Article

Bildung der Gefühle?

Author(s) / Creator(s)

Montada, Leo

Abstract / Description

Gefühle beruhen auf spezifischen Kognitionen von Anlässen und stellen Bewertungen dieser dar. In Abhebung vom allgemeinen Streßkonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter kognitiver Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen (Empörung, Wut, Haß, Angst, Eifersucht) illustriert. In Abhebung vom allgemeinen Stresskonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen illustriert: Empörung, Wut, Hass, Angst, Eifersucht. Bei einer Diskussion von Einwänden gegen kognitive Modelle wird deren Brauchbarkeit für folgende Bildungsziele erörtert: (1) Bildung von Gefühlsbegriffen zur Erleichterung der Kommunikation und des Verständnisses, (2) Klärung diffuser Gefühlszustände und von Gefühlsgemischen, (3) Nutzung des Informationsgehaltes von Gefühlen für Problemanalysen und -lösungen, Attributionsvoreingenommenheiten und Fehlattributionen von Emotionen. Auf der Grundlage kognitiver Modelle wird das Erkennen alternativer Sichtweisen und Optionen bezüglich gefühlsmäßiger Bewertungen als allgemeines Bildungsziel begründet.
Examines the heuristic value of cognitive models of emotions for research and practice. Resentment, rage, hate, fear and jealousy are analyzed in some detail as examples. Following a discussion of various objections raised against cognitive models of emotions, advantages of these models for several educational and developmental goals are outlined: (1) facilitating communication and role-taking by developing conceptual schemes of emotions; (2) clarifying vague emotional states and mixtures of emotions; (3) using the informational content of emotions in identifying and solving problems; and (4) gaining control over emotions by acquiring knowledge of own perceptual and conceptual predispositions, attributional biases and emotional misattributions. The general developmental aim as suggested by cognitive models is to become aware of alternative views and options, thus allowing cognitive decisions to change the intensity or quality of emotions.

Keyword(s)

Gefühl Erziehungsziel Emotionales Verhalten Kognitiver Prozess Bildung Erziehung Modell Emotionen Erziehungsziele Emotionale Zustände Kognitive Prozesse Bildung und Erziehung Modelle Emotions Educational Objectives Emotional States Cognitive Processes Education Models

Persistent Identifier

Date of first publication

1989

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Montada, Leo
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T17:09:20Z
  • Made available on
    2014-10-10
  • Made available on
    2015-12-01T10:31:19Z
  • Made available on
    2022-11-21T17:09:20Z
  • Date of first publication
    1989
  • Abstract / Description
    Gefühle beruhen auf spezifischen Kognitionen von Anlässen und stellen Bewertungen dieser dar. In Abhebung vom allgemeinen Streßkonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter kognitiver Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen (Empörung, Wut, Haß, Angst, Eifersucht) illustriert. In Abhebung vom allgemeinen Stresskonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen illustriert: Empörung, Wut, Hass, Angst, Eifersucht. Bei einer Diskussion von Einwänden gegen kognitive Modelle wird deren Brauchbarkeit für folgende Bildungsziele erörtert: (1) Bildung von Gefühlsbegriffen zur Erleichterung der Kommunikation und des Verständnisses, (2) Klärung diffuser Gefühlszustände und von Gefühlsgemischen, (3) Nutzung des Informationsgehaltes von Gefühlen für Problemanalysen und -lösungen, Attributionsvoreingenommenheiten und Fehlattributionen von Emotionen. Auf der Grundlage kognitiver Modelle wird das Erkennen alternativer Sichtweisen und Optionen bezüglich gefühlsmäßiger Bewertungen als allgemeines Bildungsziel begründet.
    de
  • Abstract / Description
    Examines the heuristic value of cognitive models of emotions for research and practice. Resentment, rage, hate, fear and jealousy are analyzed in some detail as examples. Following a discussion of various objections raised against cognitive models of emotions, advantages of these models for several educational and developmental goals are outlined: (1) facilitating communication and role-taking by developing conceptual schemes of emotions; (2) clarifying vague emotional states and mixtures of emotions; (3) using the informational content of emotions in identifying and solving problems; and (4) gaining control over emotions by acquiring knowledge of own perceptual and conceptual predispositions, attributional biases and emotional misattributions. The general developmental aim as suggested by cognitive models is to become aware of alternative views and options, thus allowing cognitive decisions to change the intensity or quality of emotions.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0044-3247
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-51539
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/880
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10904
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    In: Zeitschrift für Pädagogik 35 (1989). S. 293-312.
  • Keyword(s)
    Gefühl
    de
  • Keyword(s)
    Erziehungsziel
    de
  • Keyword(s)
    Emotionales Verhalten
    de
  • Keyword(s)
    Kognitiver Prozess
    de
  • Keyword(s)
    Bildung
    de
  • Keyword(s)
    Erziehung
    de
  • Keyword(s)
    Modell
    de
  • Keyword(s)
    Emotionen
    de
  • Keyword(s)
    Erziehungsziele
    de
  • Keyword(s)
    Emotionale Zustände
    de
  • Keyword(s)
    Kognitive Prozesse
    de
  • Keyword(s)
    Bildung und Erziehung
    de
  • Keyword(s)
    Modelle
    de
  • Keyword(s)
    Emotions
    en
  • Keyword(s)
    Educational Objectives
    en
  • Keyword(s)
    Emotional States
    en
  • Keyword(s)
    Cognitive Processes
    en
  • Keyword(s)
    Education
    en
  • Keyword(s)
    Models
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Bildung der Gefühle?
    de
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok