Report

Der Weg zur Hypothese: Abduktion an einem Beispiel aus der Forschung über computerbasierten Mathematikunterricht

Towards hypotheses: Abduction illustrated by an example from research on computer-based mathematics classrooms

Author(s) / Creator(s)

Jungwirth, Helga

Abstract / Description

Der Beitrag befaßt sich mit der Abduktion als logischem Verfahren zur Gewinnung von Deutungshypothesen in der interpretativen mathematikdidaktischen Forschung. Hintergrund ist die Ansicht, daß neues Wissen sich generell ihr verdankt. An einem Beispiel aus meiner Forschung zeichne ich den Prozeß von überraschenden Daten zu einer sie plausibel machenden Hypothese ansatzweise nach und reflektiere die Schlußweise. Anschließend werden die Aspekte Vorwissen und Prüfung der Deutungshypothese durch deduktive und induktive Schritte behandelt. Um das Beispiel inhaltlich verständlich zu machen, skizziere ich das Forschungsprojekt, aus dem es stammt, und seinen Kontext, die computerbezogene (mathematik)didaktische Forschung.
The paper addresses abduction as logical procedure for gaining hypotheses in qualitative research in mathematics education. Abduction is considered to be the very way towards (scientific) knowledge. Illustrated by an example from my research I look into the process of generating a hypothesis which makes sense of puzzling data. In the following parts I address the issues: preceding knowledge and examination of the hypothesis by deduction and induction. As for the understanding of the example itself I briefly sketch the research from which it is taken and the context of that research, i.e. computer-related research in (mathematics) education.

Keyword(s)

Unterricht Wissenschaft Interaktion-Soziologie logische Schlußverfahren Abduktion interpretative Datenanalyse computerbasierter Mathematikunterricht logical rules of reasoning abduction interpretative data analysis computer-based mathematics teaching

Persistent Identifier

Date of first publication

2005

Is part of series

Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;11

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Jungwirth, Helga
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T11:00:59Z
  • Made available on
    2006-05-08
  • Made available on
    2015-12-01T10:31:35Z
  • Made available on
    2022-11-17T11:00:59Z
  • Date of first publication
    2005
  • Abstract / Description
    Der Beitrag befaßt sich mit der Abduktion als logischem Verfahren zur Gewinnung von Deutungshypothesen in der interpretativen mathematikdidaktischen Forschung. Hintergrund ist die Ansicht, daß neues Wissen sich generell ihr verdankt. An einem Beispiel aus meiner Forschung zeichne ich den Prozeß von überraschenden Daten zu einer sie plausibel machenden Hypothese ansatzweise nach und reflektiere die Schlußweise. Anschließend werden die Aspekte Vorwissen und Prüfung der Deutungshypothese durch deduktive und induktive Schritte behandelt. Um das Beispiel inhaltlich verständlich zu machen, skizziere ich das Forschungsprojekt, aus dem es stammt, und seinen Kontext, die computerbezogene (mathematik)didaktische Forschung.
    de
  • Abstract / Description
    The paper addresses abduction as logical procedure for gaining hypotheses in qualitative research in mathematics education. Abduction is considered to be the very way towards (scientific) knowledge. Illustrated by an example from my research I look into the process of generating a hypothesis which makes sense of puzzling data. In the following parts I address the issues: preceding knowledge and examination of the hypothesis by deduction and induction. As for the understanding of the example itself I briefly sketch the research from which it is taken and the context of that research, i.e. computer-related research in (mathematics) education.
    en
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-7712
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/948
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.8845
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse
  • Is part of series
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;11
  • Keyword(s)
    Unterricht
    de
  • Keyword(s)
    Wissenschaft
    de
  • Keyword(s)
    Interaktion-Soziologie
    de
  • Keyword(s)
    logische Schlußverfahren
    de
  • Keyword(s)
    Abduktion
    de
  • Keyword(s)
    interpretative Datenanalyse
    de
  • Keyword(s)
    computerbasierter Mathematikunterricht
    de
  • Keyword(s)
    logical rules of reasoning
    en
  • Keyword(s)
    abduction
    en
  • Keyword(s)
    interpretative data analysis
    en
  • Keyword(s)
    computer-based mathematics teaching
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    370
  • Title
    Der Weg zur Hypothese: Abduktion an einem Beispiel aus der Forschung über computerbasierten Mathematikunterricht
    de
  • Alternative title
    Towards hypotheses: Abduction illustrated by an example from research on computer-based mathematics classrooms
    en
  • DRO type
    report
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Verein zur Förderung Qualitativer Forschung e.V.: Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse