlauf der Epilepsie mit komplex-fokalen Anfällen beginnend im Kindesalter und dem Auftreten psychischer Symptome sowie der Persönlichkeitsentwicklung. 84 Patienten, die bei Erkrankungsbeginn durchschnittlich 8 Jahre alt waren, wurden nach durchschnittlich 13 Jahren nachuntersucht. Bereits bei Erstvorstellung zeigten fast die Hälfte der Patienten eine psychiatrische Erkrankung, etwa ein Viertel eine Entwicklungsverzögerung und 35% eine Intelligenzminderung. Je häufiger bereits zu Beginn der Behandlung die komplex-fokalen Anfälle auftraten, desto häufiger wurde eine depressive Verstimmung beobachtet. Im Verlauf waren Patienten, die keine Anfallsfreiheit erreichten, häufiger unzufrieden, weniger leistungsorientiert und emotional instabiler als anfallsfreie Patienten. Schlagwörter Kinder - Entwicklung - Epilepsie - komplex-partielle Anfälle - Depression
    de
  • Abstract / Description
    The study presented addresses the association between severity and course of childhood epilepsy with complex-partial seizures and subsequent personality development. Participants in the study were 84 patients first seen when they were 8 years on average. A follow-up examination was conducted about 13 years thereafter. At the first examination about half of the patients showed a psychiatric disorder, another quarter showed developmental delays and 35% were mentally retarded. It could be demonstrated that a high frequency of complex-partial seizures was related to depressive symptoms. However, additional generalized seizures did not further contribute to the severity of psychiatric problems. Patients who continued to show seizures reported less life satisfaction, a more passive attitude and higher emotional instability at follow-up in comparison to patients with a complete remission of epilepsy. Keywords Children - development - epilepsy - complex-partial seizure - depression
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-47600
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3004
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9511
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 56.2007, 7, S. 604-624
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Persönlichkeitsentwicklung
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  • Keyword(s)
    Epilepsie
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    Krankheitsverlauf
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    Epidemiology
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  • Keyword(s)
    Childhood Development
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Zur Persönlichkeitsentwicklung bei im Kindesalter beginnenden Epilepsien mit komplex-fokalen Anfällen
    de
  • Alternative title
    The Development of the personality in childhood epilepsy with complex-partial seizures
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie