Article

Das Emotionsverständnis von viktimisierten und mobbenden Kindern im Kindergarten – Ansatzpunkte für eine Prävention?

Emotion Understanding of Victimized and Bullying Children in Kindergarten – Starting Points for a Prevention?

Author(s) / Creator(s)

Baumgartner, Adrian

Abstract / Description

Opfer von Mobbing zu werden ist eine der negativsten sozialen Erfahrungen im Kindes- und Jugendalter. Emotionen spielen in solchen Interaktionen eine zentrale Rolle. Umso erstaunlicher ist, dass sozio-affektive Fertigkeiten von viktimisierten und mobbenden Kindern bisher kaum untersucht worden sind. In dieser Studie wurde das Emotionsverständnis von Schweizer Kindergartenkindern im Alter zwischen vier und sieben Jahren mit dem Test of Emotion Comprehension (TEC) und einer Emotionserkennungsaufgabe geprüft. Durch das Rating der Kindergärtnerinnen konnte für jedes Kind seine individuelle Ausprägung in erlebter Viktimisierung und im gezeigten Mobbingverhalten ermittelt werden. Ordinale Regressionen ergaben, dass Probleme im Erkennen von mimischen Emotionen (spezifisch von Wut, Trauer und Angst), im Verstehen externaler Emotionsursachen und im Verständnis für das Verbergen des motionsausdrucks, mit mehr Viktimisierung einher gingen. Probleme im Verständnis externaler Emotionsursachen waren ein signifikanter Prädiktor für häufigeres Mobbingverhalten. Implikationen dieser Befunde für die Prävention von Mobbing werden diskutiert. Schlagwörter Mobbing und Viktimisierung – Kindergarten – Emotionsverständnis und Emotionserkennen– Prävention
Being victimized by peers is one of the most negative social experiences of childhood and adolescence. Emotions play a central role in these kinds of interaction. Surprisingly however, socio-affective skills of victimized and bullying children have only rarely been the subject of investigation. In this study, the emotion understanding of Swiss kindergarten children between the ages of four and seven years was probed with the Test of Emotion Comprehension (TEC) and an emotion recognition task. Individual scores in victimization and bullying behavior were determined using teacher ratings. Ordinal regression analyses showed that problems in recognizing mimic emotions (specifically anger, sadness and fear), understanding external causes of emotions and understanding the possibility of hiding emotions were predictive of more victimization. Likewise, problems in understanding external causes of emotions were related to more bullying behavior. Implications of these results for the prevention of bullying are discussed. Keywords bullying and victimization – kindergarten – emotion understanding and emotion recognition– prevention

Keyword(s)

Gefühl Intelligenz Mobbing Viktimologie Kindergartenkind Ärger Traurigkeit Furcht Gefühl Mimik Emotionale Intelligenz Mobbing Viktimisierung Kindergartenkinder Ärger Traurigkeit Furcht Emotionen Gesichtsausdruck Emotional Intelligence Bullying Victimization Preschool Students Anger Sadness Fear Emotions Facial Expressions

Persistent Identifier

Date of first publication

2010

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Baumgartner, Adrian
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:36:09Z
  • Made available on
    2014-03-27
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:37Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:36:09Z
  • Date of first publication
    2010
  • Abstract / Description
    Opfer von Mobbing zu werden ist eine der negativsten sozialen Erfahrungen im Kindes- und Jugendalter. Emotionen spielen in solchen Interaktionen eine zentrale Rolle. Umso erstaunlicher ist, dass sozio-affektive Fertigkeiten von viktimisierten und mobbenden Kindern bisher kaum untersucht worden sind. In dieser Studie wurde das Emotionsverständnis von Schweizer Kindergartenkindern im Alter zwischen vier und sieben Jahren mit dem Test of Emotion Comprehension (TEC) und einer Emotionserkennungsaufgabe geprüft. Durch das Rating der Kindergärtnerinnen konnte für jedes Kind seine individuelle Ausprägung in erlebter Viktimisierung und im gezeigten Mobbingverhalten ermittelt werden. Ordinale Regressionen ergaben, dass Probleme im Erkennen von mimischen Emotionen (spezifisch von Wut, Trauer und Angst), im Verstehen externaler Emotionsursachen und im Verständnis für das Verbergen des motionsausdrucks, mit mehr Viktimisierung einher gingen. Probleme im Verständnis externaler Emotionsursachen waren ein signifikanter Prädiktor für häufigeres Mobbingverhalten. Implikationen dieser Befunde für die Prävention von Mobbing werden diskutiert. Schlagwörter Mobbing und Viktimisierung – Kindergarten – Emotionsverständnis und Emotionserkennen– Prävention
    de
  • Abstract / Description
    Being victimized by peers is one of the most negative social experiences of childhood and adolescence. Emotions play a central role in these kinds of interaction. Surprisingly however, socio-affective skills of victimized and bullying children have only rarely been the subject of investigation. In this study, the emotion understanding of Swiss kindergarten children between the ages of four and seven years was probed with the Test of Emotion Comprehension (TEC) and an emotion recognition task. Individual scores in victimization and bullying behavior were determined using teacher ratings. Ordinal regression analyses showed that problems in recognizing mimic emotions (specifically anger, sadness and fear), understanding external causes of emotions and understanding the possibility of hiding emotions were predictive of more victimization. Likewise, problems in understanding external causes of emotions were related to more bullying behavior. Implications of these results for the prevention of bullying are discussed. Keywords bullying and victimization – kindergarten – emotion understanding and emotion recognition– prevention
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-50199
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3224
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9939
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 59.2010, 7, S. 513-528
  • Keyword(s)
    Gefühl
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    Facial Expressions
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Das Emotionsverständnis von viktimisierten und mobbenden Kindern im Kindergarten – Ansatzpunkte für eine Prävention?
    de
  • Alternative title
    Emotion Understanding of Victimized and Bullying Children in Kindergarten – Starting Points for a Prevention?
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie