Report

Zwischen Neugier und Angst. Emotionen und sexuelles Risikoverhalten von Mädchen beim ersten Mal

Between curiosity and fear. Emotions and sexual risk behavior in girls at first sexual intercourse

Author(s) / Creator(s)

Kada, Olivia
Brunner, Eva

Abstract / Description

Jugendliche zeigen riskantes Gesundheitsverhalten als Strategie zur Bewältigung von Entwicklungsaufgaben (Pinquart & Silbereisen, 2004). Sozialkognitive Modelle zur Erklärung und Prädiktion von Gesundheitsverhalten betrachten menschliches Verhalten als Resultat vernunftgesteuerter Prozesse, vernachlässigen allerdings emotionale Faktoren (Pant, 2003). Die vorliegende Studie exploriert Emotionen vor, während und nach dem ersten Geschlechtsverkehr und deren Rolle bei STDs-präventivem Verhalten. 32 Mädchen ( x age=17.19; SDage=0.998) wurden interviewt. Das vollständig transkribierte Material wurde mittels Qualitativer Inhaltsanalyse (Mayring, 2003) ausgewertet. Die Quantifizierung der qualitativen Daten ermöglichte die Methodenintegration auf Datenebene im Sinne der Mixed Methods (Teddlie & Tashakkori, 2003). Der erste Geschlechtsverkehr von Mädchen ist durch ein komplexes emotionales Erleben charakterisiert. Hinsichtlich der Dimensionen positiver und negativer Affekt und der spezifischen Emotionen zeigen sich Veränderungen im zeitlichen Verlauf. Mädchen, denen die Kondomverwendung beim ersten Mal schwerer fiel als später, berichten häufig von Angst vor der Reaktion des Partners auf das Einfordern des Kondoms. Für Personen, die beim ersten Mal nicht alkoholisiert waren, sind Reue und Kondomnichtgebrauch assoziiert. Mädchen, die intendieren beim zweiten Mal ein Kondom zu verwenden, nennen mehr positive Emotionen nach dem ersten Mal. Präventive Bemühungen sollten demnach verstärkt die emotionale Kompetenz (Salisch, 2002) fokussieren.
Adolescents use risky health behaviors as a strategy to cope with developmental tasks (Pinquart & Silbereisen, 2004). Social-cognitive models for the explanation and prediction of health behavior consider human behavior as the result of rational processes, but disregard emotional factors (Pant, 2003). The present study explores emotions before, during and after first sexual intercourse and their role in STDs-preventive behavior. 32 girls ( x age=17.19; SDage=0.998) were interviewed. The completely transcribed material was analyzed using qualitative content analysis (Mayring, 2003). The quantification of the qualitative data lead to an integration of qualitative and quantitative methods at data analysis stage in the sense of mixed methods (Teddlie & Tashakkori, 2003). First sexual intercourse in girls is characterized by a complex emotional experience. Regarding the dimensions positive and negative affect and the specific emotions there appeared changes over the three time phases. The results indicate an important role of emotions in the decision for or against condoms: Girls who report, that condom use was more difficult at first intercourse, frequently mention fear of the partner's reaction. Condom non-use and regret are associated for girls, who were not under the influence of alcohol at first intercourse. Girls, who indent to use a condom at second intercourse report more positive emotions after first intercourse. Thus preventive efforts should more intensively focus on emotional competence (Salisch, 2002).

Keyword(s)

Jugend/Sexualverhalten Gefühle Risikoverhalten Kondom Qualitative Methode HIV AIDS Sexuell übertragbare Krankheiten Emotionen Mixed Methods Entwicklungsaufgaben Qualitative Inhaltsanalyse sexual risk behavior emotions condom use qualitative content analysis mixed methods HIV AIDS sexually transmitted diseases development

Persistent Identifier

Date of first publication

2006

Is part of series

Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;10

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Kada, Olivia
  • Author(s) / Creator(s)
    Brunner, Eva
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T11:00:59Z
  • Made available on
    2006-05-08
  • Made available on
    2015-12-11T08:54:10Z
  • Made available on
    2022-11-17T11:00:59Z
  • Date of first publication
    2006
  • Abstract / Description
    Jugendliche zeigen riskantes Gesundheitsverhalten als Strategie zur Bewältigung von Entwicklungsaufgaben (Pinquart & Silbereisen, 2004). Sozialkognitive Modelle zur Erklärung und Prädiktion von Gesundheitsverhalten betrachten menschliches Verhalten als Resultat vernunftgesteuerter Prozesse, vernachlässigen allerdings emotionale Faktoren (Pant, 2003). Die vorliegende Studie exploriert Emotionen vor, während und nach dem ersten Geschlechtsverkehr und deren Rolle bei STDs-präventivem Verhalten. 32 Mädchen ( x age=17.19; SDage=0.998) wurden interviewt. Das vollständig transkribierte Material wurde mittels Qualitativer Inhaltsanalyse (Mayring, 2003) ausgewertet. Die Quantifizierung der qualitativen Daten ermöglichte die Methodenintegration auf Datenebene im Sinne der Mixed Methods (Teddlie & Tashakkori, 2003). Der erste Geschlechtsverkehr von Mädchen ist durch ein komplexes emotionales Erleben charakterisiert. Hinsichtlich der Dimensionen positiver und negativer Affekt und der spezifischen Emotionen zeigen sich Veränderungen im zeitlichen Verlauf. Mädchen, denen die Kondomverwendung beim ersten Mal schwerer fiel als später, berichten häufig von Angst vor der Reaktion des Partners auf das Einfordern des Kondoms. Für Personen, die beim ersten Mal nicht alkoholisiert waren, sind Reue und Kondomnichtgebrauch assoziiert. Mädchen, die intendieren beim zweiten Mal ein Kondom zu verwenden, nennen mehr positive Emotionen nach dem ersten Mal. Präventive Bemühungen sollten demnach verstärkt die emotionale Kompetenz (Salisch, 2002) fokussieren.
    de
  • Abstract / Description
    Adolescents use risky health behaviors as a strategy to cope with developmental tasks (Pinquart & Silbereisen, 2004). Social-cognitive models for the explanation and prediction of health behavior consider human behavior as the result of rational processes, but disregard emotional factors (Pant, 2003). The present study explores emotions before, during and after first sexual intercourse and their role in STDs-preventive behavior. 32 girls ( x age=17.19; SDage=0.998) were interviewed. The completely transcribed material was analyzed using qualitative content analysis (Mayring, 2003). The quantification of the qualitative data lead to an integration of qualitative and quantitative methods at data analysis stage in the sense of mixed methods (Teddlie & Tashakkori, 2003). First sexual intercourse in girls is characterized by a complex emotional experience. Regarding the dimensions positive and negative affect and the specific emotions there appeared changes over the three time phases. The results indicate an important role of emotions in the decision for or against condoms: Girls who report, that condom use was more difficult at first intercourse, frequently mention fear of the partner's reaction. Condom non-use and regret are associated for girls, who were not under the influence of alcohol at first intercourse. Girls, who indent to use a condom at second intercourse report more positive emotions after first intercourse. Thus preventive efforts should more intensively focus on emotional competence (Salisch, 2002).
    en
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-7701
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3413
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.8844
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse
  • Is part of series
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;10
  • Keyword(s)
    Jugend/Sexualverhalten
    de
  • Keyword(s)
    Gefühle
    de
  • Keyword(s)
    Risikoverhalten
    de
  • Keyword(s)
    Kondom
    de
  • Keyword(s)
    Qualitative Methode
    de
  • Keyword(s)
    HIV
    de
  • Keyword(s)
    AIDS
    de
  • Keyword(s)
    Sexuell übertragbare Krankheiten
    de
  • Keyword(s)
    Emotionen
    de
  • Keyword(s)
    Mixed Methods
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklungsaufgaben
    de
  • Keyword(s)
    Qualitative Inhaltsanalyse
    de
  • Keyword(s)
    sexual risk behavior
    en
  • Keyword(s)
    emotions
    en
  • Keyword(s)
    condom use
    en
  • Keyword(s)
    qualitative content analysis
    en
  • Keyword(s)
    mixed methods
    en
  • Keyword(s)
    HIV
    en
  • Keyword(s)
    AIDS
    en
  • Keyword(s)
    sexually transmitted diseases
    en
  • Keyword(s)
    development
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Zwischen Neugier und Angst. Emotionen und sexuelles Risikoverhalten von Mädchen beim ersten Mal
    de
  • Alternative title
    Between curiosity and fear. Emotions and sexual risk behavior in girls at first sexual intercourse
    en
  • DRO type
    report
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Verein zur Förderung Qualitativer Forschung e.V.: Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse