Report

Funktion und Bedeutung des Gerechte-Welt-Glaubens in der Schule

Author(s) / Creator(s)

Maes, Jürgen
Kals, Elisabeth

Other kind(s) of contributor

Arbeitsgruppe "Verantwortung, Gerechtigkeit, Moral" der Universität Trier, FB I - Psychologie

Abstract / Description

Das Phänomen der Gerechte-Welt-Motivation ist von der Sozialpsychologie und der differentiellen Psychologie intensiv erforscht worden, in der Pädagogischen Psychologie aber bisher nicht rezipiert worden. Dieser Artikel plädiert deshalb dafür, das Phänomen im Kontext von Schule und Lernen stärker zu beachten und zu erforschen. Nach einem Überblick über Geschichte und zentrale Ergebnisse der Gerechte-Welt-Forschung wird die Bedeutung des Gerechte-Welt-Phänomens für drei am Lerngeschehen beteiligte Persongruppen, nämlich Schüler, Eltern und Lehrkräfte, herausgearbeitet. Diese Überlegungen münden in fünf Forschungs- und Anwendungsdesiderata.
The phenomenon of just-world-motivation has been intensively investigated within social and personality psychology but has not found reception in educational psychology up to now. This article makes a plea to pay attention to this phenomenon in the context of school and learning and to start respective research efforts. An overview over the history and central results of just world research is given, and the importance of the just world phenomenon for three groups of relevance in the learning process is developed: pupils, teachers and parents. These considerations lead to five desiderates for research and application.

Keyword(s)

Differentielle Psychologie Sozialpsychologie Schüler Schule Locus of control Gerechte-Welt-Glaube Lehren und Lernen Schule Schüler Lehrer Belief in a just world learning and teaching school pupils teachers

Persistent Identifier

Date of first publication

2001

Is part of series

Berichte aus der Arbeitsgruppe "Verantwortung, Gerechtigkeit, Moral"; 143

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Maes, Jürgen
  • Author(s) / Creator(s)
    Kals, Elisabeth
  • Other kind(s) of contributor
    Arbeitsgruppe "Verantwortung, Gerechtigkeit, Moral" der Universität Trier, FB I - Psychologie
    de
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T10:59:48Z
  • Made available on
    2004-02-03
  • Made available on
    2015-12-01T10:29:49Z
  • Made available on
    2022-11-17T10:59:48Z
  • Date of first publication
    2001
  • Abstract / Description
    Das Phänomen der Gerechte-Welt-Motivation ist von der Sozialpsychologie und der differentiellen Psychologie intensiv erforscht worden, in der Pädagogischen Psychologie aber bisher nicht rezipiert worden. Dieser Artikel plädiert deshalb dafür, das Phänomen im Kontext von Schule und Lernen stärker zu beachten und zu erforschen. Nach einem Überblick über Geschichte und zentrale Ergebnisse der Gerechte-Welt-Forschung wird die Bedeutung des Gerechte-Welt-Phänomens für drei am Lerngeschehen beteiligte Persongruppen, nämlich Schüler, Eltern und Lehrkräfte, herausgearbeitet. Diese Überlegungen münden in fünf Forschungs- und Anwendungsdesiderata.
    de
  • Abstract / Description
    The phenomenon of just-world-motivation has been intensively investigated within social and personality psychology but has not found reception in educational psychology up to now. This article makes a plea to pay attention to this phenomenon in the context of school and learning and to start respective research efforts. An overview over the history and central results of just world research is given, and the importance of the just world phenomenon for three groups of relevance in the learning process is developed: pupils, teachers and parents. These considerations lead to five desiderates for research and application.
    en
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-1082
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/77
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.8730
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Berichte aus der Arbeitsgruppe "Verantwortung, Gerechtigkeit, Moral", Nr. 143, ISSN 1430-1148, http://www.gerechtigkeitsforschung.de/berichte/beri143.pdf
  • Is part of series
    Berichte aus der Arbeitsgruppe "Verantwortung, Gerechtigkeit, Moral"; 143
  • Keyword(s)
    Differentielle Psychologie
    de
  • Keyword(s)
    Sozialpsychologie
    de
  • Keyword(s)
    Schüler
    de
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Locus of control
    de
  • Keyword(s)
    Gerechte-Welt-Glaube
    de
  • Keyword(s)
    Lehren und Lernen
    de
  • Keyword(s)
    Schule
    de
  • Keyword(s)
    Schüler
    de
  • Keyword(s)
    Lehrer
    de
  • Keyword(s)
    Belief in a just world
    en
  • Keyword(s)
    learning and teaching
    en
  • Keyword(s)
    school
    en
  • Keyword(s)
    pupils
    en
  • Keyword(s)
    teachers
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Funktion und Bedeutung des Gerechte-Welt-Glaubens in der Schule
    de
  • DRO type
    report
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Berichte der Arbeitsgruppe "Verantwortung, Gerechtigkeit, Moral"