Article

Interaktionszentrierte Frühdiagnostik und bindungstheoretisch fundierte Frühintervention bei hoch belasteten Familien mit Säuglingen und Kleinkindern

Parent-child-interaction based diagnostic in high risk families with infants and toddlers

Author(s) / Creator(s)

Alpermann, Mechthild
Koch Gabriele

Abstract / Description

Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit Methoden und Instrumenten der Früherkennung und Frühintervention im Kontext der frühen Eltern-Säuglings-/Kleinkind-Beziehung. Es werden Erfahrungen aus zwei anwendungsorientierten Forschungsprojekten 1 reflektiert. Im Rahmen des einen Forschungs- und Praxisprojektes 2 wurde eine interaktions- und kommunikationszentrierte Früherkennungsstrategie zur Identifikation von frühen Entwicklungsrisiken bei Säuglingen und Kleinkindern im Alter von 0-3 Jahren entwickelt. Die diagnostischen Herangehensweisen dieses sozial-emotionalen Entwicklungsscreenings (SEE 0-3) wurden im Kontext einer laufenden Evaluationsstudie 3 an einer Hoch-Risiko-Population erprobt und als Baustein der Früherkennung und Frühdiagnostik in das bindungstheoretisch fundierte Frühinterventionskonzept "STEEP™ - Steps toward effective and enjoyable parenting" integriert. Anhand eines konkreten Fallbeispiels wird diskutiert, wie Fragebogendaten, videounterstützte Eltern-Kind-Interaktionsbeobachtung und Erhebungen elterlicher Repräsentationen genutzt werden können, um Zugänge zu hoch belasteten (werdenden) Eltern mit Säuglingen und Kleinkindern zu entwickeln. Schlagwörter Interaktionsdiagnostik - Frühprävention - SEE-0-3 - Eltern-Kind-Interaktion - Risikofamilien
This article deals with methods and instruments used to identify high risk parents and early developing risks of infants and young children during the pre- and postnatal period in order to develop early intervention strategies based on early diagnosis in the context of parent-child-relationship. The specific experiences of our research approaches, funded by the German ministry of education and research (BMBF) from 2003 to 2007 at the University of Applied Sciences in Potsdam in cooperation with the parent counselling centre "Vom Säugling zum Kleinkind" are reflected. An interaction and communication focused strategy was developed to help to identify early development risks and resources in the parent-infant-relationship at the age of 0-3 years. After testing the diagnostical approach of this social-emotional development screening (SEE-0-3) in a current evaluation study on a high-risk-population, it was integrated as one module of early diagnosis into the early intervention program "STEEP™ - Steps toward effective and enjoyable parenting" which is based on the attachment theory. Using a concrete case it will first be discussed which kind of approaches to becoming parents with high risk factors can be developed on the basis of attachment reflecting acting and second which possibilities an interaction and video based concept could offer in the field of early diagnosis and intervention with families of infants and young children. Keywords parent-infant-interaction - high-risk-population - early intervention - SEE-0-3 - attachment theory

Keyword(s)

Kleinkind Entwicklung Risikogruppe Frühförderung Eltern Kind Interpersonale Kommunikation Entwicklung in der frühen Kindheit Eltern Risikogruppen Frühförderung Screening Tests Eltern-Kind-Kommunikation Werdende Eltern Early Childhood Development Parents At Risk Populations Early Intervention Screening Tests Parent Child Communication Expectant Parents

Persistent Identifier

Date of first publication

2007

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Alpermann, Mechthild
  • Author(s) / Creator(s)
    Koch Gabriele
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:23:15Z
  • Made available on
    2013-07-29
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:24Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:23:15Z
  • Date of first publication
    2007
  • Abstract / Description
    Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit Methoden und Instrumenten der Früherkennung und Frühintervention im Kontext der frühen Eltern-Säuglings-/Kleinkind-Beziehung. Es werden Erfahrungen aus zwei anwendungsorientierten Forschungsprojekten 1 reflektiert. Im Rahmen des einen Forschungs- und Praxisprojektes 2 wurde eine interaktions- und kommunikationszentrierte Früherkennungsstrategie zur Identifikation von frühen Entwicklungsrisiken bei Säuglingen und Kleinkindern im Alter von 0-3 Jahren entwickelt. Die diagnostischen Herangehensweisen dieses sozial-emotionalen Entwicklungsscreenings (SEE 0-3) wurden im Kontext einer laufenden Evaluationsstudie 3 an einer Hoch-Risiko-Population erprobt und als Baustein der Früherkennung und Frühdiagnostik in das bindungstheoretisch fundierte Frühinterventionskonzept "STEEP™ - Steps toward effective and enjoyable parenting" integriert. Anhand eines konkreten Fallbeispiels wird diskutiert, wie Fragebogendaten, videounterstützte Eltern-Kind-Interaktionsbeobachtung und Erhebungen elterlicher Repräsentationen genutzt werden können, um Zugänge zu hoch belasteten (werdenden) Eltern mit Säuglingen und Kleinkindern zu entwickeln. Schlagwörter Interaktionsdiagnostik - Frühprävention - SEE-0-3 - Eltern-Kind-Interaktion - Risikofamilien
    de
  • Abstract / Description
    This article deals with methods and instruments used to identify high risk parents and early developing risks of infants and young children during the pre- and postnatal period in order to develop early intervention strategies based on early diagnosis in the context of parent-child-relationship. The specific experiences of our research approaches, funded by the German ministry of education and research (BMBF) from 2003 to 2007 at the University of Applied Sciences in Potsdam in cooperation with the parent counselling centre "Vom Säugling zum Kleinkind" are reflected. An interaction and communication focused strategy was developed to help to identify early development risks and resources in the parent-infant-relationship at the age of 0-3 years. After testing the diagnostical approach of this social-emotional development screening (SEE-0-3) in a current evaluation study on a high-risk-population, it was integrated as one module of early diagnosis into the early intervention program "STEEP™ - Steps toward effective and enjoyable parenting" which is based on the attachment theory. Using a concrete case it will first be discussed which kind of approaches to becoming parents with high risk factors can be developed on the basis of attachment reflecting acting and second which possibilities an interaction and video based concept could offer in the field of early diagnosis and intervention with families of infants and young children. Keywords parent-infant-interaction - high-risk-population - early intervention - SEE-0-3 - attachment theory
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-47815
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3025
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9388
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 56.2007, 10, S. 836-851
  • Keyword(s)
    Kleinkind
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklung
    de
  • Keyword(s)
    Risikogruppe
    de
  • Keyword(s)
    Frühförderung
    de
  • Keyword(s)
    Eltern
    de
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Interpersonale Kommunikation
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklung in der frühen Kindheit
    de
  • Keyword(s)
    Eltern
    de
  • Keyword(s)
    Risikogruppen
    de
  • Keyword(s)
    Frühförderung
    de
  • Keyword(s)
    Screening Tests
    de
  • Keyword(s)
    Eltern-Kind-Kommunikation
    de
  • Keyword(s)
    Werdende Eltern
    de
  • Keyword(s)
    Early Childhood Development
    en
  • Keyword(s)
    Parents
    en
  • Keyword(s)
    At Risk Populations
    en
  • Keyword(s)
    Early Intervention
    en
  • Keyword(s)
    Screening Tests
    en
  • Keyword(s)
    Parent Child Communication
    en
  • Keyword(s)
    Expectant Parents
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Interaktionszentrierte Frühdiagnostik und bindungstheoretisch fundierte Frühintervention bei hoch belasteten Familien mit Säuglingen und Kleinkindern
    de
  • Alternative title
    Parent-child-interaction based diagnostic in high risk families with infants and toddlers
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie