Bildungsprozesse, Kompetenzentwicklung und Formation von Selektionsentscheidungen im Vor- und Grundschulalter: Überblick über die Erhebungen in den Längsschnitten BiKS-3-8 und BiKS-8-12 in den ersten beiden Projektjahren
Educational processes, competence development and formation of selection decisions in pre- and primary school age: An overview of the first two years of data collection in the longitudinal studies BiKS-3-8 and BiKS-8-12
Author(s) / Creator(s)
von Maurice, Jutta
Artelt, Cordula
Blossfeld, Hans-Peter
Faust, Gabriele
Roßbach, Hans-Günther
Weinert, Sabine
Abstract / Description
Das vorliegende Arbeitspapier beschreibt die Struktur und Anlage der interdisziplinären Forschergruppe BiKS ("Bildungsprozesse, Kompetenzentwicklung und Formation von Selektionsentscheidungen im Vor und Grundschulalter") der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Neben den thematisierten Fragestellungen und den an der DFG-Forschergruppe beteiligten Teilprojekten wird insbesondere auf Stichprobe und bisherige Datenerhebungen in den beiden Längsschnitten BiKS-3-8 und BiKS-8-12 eingegangen. Abschließend wird ein Ausblick gegeben auf das vorgesehene Erhebungsmodell für den Übergang vom Kindergarten in die Grundschule bzw. von der Grundschule in die weiterführende Schule.
The paper presented describes structure and composition of the interdisciplinary research group BiKS (educational processes, competence development and selection decisions in preschool and primary school age children) at the Otto-Friedrich-University of Bamberg. Next to a sketch of the central research questions and involved sub-projects in the research group BiKS, specific sampling issues and previous data collections of both panels BiKS-3-8 and BiKS-8-12 are highlighted. Finally an outlook on the intended data collection model for the period covering transitions from pre- to primary school and from primary to secondary school is presented.
Keyword(s)
Bildungsforschung Bildung Kognitive Entwicklung Sprachentwicklung Schulwahl Schullaufbahn Panel Längsschnitt Datenerhebung Bildung und Erziehung BiKS-Studie Education BiKS-studyPersistent Identifier
Date of first publication
2007
Citation
-
online_version.pdfAdobe PDF - 473.54KBMD5: 31bb625a93de8b8039ce0f5733c7c282
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)von Maurice, Jutta
-
Author(s) / Creator(s)Artelt, Cordula
-
Author(s) / Creator(s)Blossfeld, Hans-Peter
-
Author(s) / Creator(s)Faust, Gabriele
-
Author(s) / Creator(s)Roßbach, Hans-Günther
-
Author(s) / Creator(s)Weinert, Sabine
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-17T11:01:27Z
-
Made available on2007-11-02
-
Made available on2015-12-01T10:30:31Z
-
Made available on2022-11-17T11:01:27Z
-
Date of first publication2007
-
Abstract / DescriptionDas vorliegende Arbeitspapier beschreibt die Struktur und Anlage der interdisziplinären Forschergruppe BiKS ("Bildungsprozesse, Kompetenzentwicklung und Formation von Selektionsentscheidungen im Vor und Grundschulalter") der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Neben den thematisierten Fragestellungen und den an der DFG-Forschergruppe beteiligten Teilprojekten wird insbesondere auf Stichprobe und bisherige Datenerhebungen in den beiden Längsschnitten BiKS-3-8 und BiKS-8-12 eingegangen. Abschließend wird ein Ausblick gegeben auf das vorgesehene Erhebungsmodell für den Übergang vom Kindergarten in die Grundschule bzw. von der Grundschule in die weiterführende Schule.de
-
Abstract / DescriptionThe paper presented describes structure and composition of the interdisciplinary research group BiKS (educational processes, competence development and selection decisions in preschool and primary school age children) at the Otto-Friedrich-University of Bamberg. Next to a sketch of the central research questions and involved sub-projects in the research group BiKS, specific sampling issues and previous data collections of both panels BiKS-3-8 and BiKS-8-12 are highlighted. Finally an outlook on the intended data collection model for the period covering transitions from pre- to primary school and from primary to secondary school is presented.en
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-10089
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/440
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.8879
-
Language of contentdeu
-
Keyword(s)Bildungsforschungde
-
Keyword(s)Bildungde
-
Keyword(s)Kognitive Entwicklungde
-
Keyword(s)Sprachentwicklungde
-
Keyword(s)Schulwahlde
-
Keyword(s)Schullaufbahnde
-
Keyword(s)Panelde
-
Keyword(s)Längsschnittde
-
Keyword(s)Datenerhebungde
-
Keyword(s)Bildung und Erziehungde
-
Keyword(s)BiKS-Studiede
-
Keyword(s)Educationen
-
Keyword(s)BiKS-studyen
-
Dewey Decimal Classification number(s)300
-
TitleBildungsprozesse, Kompetenzentwicklung und Formation von Selektionsentscheidungen im Vor- und Grundschulalter: Überblick über die Erhebungen in den Längsschnitten BiKS-3-8 und BiKS-8-12 in den ersten beiden Projektjahrende
-
Alternative titleEducational processes, competence development and formation of selection decisions in pre- and primary school age: An overview of the first two years of data collection in the longitudinal studies BiKS-3-8 and BiKS-8-12en
-
DRO typereport
-
Visible tag(s)PsyDok