Article

Kinder Stärken! - Resilienzförderung in der Kindertageseinrichtung

Promotion of resilience in institutions of early childhood education (kindergarten) – first results of a prevention project

Author(s) / Creator(s)

Fröhlich-Gildhoff, Klaus
Rönnau, Maike
Dörner, Tina
Kraus-Gruner, Gabriele
Engel, Eva-Maria

Abstract / Description

In diesem Beitrag werden erste Ergebnisse eines umfassenden, präventiven Programms zur Resilienzförderung in Kindertageseinrichtungen vorgestellt. In vier Tageseinrichtungen mit insgesamt 278 Kindern werden die ErzieherInnen fortgebildet, Kinderkurse durchgeführt, Elternkurse und Elternberatungen angeboten sowie Vernetzungen mit anderen Institutionen, wie z. B. Erziehungsberatungsstellen hergestellt. Das Programm wird im Kontrollgruppendesign hinsichtlich der Prozesse und Ergebnisse mit qualitativen und quantitativen Methoden (standardisierte Tests) evaluiert. Die Zwischenergebnisse nach der ersten Projektphase (sechs Monate) zeigen eine hohe Akzeptanz und positive Resonanz bei allen Zielgruppen sowie signifikant positive Ergebnisse bei den Kindern der Durchführungsgruppe im Bereich des Selbstkonzepts und der kognitiven Entwicklung. Schlagwörter Prävention - Resilienz - Kindertageseinrichtungen - Frühpädagogik - Elternkurse
This article focuses on first results of a prevention project dealing with the promotion of resilience in institutions of early childhood education (e.g. kindergarten). In four institutions with 278 children the early childhood educators are trained and the children themselves take part in a special training programme. Additionaly the parents are given the chance to participate in special courses and individual counselling, while the institutions are involved in networks with other institutions, e.g. for educational guidance. The process and the effects of the programme are evaluated in a control group design by qualitative and quantitative (standardised tests) methods. After a first project stage of six months interim findings show a positive response in all target groups. There are significant positive results on the children of the treatment group in their self-concept and in their cognitive development. Keywords prevention - resilience - kindergarten - early childhood education - parental Courses

Keyword(s)

Kind Entwicklung Elternbildung Kindertagesstätte Widerstandsfähigkeit Resilienz Erziehungsberatungsstellen Prävention Entwicklung in der Kindheit Elterntraining Tagesstätten Kinderganztagsversorgung Resilience (Psychological) Child Guidance Clinics Prevention Childhood Development Parent Training Day Care Centers Child Day Care

Persistent Identifier

Date of first publication

2008

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Fröhlich-Gildhoff, Klaus
  • Author(s) / Creator(s)
    Rönnau, Maike
  • Author(s) / Creator(s)
    Dörner, Tina
  • Author(s) / Creator(s)
    Kraus-Gruner, Gabriele
  • Author(s) / Creator(s)
    Engel, Eva-Maria
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:26:14Z
  • Made available on
    2013-08-15
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:25Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:26:14Z
  • Date of first publication
    2008
  • Abstract / Description
    In diesem Beitrag werden erste Ergebnisse eines umfassenden, präventiven Programms zur Resilienzförderung in Kindertageseinrichtungen vorgestellt. In vier Tageseinrichtungen mit insgesamt 278 Kindern werden die ErzieherInnen fortgebildet, Kinderkurse durchgeführt, Elternkurse und Elternberatungen angeboten sowie Vernetzungen mit anderen Institutionen, wie z. B. Erziehungsberatungsstellen hergestellt. Das Programm wird im Kontrollgruppendesign hinsichtlich der Prozesse und Ergebnisse mit qualitativen und quantitativen Methoden (standardisierte Tests) evaluiert. Die Zwischenergebnisse nach der ersten Projektphase (sechs Monate) zeigen eine hohe Akzeptanz und positive Resonanz bei allen Zielgruppen sowie signifikant positive Ergebnisse bei den Kindern der Durchführungsgruppe im Bereich des Selbstkonzepts und der kognitiven Entwicklung. Schlagwörter Prävention - Resilienz - Kindertageseinrichtungen - Frühpädagogik - Elternkurse
    de
  • Abstract / Description
    This article focuses on first results of a prevention project dealing with the promotion of resilience in institutions of early childhood education (e.g. kindergarten). In four institutions with 278 children the early childhood educators are trained and the children themselves take part in a special training programme. Additionaly the parents are given the chance to participate in special courses and individual counselling, while the institutions are involved in networks with other institutions, e.g. for educational guidance. The process and the effects of the programme are evaluated in a control group design by qualitative and quantitative (standardised tests) methods. After a first project stage of six months interim findings show a positive response in all target groups. There are significant positive results on the children of the treatment group in their self-concept and in their cognitive development. Keywords prevention - resilience - kindergarten - early childhood education - parental Courses
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-47973
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3038
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9611
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 57.2008, 2, S. 98-116
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklung
    de
  • Keyword(s)
    Elternbildung
    de
  • Keyword(s)
    Kindertagesstätte
    de
  • Keyword(s)
    Widerstandsfähigkeit
    de
  • Keyword(s)
    Resilienz
    de
  • Keyword(s)
    Erziehungsberatungsstellen
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklung in der Kindheit
    de
  • Keyword(s)
    Elterntraining
    de
  • Keyword(s)
    Tagesstätten
    de
  • Keyword(s)
    Kinderganztagsversorgung
    de
  • Keyword(s)
    Resilience (Psychological)
    en
  • Keyword(s)
    Child Guidance Clinics
    en
  • Keyword(s)
    Prevention
    en
  • Keyword(s)
    Childhood Development
    en
  • Keyword(s)
    Parent Training
    en
  • Keyword(s)
    Day Care Centers
    en
  • Keyword(s)
    Child Day Care
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Kinder Stärken! - Resilienzförderung in der Kindertageseinrichtung
    de
  • Alternative title
    Promotion of resilience in institutions of early childhood education (kindergarten) – first results of a prevention project
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie