Bildung der Gefühle?
Author(s) / Creator(s)
Montada, Leo
Abstract / Description
Gefühle beruhen auf spezifischen Kognitionen von Anlässen und stellen Bewertungen dieser dar. In Abhebung vom allgemeinen Streßkonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter kognitiver Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen (Empörung, Wut, Haß, Angst, Eifersucht) illustriert.
In Abhebung vom allgemeinen Stresskonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen illustriert: Empörung, Wut, Hass, Angst, Eifersucht. Bei einer Diskussion von Einwänden gegen kognitive Modelle wird deren Brauchbarkeit für folgende Bildungsziele erörtert: (1) Bildung von Gefühlsbegriffen zur Erleichterung der Kommunikation und des Verständnisses, (2) Klärung diffuser Gefühlszustände und von Gefühlsgemischen, (3) Nutzung des Informationsgehaltes von Gefühlen für Problemanalysen und -lösungen, Attributionsvoreingenommenheiten und Fehlattributionen von Emotionen. Auf der Grundlage kognitiver Modelle wird das Erkennen alternativer Sichtweisen und Optionen bezüglich gefühlsmäßiger Bewertungen als allgemeines Bildungsziel begründet.
Examines the heuristic value of cognitive models of emotions for research and practice. Resentment, rage, hate, fear and jealousy are analyzed in some detail as examples. Following a discussion of various objections raised against cognitive models of emotions, advantages of these models for several educational and developmental goals are outlined: (1) facilitating communication and role-taking by developing conceptual schemes of emotions; (2) clarifying vague emotional states and mixtures of emotions; (3) using the informational content of emotions in identifying and solving problems; and (4) gaining control over emotions by acquiring knowledge of own perceptual and conceptual predispositions, attributional biases and emotional misattributions. The general developmental aim as suggested by cognitive models is to become aware of alternative views and options, thus allowing cognitive decisions to change the intensity or quality of emotions.
Keyword(s)
Gefühl Erziehungsziel Emotionales Verhalten Kognitiver Prozess Bildung Erziehung Modell Emotionen Erziehungsziele Emotionale Zustände Kognitive Prozesse Bildung und Erziehung Modelle Emotions Educational Objectives Emotional States Cognitive Processes Education ModelsPersistent Identifier
Date of first publication
1989
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
Bildung_der_Gefuehle.pdfAdobe PDF - 4.26MBMD5: 98c63093d4b3349eeeea9ddf1edca30e
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Montada, Leo
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-21T17:09:20Z
-
Made available on2014-10-10
-
Made available on2015-12-01T10:31:19Z
-
Made available on2022-11-21T17:09:20Z
-
Date of first publication1989
-
Abstract / DescriptionGefühle beruhen auf spezifischen Kognitionen von Anlässen und stellen Bewertungen dieser dar. In Abhebung vom allgemeinen Streßkonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter kognitiver Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen (Empörung, Wut, Haß, Angst, Eifersucht) illustriert. In Abhebung vom allgemeinen Stresskonzept wird die heuristische Fruchtbarkeit differenzierter Modelle von Gefühlen für Forschung und Praxis an einigen Beispielen illustriert: Empörung, Wut, Hass, Angst, Eifersucht. Bei einer Diskussion von Einwänden gegen kognitive Modelle wird deren Brauchbarkeit für folgende Bildungsziele erörtert: (1) Bildung von Gefühlsbegriffen zur Erleichterung der Kommunikation und des Verständnisses, (2) Klärung diffuser Gefühlszustände und von Gefühlsgemischen, (3) Nutzung des Informationsgehaltes von Gefühlen für Problemanalysen und -lösungen, Attributionsvoreingenommenheiten und Fehlattributionen von Emotionen. Auf der Grundlage kognitiver Modelle wird das Erkennen alternativer Sichtweisen und Optionen bezüglich gefühlsmäßiger Bewertungen als allgemeines Bildungsziel begründet.de
-
Abstract / DescriptionExamines the heuristic value of cognitive models of emotions for research and practice. Resentment, rage, hate, fear and jealousy are analyzed in some detail as examples. Following a discussion of various objections raised against cognitive models of emotions, advantages of these models for several educational and developmental goals are outlined: (1) facilitating communication and role-taking by developing conceptual schemes of emotions; (2) clarifying vague emotional states and mixtures of emotions; (3) using the informational content of emotions in identifying and solving problems; and (4) gaining control over emotions by acquiring knowledge of own perceptual and conceptual predispositions, attributional biases and emotional misattributions. The general developmental aim as suggested by cognitive models is to become aware of alternative views and options, thus allowing cognitive decisions to change the intensity or quality of emotions.en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0044-3247
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-51539
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/880
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.10904
-
Language of contentdeu
-
Is part ofIn: Zeitschrift für Pädagogik 35 (1989). S. 293-312.
-
Keyword(s)Gefühlde
-
Keyword(s)Erziehungszielde
-
Keyword(s)Emotionales Verhaltende
-
Keyword(s)Kognitiver Prozessde
-
Keyword(s)Bildungde
-
Keyword(s)Erziehungde
-
Keyword(s)Modellde
-
Keyword(s)Emotionende
-
Keyword(s)Erziehungszielede
-
Keyword(s)Emotionale Zuständede
-
Keyword(s)Kognitive Prozessede
-
Keyword(s)Bildung und Erziehungde
-
Keyword(s)Modellede
-
Keyword(s)Emotionsen
-
Keyword(s)Educational Objectivesen
-
Keyword(s)Emotional Statesen
-
Keyword(s)Cognitive Processesen
-
Keyword(s)Educationen
-
Keyword(s)Modelsen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleBildung der Gefühle?de
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok