Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://hdl.handle.net/20.500.11780/998
Titel: Die Natur des Menschen in Erich Fromms "Wissenschaft vom Menschen"
Autor(en): Koch, Józef
Erscheinungsdatum: 1990
Zusammenfassung: Bei den Auffassungen zur Natur des Menschen unterscheidet Fromm entsprechend ihren Hauptmerkmalen zwei Gruppen: die eine kann als metaphysischautokratisch, die andere als relativistisch gekennzeichnet werden. Für die Auffassungen der ersteren Gruppe ist typisch, dass sie von einer konstanten, unveränderlichen menschlichen Substanz ausgehen, die den Menschen zum Beispiel als gut oder böse, altruistisch oder egoistisch, sozial oder asozial charakterisiert. Wird die Natur des Menschen in seiner gleichbleibenden Wesensart gesehen, spielt nach Fromm neben dem Wunsch nach Stabilität noch die Rationalisierung gewisser politischer Interessen eine Rolle etwa nach folgendem Erklärungsmuster: Es wird von einer ewig gleichbleibenden menschlichen Natur ausgegangen, der dann die Gesellschaftssysteme und Staatsformen entsprechen sollen; folglich macht es keinen Sinn mehr, das erreichte Positive durch weitere Veränderungen in seinem Bestand zu gefährden. Bei der offiziell deklarierten Versöhnung von menschlicher Natur und ausgeübter Politik bleibt dem einzelnen nichts anderes übrig, als der Obrigkeit und den gegebenen Zuständen Loyalität und Gehorsam entgegenzubringen.
The polemical question as to whether man is more a questioning being or a being capable of coming up with answers led Fromm to develop his concept of the existential dichotomy of human existence. This dichotomy rests on the contradiction that, for all that man is indisputably a part of nature, his powers of reason and imagination have allowed him to transcend nature. For self-awareness and the awareness of our own deaths have between them destroyed the harmony that once existed between man and nature, between the self and the other. Based on his psychoanalytical experience, Fromm was convinced that without harmony human beings cannot retain their health for long. Thus, the most elemental question of human existence is how to react in the face of this lost unity, in particular how to attain a new unity worthy of our humanity by actualizing our manysided potential. Our existential dichotomy demands a separate response from each and every one of us. To this extent, it constitutes the everconstant and unchanging wellspring of human nature. The fill of different answers to the selfsame existential question are nothing but manifestations of human nature that vary according to specific historical and individual circumstances in which it is situated. Though it is true that in his early works Fromm did defend the position that human nature is without constant attributes of being, it is also true that he later came to reverse this standpoint, at least in the case of several attributes: "We could say that man is able to love and reason because he is but also, and conversely, that he is, because he is capable reasoning and loving.' (E. Fromm, 1968g, p. 9f.) In his attempts to elucidate human nature Fromm is not solely concerned to lay the theoretical foundations for his "science of man'; he also saw it as being at the heart of his task to establish a general evaluational framework for the social sciences (man as the measure of all things) so that human relationality and social process could be assessed and evaluated.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11780/998
Enthalten in den Sammlungen:Schriften der Internationalen Erich-Fromm-Gesellschaft e.V.
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