Article

Prävention von Bullying im Kontext von psychischer Gesundheitsförderung und Qualitätsentwicklung in der Schule: Das Programm "MindMatters"

Author(s) / Creator(s)

Michaelsen-Gärtner, Britta
Witteriede, Heinz

Abstract / Description

Einleitend wird das Phänomen Bullying definiert. Ergänzend werden die Ergebnisse anhand einer Fallbeschreibung veranschaulicht. Zur Problembewertung werden empirische Befunde zur Prävalenz von Bullying in Deutschland und dessen gesundheitliche Auswirkungen bei Kindern und Jugendlichen herangezogen. Es folgt eine Diskussion schulischer Risiko- und Schutzfaktoren als zentrale Ansatzpunkte der Prävention. Diese Grundbestimmungen fundieren die anschließende Darstellung des Programms MindMatters, das die Prävention von Bullying im Rahmen von psychischer Gesundheitsförderung und Qualitätsentwicklung in den Schulalltag integriert. Schlagwörter Bullying - psychische Gesundheitsförderung - Qualitätsentwicklung - universelle Prävention - Schule
The discussion of the subject matter is introduced by a definition of the phenomenon bullying. A vivid case description additionally illustrates the results. The severity of the problem is pointed out by taking empirical findings into account. International research has yielded risk and protection factors of bullying in schools which are subsequently presented as crucial for its successful prevention. The following presentation of the German version of MindMatters is underpinned by these theoretical corner stones. This resource aims to prevent bullying by its integration into mental health promotion and the development of quality in schools. Keywords bullying - mental health promotion - quality development - universal prevention - school

Keyword(s)

Mobbing Prävention Schule Gesundheitsförderung Evaluation Risikofaktor Mobbing Prävention Gesundheitsförderung Qualitätskontrolle Schulen Risikofaktoren Curriculum Programmevaluation Protektive Faktoren Bullying Prevention Health Promotion Quality Control Schools Risk Factors Curriculum Program Evaluation Protective Factors

Persistent Identifier

Date of first publication

2009

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Michaelsen-Gärtner, Britta
  • Author(s) / Creator(s)
    Witteriede, Heinz
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T07:02:12Z
  • Made available on
    2013-09-05
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:30Z
  • Made available on
    2022-11-22T07:02:12Z
  • Date of first publication
    2009
  • Abstract / Description
    Einleitend wird das Phänomen Bullying definiert. Ergänzend werden die Ergebnisse anhand einer Fallbeschreibung veranschaulicht. Zur Problembewertung werden empirische Befunde zur Prävalenz von Bullying in Deutschland und dessen gesundheitliche Auswirkungen bei Kindern und Jugendlichen herangezogen. Es folgt eine Diskussion schulischer Risiko- und Schutzfaktoren als zentrale Ansatzpunkte der Prävention. Diese Grundbestimmungen fundieren die anschließende Darstellung des Programms MindMatters, das die Prävention von Bullying im Rahmen von psychischer Gesundheitsförderung und Qualitätsentwicklung in den Schulalltag integriert. Schlagwörter Bullying - psychische Gesundheitsförderung - Qualitätsentwicklung - universelle Prävention - Schule
    de
  • Abstract / Description
    The discussion of the subject matter is introduced by a definition of the phenomenon bullying. A vivid case description additionally illustrates the results. The severity of the problem is pointed out by taking empirical findings into account. International research has yielded risk and protection factors of bullying in schools which are subsequently presented as crucial for its successful prevention. The following presentation of the German version of MindMatters is underpinned by these theoretical corner stones. This resource aims to prevent bullying by its integration into mental health promotion and the development of quality in schools. Keywords bullying - mental health promotion - quality development - universal prevention - school
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-48655
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3105
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11428
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 58.2009, 2, S. 139-154
  • Keyword(s)
    Mobbing
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Gesundheitsförderung
    de
  • Keyword(s)
    Evaluation
    de
  • Keyword(s)
    Risikofaktor
    de
  • Keyword(s)
    Mobbing
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Gesundheitsförderung
    de
  • Keyword(s)
    Qualitätskontrolle
    de
  • Keyword(s)
    Schulen
    de
  • Keyword(s)
    Risikofaktoren
    de
  • Keyword(s)
    Curriculum
    de
  • Keyword(s)
    Programmevaluation
    de
  • Keyword(s)
    Protektive Faktoren
    de
  • Keyword(s)
    Bullying
    en
  • Keyword(s)
    Prevention
    en
  • Keyword(s)
    Health Promotion
    en
  • Keyword(s)
    Quality Control
    en
  • Keyword(s)
    Schools
    en
  • Keyword(s)
    Risk Factors
    en
  • Keyword(s)
    Curriculum
    en
  • Keyword(s)
    Program Evaluation
    en
  • Keyword(s)
    Protective Factors
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Prävention von Bullying im Kontext von psychischer Gesundheitsförderung und Qualitätsentwicklung in der Schule: Das Programm "MindMatters"
    de
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie