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dc.contributor.authorFahrenberg, Jochen
dc.date.accessioned2013-12-05
dc.date.accessioned2015-12-01T10:30:56Z-
dc.date.available2013-12-05
dc.date.available2015-12-01T10:30:56Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-3-89967-891-8
dc.identifier.otherurn:nbn:de:bsz:291-psydok-49271-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11780/689-
dc.description.abstractIn der wissenschaftlichen Psychologie entstand durch Wilhelm Wundt der Anfang einer speziellen Kategorienlehre, die jedoch kaum beachtet oder direkt weitergeführt wurde. Andere Psychologen entwickelten eine Vielfalt von psychologischen Fachbegriffen, doch kam es nicht, wie in der Biologie, zu einer speziellen Kategorienlehre. Kontext, Kontrast, Emergenz, Reduktion, Interaktion und Selbstentwicklung sind herausragende Relationsbegriffe (Kategorien) und Erkenntnisprinzipien der Psychologie im Sinne Wundts. Sie haben direkte Konsequenzen für die Methodenlehre und die Forschungsstrategien und sind außerdem zur Beurteilung von Reduktionismus und Kategorienfehlern wichtig. Komplementarität und Perspektivität sind als übergeordnete Meta-Relationen hervorzuheben. Es sind Denkformen, mit deren Hilfe kategorial verschiedene Bezugssysteme bzw. grundverschiedene Standpunkte kombiniert oder vereinheitlicht werden. Die einander ausschließenden philosophischen Sichtweisen der Ersten Person – Dritten Person und das Dilemma von Willensfreiheit – Determinismus können als Komplementärverhältnisse interpretiert werden. Davon zu unterscheiden sind die koordinierten Perspektiven, wenn zwei Bezugssysteme in wechselseitig ergänzender Weise verbunden werden: bei der Untersuchung psychophysischer Prozesse (Bewusstsein-Gehirn-Problem) oder in einer kombinierten Forschungsstrategie (Interpretatives und Experimentell-metrisches Paradigma; qualitative und quantitative Methoden). Die Bestimmung von koordinierten Perspektiven und der Perspektiven-Wechsel bilden fundamentale Prinzipien der Wissenschaftstheorie und Methodologie sowie der Ausbildung, gerade in der Psychologie. Anmerkung: e-Buch, zweite Fassung, Oktober 2013de
dc.description.abstractResearch fields develop their appropriate terminology, that is, special concepts and technical terms, and, also, basic epistemic concepts (categories) are necessary. Philosophical category systems are concerned with fundamental categories like space, time and causality, and rarely with regional categories, specific to certain fields and disciplines. Psychology, in particular, requires adequate categories and consideration of category mistakes because psychology is related to Geisteswissenschaften, Social Sciences, Biology and Medicine. Philosophical texts on category systems pertaining to the field of psychology are reviewed, especially Nicolai Hartmann’s fundamental work. In psychology, Wilhelm Wundt was the first author to develop an epistemology which contains a discussion of specific categories. There are some contributions from a number of well-known psychologists, but less comprehensive and rarely referring to methodological implications. Reflections on appropriate categories and category mistakes is not prominent in present-day psychology, however, there is a continuing discussion in biology. The present discussion includes six basic relational concepts: Context, Contrast, Emergence, Reduction, Interaction, and Self-Development. Such concepts are closely related to research strategies and methodology, as pointed out by Wundt in his categorical analyses and delineation of “Erkenntnisprinzipien”. Furthermore, two meta-relations are discussed: Perspectivism (coordinated perspectives) and Complementarity. The heuristic use and adequacy of both meta-relations are evaluated referring to well-known controversies: consciousness-brain, first-person versus third-person perspective, free will versus determinism, interpretative paradigm versus experimental-measurement paradigm (including the discussion of idiographic versus nomothetic approach, qualitative versus quantitative methods). The last chapter seeks to illustrate some of the issues and includes comments on research strategies and aspects of adequacy in definition of multi-referential theoretical constructs and in multi-modal assessment. Many fields in psychology, basic and applied, require coordinated perspectives (or categorically different frames of reference). The ability and the readiness to take – seemingly incompatible – perspectives appear to be essential and the empirical evidence suggests a specific professional training.en
dc.language.isode
dc.rightspubl-ohne-podde
dc.rights.urihttp://psydok.sulb.uni-saarland.de/doku/lic_ohne_pod.phpde
dc.subject.classificationKategoriede
dc.subject.classificationKategorienlehrede
dc.subject.classificationKomplementaritätde
dc.subject.classificationKomplementaritätsprinzipde
dc.subject.classificationPerspektivitätde
dc.subject.classificationPerspektivismusde
dc.subject.classificationBezugssystemde
dc.subject.classificationEmergenzde
dc.subject.classificationInteraktionde
ubs.subject.ddc150
dc.subject.otherLeib-Seele-Problemde
dc.subject.otherErste-Dritte-Personde
dc.subject.otherPerspektiven-Wechselde
dc.subject.otherSelbstentwicklungde
dc.subject.otherExperimentalpsychologiede
dc.subject.otherCategoriesen
dc.subject.otherCategory mistakesen
dc.subject.otherComplementarityen
dc.subject.otherPerspectivismen
dc.subject.otherWilhelm Wundten
dc.titleZur Kategorienlehre der Psychologie. Komplementaritätsprinzip – Perspektiven und Perspektiven-Wechsel (überarbeitete, zweite Fassung)de
dc.title.alternativeOn Category Systems in Psychology. Complementarity Principle Perspectivism and Perspective-taking (revised, 2nd edition)en
dc.typeBuch (Monographie)
dc.date.updated2013-12-06
ubs.publikation.typbook
ubs.institutUniversität Freiburg: Institut für Psychologie
ubs.fakultaetPsychologie: Hochschulen Deutschland
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