Article

Struktureller Transfer beim Lernen der Zahlenkonstanz durch Ausnutzenvon Analogien

Author(s) / Creator(s)

Montada, Leo

Abstract / Description

Jean Piagets Psychologie der kognitiven Entwicklung hat in den letzten Jah- ren eine bemerkenswerte Renaissance erlebt. Einer der Gründe mag darin zu suchen sein, daß die Unzulänglichkeiten des mechanistischen S-R Modells des Lernens für die Analyse von Prozessen schulischen Lernens und Unterrichtens weithin erkannt wurden. Bei der allgemeinen Wendung zu kognitiven Theorien der Veränderung fällt Piagets Theorie der Entwicklung eine zentrale Rolle zu, insofern sie der herrschenden Lernpsychologie ein deutlich konstrastierendes Modell gegenüberstellt: Ein als aktiv betrachteter Organismus konstruiert sich in Auseinandersetzung mit der Umwelt seine Instrumente der Erkenntnis.
Investigated the factorial structure, specificity, stability and validity of responsibility denial in two independent samples with a total of 1,147 subjects. Responsibility denial was found to be generalized strongly across three groups of disadvantaged (the poor in Third World countries, foreign workers and the physically handicapped) and three different strategies (denial of existing needs, perceiving needs as self-inflicted, and making others responsible for helping). However, substantial amounts of responsibility denial variance were specific to groups and strategies. Mean stability of responsibility denial over 18 months was .60. Responsibility denial correlated negatively with feelings of guilt and favorable attitudes toward the disadvantaged, and with preferring need as a justice principle.

Keyword(s)

Verantwortlichkeit Verleugnung Einstellungstests Statistik Validität Unterprivilegierter Persönlichkeitfaktor Verantwortlichkeit Verleugnen Einstellungstests Statistische Validität Benachteiligte Persönlichkeitskorrelate Faktorenstruktur Responsibility Denial Attitude Measures Statistical Validity Disadvantaged Personality Correlates Factor Structure

Persistent Identifier

Date of first publication

1972

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Montada, Leo
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:40:41Z
  • Made available on
    2014-06-13
  • Made available on
    2015-12-01T10:31:06Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:40:41Z
  • Date of first publication
    1972
  • Abstract / Description
    Jean Piagets Psychologie der kognitiven Entwicklung hat in den letzten Jah- ren eine bemerkenswerte Renaissance erlebt. Einer der Gründe mag darin zu suchen sein, daß die Unzulänglichkeiten des mechanistischen S-R Modells des Lernens für die Analyse von Prozessen schulischen Lernens und Unterrichtens weithin erkannt wurden. Bei der allgemeinen Wendung zu kognitiven Theorien der Veränderung fällt Piagets Theorie der Entwicklung eine zentrale Rolle zu, insofern sie der herrschenden Lernpsychologie ein deutlich konstrastierendes Modell gegenüberstellt: Ein als aktiv betrachteter Organismus konstruiert sich in Auseinandersetzung mit der Umwelt seine Instrumente der Erkenntnis.
    de
  • Abstract / Description
    Investigated the factorial structure, specificity, stability and validity of responsibility denial in two independent samples with a total of 1,147 subjects. Responsibility denial was found to be generalized strongly across three groups of disadvantaged (the poor in Third World countries, foreign workers and the physically handicapped) and three different strategies (denial of existing needs, perceiving needs as self-inflicted, and making others responsible for helping). However, substantial amounts of responsibility denial variance were specific to groups and strategies. Mean stability of responsibility denial over 18 months was .60. Responsibility denial correlated negatively with feelings of guilt and favorable attitudes toward the disadvantaged, and with preferring need as a justice principle.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0582-1428
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-38144
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/768
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11267
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    In: Schule und Psychologie 19. Jahrgang 1972
  • Keyword(s)
    Verantwortlichkeit
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    Verleugnung
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    Factor Structure
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Struktureller Transfer beim Lernen der Zahlenkonstanz durch Ausnutzenvon Analogien
    de
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok