Other

Erlebte Aufgabenschwierigkeit bei der Unterrichtsplanung in den Praktikumsphasen der universitären Lehrerbildung: Entscheidungs- und Begründungsanforderungen von Didaktischen Modellen. Eine erste Annäherung

Perceived difficulty of lesson planning in university teacher education internships: Decision making and reasoning while applying models of General Didactics

Author(s) / Creator(s)

Gassmann, Claudia

Other kind(s) of contributor

Universität Hildesheim, Institut für Erziehungswissenschaft, Abteilung Angewandte Erziehungswissenschaft

Abstract / Description

Im Rahmen universitärer Lehrerbildung werden Praktika vielfältige Funktionen zugeschrieben, ohne dass deren faktische Wirkung hinreichend untersucht ist. Daran anknüpfend wird in diesem Artikel eine Studie vorgestellt, die das spezifische "Hildesheimer Modell" fokussiert und auf einen Soll-Ist-Vergleich zwischen intendierter - also an einer komplementären Verknüpfung "großer" didaktischer Modelle (Klafki und Heimann/Schulz) orientierten - und faktischer studentischer Unterrichtsplanung abzielt. Erste, auch inhaltsanalytisch induktiv orientierte Auswertungen mit Blick auf den unterrichtsmethodischen Bereich zeigen, dass geforderte Begründungsstrukturen eher selten in "didaktischen Akten" wiederzufinden sind, zugleich aber oftmals von den Studierenden als Schwierigkeiten wahrgenommen werden.
As a central part of university teacher education, student teacher internships are implemented to serve demanding purposes although there is not much empirical evidence of their effects. The study presented investigates the so called Hildesheim model of teacher education by analyzing whether teacher students are successful in outlining their lesson plans along the two major models of lesson planning represented by the approaches of Wolfgang Klafki and Paul Heimann/Wolfgang Schulz. First evaluations using content analysis on the basis of inductively generated categories reveal that teacher students' didactic portfolios only scarcely contain the required reasoning on decision making. Teacher students report that performing these tasks imposes considerable difficulties.

Keyword(s)

Lehrerbildung Unterrichtsplanung Inhaltsanalyse Aufgabenschwierigkeit Praktika (Schulpraktische Studien) "Hildesheimer Modell" Didaktische Modelle task difficulty intership phase "Hildesheim model" didactic models

Persistent Identifier

Date of first publication

2010

Is part of

Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse

Is part of series

Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;17

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Gassmann, Claudia
  • Other kind(s) of contributor
    Universität Hildesheim, Institut für Erziehungswissenschaft, Abteilung Angewandte Erziehungswissenschaft
    de
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T10:46:30Z
  • Made available on
    2011-02-08
  • Made available on
    2015-12-01T10:35:23Z
  • Made available on
    2022-11-17T10:46:30Z
  • Date of first publication
    2010
  • Abstract / Description
    Im Rahmen universitärer Lehrerbildung werden Praktika vielfältige Funktionen zugeschrieben, ohne dass deren faktische Wirkung hinreichend untersucht ist. Daran anknüpfend wird in diesem Artikel eine Studie vorgestellt, die das spezifische "Hildesheimer Modell" fokussiert und auf einen Soll-Ist-Vergleich zwischen intendierter - also an einer komplementären Verknüpfung "großer" didaktischer Modelle (Klafki und Heimann/Schulz) orientierten - und faktischer studentischer Unterrichtsplanung abzielt. Erste, auch inhaltsanalytisch induktiv orientierte Auswertungen mit Blick auf den unterrichtsmethodischen Bereich zeigen, dass geforderte Begründungsstrukturen eher selten in "didaktischen Akten" wiederzufinden sind, zugleich aber oftmals von den Studierenden als Schwierigkeiten wahrgenommen werden.
    de
  • Abstract / Description
    As a central part of university teacher education, student teacher internships are implemented to serve demanding purposes although there is not much empirical evidence of their effects. The study presented investigates the so called Hildesheim model of teacher education by analyzing whether teacher students are successful in outlining their lesson plans along the two major models of lesson planning represented by the approaches of Wolfgang Klafki and Paul Heimann/Wolfgang Schulz. First evaluations using content analysis on the basis of inductively generated categories reveal that teacher students' didactic portfolios only scarcely contain the required reasoning on decision making. Teacher students report that performing these tasks imposes considerable difficulties.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-27239
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3357
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.8618
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse
  • Is part of series
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;17
  • Keyword(s)
    Lehrerbildung
    de
  • Keyword(s)
    Unterrichtsplanung
    de
  • Keyword(s)
    Inhaltsanalyse
    de
  • Keyword(s)
    Aufgabenschwierigkeit
    de
  • Keyword(s)
    Praktika (Schulpraktische Studien)
    de
  • Keyword(s)
    "Hildesheimer Modell"
    de
  • Keyword(s)
    Didaktische Modelle
    de
  • Keyword(s)
    task difficulty
    en
  • Keyword(s)
    intership phase
    en
  • Keyword(s)
    "Hildesheim model"
    en
  • Keyword(s)
    didactic models
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    370
  • Title
    Erlebte Aufgabenschwierigkeit bei der Unterrichtsplanung in den Praktikumsphasen der universitären Lehrerbildung: Entscheidungs- und Begründungsanforderungen von Didaktischen Modellen. Eine erste Annäherung
    de
  • Alternative title
    Perceived difficulty of lesson planning in university teacher education internships: Decision making and reasoning while applying models of General Didactics
    en
  • DRO type
    other
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Verein zur Förderung Qualitativer Forschung e.V.: Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse